Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

Art i Arquitectura Moderna: De l'Impressionisme a Chicago

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,85 KB

Claude Monet: Pare de l'Impressionisme

Claude Monet (1840-1926) va ser introduït a la pintura de paisatge a plein air per Boudin. És considerat el pare de l'impressionisme. Es va especialitzar en paisatges i en la repetició del mateix motiu pintat en diferents moments del dia, capturant els canvis de llum i atmosfera.

Obres Destacades de Monet

  • Impressió, sol ixent
  • Regates a Argenteuil
  • Estació de Saint-Lazare
  • Sèrie de la Catedral de Rouen
  • Sèrie dels Nenúfars

Models i Influències de Monet

  • Models: La lluminositat de Delacroix, els romàntics anglesos, Goya, i la pintura japonesa.
  • Influències: Els impressionistes i Cézanne.

Édouard Manet: Renovador de la Pintura Moderna

Édouard Manet (1832-1883) va estudiar els quadres des de jove, adaptant-se... Continuar leyendo "Art i Arquitectura Moderna: De l'Impressionisme a Chicago" »

Anàlisi d'obres mestres: Manet (Dinar Campestre) i Goya (3 Maig)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,27 KB

El Dinar Campestre (Le Déjeuner sur l'herbe)

Édouard Manet, influenciat pels artistes venecians del segle XVI i per Velázquez durant el seu viatge a Espanya, va crear obres de temàtica espanyola, com El guitarrista espanyol. Amb la mort del seu pare, va adoptar una actitud més rebel, fent ús de la presència reiterada del nu femení en els seus quadres. Va experimentar amb el tractament de la llum i l’impacte d’aquests cossos. El Dinar Campestre, creat el 1863, és un oli sobre tela d'estil realista impressionista, una escena costumista que es troba al Musée d’Orsay.

Descripció Formal

La composició està estructurada en 3 plans horitzontals: a sota, una panera amb fruites; al centre, una dona nua que mira l'espectador i 2 homes... Continuar leyendo "Anàlisi d'obres mestres: Manet (Dinar Campestre) i Goya (3 Maig)" »

El Sarcòfag dels Esposos de Cerveteri: Art, Història i Significat Etrusc

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,52 KB

El Sarcòfag dels Esposos de Cerveteri

Context Històric i Cultural Etrusc

  • El Sarcòfag dels Esposos de Cerveteri és una obra de terracota policromada, pertanyent a la civilització etrusca. Es creu que data dels voltants de l’any 530 a.C. i se'n desconeix l'autor.
  • La seva localització original era la necròpolis etrusca de Cerveteri.
  • La cultura etrusca es va desenvolupar al centre-nord de la península itàlica. L'origen del poble etrusc no es coneix amb certesa, però hi ha dues teories principals.
  • Els etruscs ocupaven la zona entre els rius Arno i Tíber (entre Florència i Roma actuals). El seu període de màxima esplendor se situa als segles VII i VI a.C.
  • Al segle V a.C. va iniciar un període de davallada que va culminar els segles IV
... Continuar leyendo "El Sarcòfag dels Esposos de Cerveteri: Art, Història i Significat Etrusc" »

Escultures i pintures destacades del segle XIX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,96 KB

Els primers freds

Cronologia: Finals del segle XIX (1892)

Estil: Realista / simbolista

Tècnica: Talla

Materials: Marbre

Formes: Exempta

Tipologia: Grup i sedent

Cromatisme: Monocroma

Localització: MNAC (Barcelona)


El pensador

Cronologia: 1880-1900

Estil: Impressionisme

Tècnica: fosa

Material: bronze

Tipologia: escultura exempta

Cromatisme: monocroma

Localització actual: Musée Rodin, París


El jurament dels horacis

Cronologia: Últim terç del segle XVIII (1784)

Estil: Neoclàssic

Tècnica i suport: Oli sobre tela

Localització: Museu del Louvre (París)


El 3 de maig de 1808

Cronologia: 1814

Estil: Difícil de classificar, cronològicament Neoclàssic

Tècnica i suport: Oli sobre tela

Localització: Museu del Prado (Madrid)


La llibertat guiant al poble

Cronologia:... Continuar leyendo "Escultures i pintures destacades del segle XIX" »

Pintures realistes i impressionistes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,75 KB

L'ENTERRAMENT D'ORNANS. G. Courbet 1849

Documentació general

Museo d’Orsay, Paris. Oli sobre tela. Estil realista. Costumista. 3,14m x 6,63m CARACT:

  • Predomini de la pinzellada per damunt del dibuix.
  • Gamma cromàtica reduïda: predomini del color negre i colors ocres al paisatge (fosques i sòbries).
  • Simetria en torn a la fosa mortuòria.
  • Horitzontalitat en els dos penya-segats i núvols contraposen la verticalitat dels personatges.
  • Centre desplaçat cap a l’esquerra (obertura entre penya-segats).
  • Personatges de mida real i rostres intensos.
  • Composició tancada amb tots els grups de persones en relació amb el centre del quadre.
  • Composició bastant estàtica, gairebé sense acció.

LA VICARIA. M.Fortuny 1867-70

Documentació general

MNAC, Barcelona.... Continuar leyendo "Pintures realistes i impressionistes" »

Palau de la Música Catalana: Història i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,81 KB

Descripció formal

La descripció formal del Palau de la Música Catalana presenta façanes de maó vist vermell, amb arcades a la planta baixa i tribuna coronada per arcs apuntats i decorada amb columnes de rics mosaics i busts escultòrics. L'edifici es tanca amb un àtic decorat amb mosaics de Lluís Bru, i una cúpula a la terrassa. Un dels elements més rellevants a l'exterior és el grup escultòric de Miquel Blay dedicat a la cançó popular, presidit per la imatge de sant Jordi, a les dues façanes. A dins, l'espai interior es divideix en tres parts ben diferenciades: els accessos, on es situen dues escales numèriques; l'auditori, on es separen el pati de butaques i les llotges, i l'escenari. L'escenari no té l'arc superior que tradicionalment... Continuar leyendo "Palau de la Música Catalana: Història i Significat" »

L'Enterrament d'Ornans i altres obres de Gustave Courbet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,75 KB

L'Enterrament d'Ornans: Interpretació, contingut i significat

La teatralitat de les vestimentes contrasten amb la indiferència dels rostres (deure social, pocs senten la mort del difunt). Clergues i escolans es desentenen de la cerimònia (cerimònia rutinària). To de denúncia. Clara actitud impacient de l'enterrador. Rostres amb fidelitat, amb les seves peculiaritats.

Temàtica revolucionària

Fins aquest moment l'enterrament d'un camperol no havia despertat cap interès. Monumentalitza el que és banal. Categoria artística a la gent corrent. El quadre el presentà al Saló de 1850 i provocà gran escàndol. A l'Exposició Universal de París 1855, rebutjaren aquesta i el Taller de l'artista. Ell muntà el seu propi pavelló, pavelló del

... Continuar leyendo "L'Enterrament d'Ornans i altres obres de Gustave Courbet" »

Casa Milà: La Pedrera de Gaudí a Barcelona

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,81 KB

Edifici: Casa Milà o La Pedrera. Autor: Antoni Gaudí (Reus, 1852 - Barcelona, 1926). Cronologia: 1906-1912. Tipologia: civil. Materials: pedra, maó, ceràmica i ferro. Estil: modernista. Localització: Barcelona.

Descripció formal

La línia de corba domina l'espectacular façana de la Casa Milà, planta baixa, amb dues entrades independents, cinc pisos i un àtic amb terrassa. Cada pis està separat per una ondulació que grava al màxim la lletra i la conferencia amb una acertada horitzontalitat. Les finestres i les balconades, modelades amb forma de motius vegetals i realitzades en ferro forjat, també segueixen el mateix estil curvilini.

A la coberta s'hi situen les xemeneies, les caixes dels ascensors, les ventilacions i els dipòsits... Continuar leyendo "Casa Milà: La Pedrera de Gaudí a Barcelona" »

Renacimiento: Arquitectura del Quattrocento - Características y Artistas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,33 KB

El Renacimiento: Contexto Histórico y Artístico

El Renacimiento fue un movimiento cultural y artístico que surgió en Italia en el siglo XV, con la intención de revivir las formas de la cultura clásica de Grecia y Roma. Se divide en dos etapas principales:

  • El Quattrocento: Corresponde al siglo XV, con Florencia como el epicentro artístico.
  • El Cinquecento: Abarca el siglo XVI, con Roma como el nuevo centro del arte y la expansión del Renacimiento por Europa.

El arte renacentista nació en las ciudades gracias al mecenazgo de la burguesía, la nueva clase poderosa que, junto con la Iglesia, encargaba las obras de arte. Los mecenas eran burgueses que protegían y financiaban a los artistas. En este periodo, el hombre se convierte en el centro... Continuar leyendo "Renacimiento: Arquitectura del Quattrocento - Características y Artistas" »

El Cinquecento: Características y Artistas Clave de la Escultura del Siglo XVI en Italia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,15 KB

Introducción

El siglo XVI en Italia es conocido como cinquecento y el centro mundial de arte se traslada a Roma, siendo los mayores clientes los papas. El cinquecento se caracteriza por un arte mucho más sobrio y se puede dividir a su vez en dos estilos: el estilo clásico y el estilo manierista, que se caracteriza por ser un estilo más dinámico y personal.

La escultura del cinquecento

A. Características

  1. Abundan la escultura religiosa, los retratos y la mitológica.
  2. Es una escultura más monumental donde las figuras suelen tener un tamaño mayor al natural.
  3. Se abandona el relieve por el bulto redondo.
  4. Los materiales son el mármol y el bronce.

B. Artistas

Miguel Ángel inicia su formación en Florencia influido por la escultura de Donatello. Creará... Continuar leyendo "El Cinquecento: Características y Artistas Clave de la Escultura del Siglo XVI en Italia" »