Publicitat Subliminal: Què és i Com Funciona?

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,78 KB

Què pretén la publicitat subliminal?

La publicitat subliminal pretén arribar al subconscient (la part del cervell on hi ha un conjunt actiu de desitjos, sentiments i impulsos fora del camp de la nostra part conscient) a través de tècniques de producció d'estímuls. Aquests estímuls solen ser textos o imatges exposats en anuncis publicitaris de forma molt ràpida, o bé amagats, invisibles per a la vista o l'oïda. És a dir, invisibles per a la part conscient del cervell (part que s'adona del que passa i la que és capaç d'analitzar, modificar, acceptar o rebutjar les propostes de l'exterior).

És la part inconscient l'encarregada d'identificar aquests missatges i la que produeix que, de forma involuntària, tinguem el desig de comprar el que l'spot ens proposa o bé de fer el que de forma amagada hi és, que la majoria de vegades són les relacions sexuals. Els missatges subliminals també poden ser transmesos en forma d'àudio i a la vegada amb imatges i textos, que és el cas dels anuncis televisius o spots.

Exemple de Vicary

Un exemple de publicitat subliminal va ser produït per l'empresa Vicary, la qual va voler demostrar que la publicitat subliminal existeix. Van posar un anunci al cinema on es veia gent que se n'anava de pícnic. En l'anunci, de forma ràpida i en un moment determinat, va aparèixer un text que deia: "Tens gana? Menja crispetes", i just després una frase que deia "Beu Coca-Cola", i després gent menjant i bevent, passant-s'ho bé, però sense posar en cap moment un got amb Coca-Cola ni amb la marca publicitària. En aquest spot tampoc va aparèixer gent menjant crispetes. Era un anunci normal i corrent de gent fent un pícnic però amb dues frases subliminals en moments determinats.

L'anunci amb aquestes dues frases va provocar un augment bastant elevat de la consumició de la beguda Coca-Cola i de la venda de crispetes. Dos dies després es va posar el mateix anunci però sense les dues frases subliminals, i el resultat va ser que la gent gairebé no va consumir en comparació amb l'anunci subliminal.

Exemple de Heineken

Un altre exemple d'anunci amb missatge subliminal és de la cervesa Heineken, on al final diu: "Pensa en verd". Relacionat amb el producte, vol dir que pensis en el color verd de l'ampolla de la cervesa, però té un doble sentit amb missatge subliminal: pensar en qualsevol cosa amb contingut sexual.

Tipus de publicitat subliminal

Imatges subliminals

Amb contingut sexual i doble sentit

Aquestes dues fotografies són les mateixes, però vistes des de diferents punts de vista. Les imatges estan extretes d'un periòdic anglès, on representa que s'anuncia una famosa marca de vi. En la primera imatge es pot observar una dona mostrant una copa de vi. Si li donem la volta a la fotografia i la tallem a la barbeta de la dona, podem apreciar un cos aparentment femení tocant-se l'aparell reproductor.

Ajuntant dues llaunes de Pepsi, una damunt l'altra, podem veure que es forma la paraula "SEX". El disseny va provocar que fossin retirades del mercat el 1990, ja que els consumidors es queixaven de la poca discreció de la paraula en les llaunes, la qual es veia a l'hora de comprar-les quan eren amuntegades l'una amb l'altra.

Aquesta imatge pertany a un cartell publicitari on s'anuncien unes ulleres de sol. A la part de la barbeta hi ha escrita, mitjançant ombres i trossos de cabell, la paraula "SEX".

Va ser intencionada la posició d'aquests dos cartells publicitaris de França?

En aquestes fotografies hi ha una gran quantitat de dobles sentits. En realitat volen anunciar un club, i com de bé t'ho passaràs si hi vas. La nostra imaginació és capaç de percebre el que en realitat vol anunciar el cartell...

Portada de la pel·lícula "The Rifleman", amb un doble sentit una mica evident.

Pel·lícules de Walt Disney amb continguts sexuals

En aquesta imatge de Disney, de la pel·lícula "Roger Rabbit", just en el moment que Rabbit expulsa la seva dona, que és la que es veu en la imatge, aquesta s'obre la faldilla intentant mostrar el seu aparell reproductor femení.

A la pel·lícula "Els Rescatadors" de Disney, en el moment en què els ratolins van a salvar una amiga sortint d'una llauna, s'observa que, on hi hauria d'haver una finestra, hi ha una dona despullada.

En la pel·lícula de Walt Disney "El Rei Lleó" es pot veure com un conjunt d'estrelles enmig del cel formen la paraula "SEX".

Altres tipus de missatges subliminals

En aquesta imatge es pot veure el logotip de la Coca-Cola Zero, però amb un gran missatge subliminal. El logotip té a veure amb el tràgic accident de l'11S. Si et fixes només en el nom, ja és estrany: Coca-Cola ZERO, com el nom que ha rebut aquell lloc després de l'accident, Zona ZERO. Els dibuixos i els símbols que hi ha al costat de Coca-Cola representen les Torres, on, per si no fos poc, es veuen representades a sota, en forma d'edificis alts.

La línia horitzontal que hi ha a sota de ZERO representa l'avió xocant-se amb les torres, les quals es veuen destruïdes just per la meitat, donant l'efecte que cauen a poc a poc.

Per si això no fos poc, el que de lluny sembla una taca negra, augmentant-la, és un home vestit de negre amb caputxa, representant, evidentment, la mort. La persona que va dissenyar aquest logotip volia fer-nos recordar a tots els tràgics moments de l'11S.

En el disc de "Las Ketchup" apareixen a les cantonades estranys tomàquets en forma de 6, que de forma subliminal són 666, el símbol amb què es coneix el diable. Amb aquest missatge es vol incitar la societat a creure en Satanàs.

Opinió personal

La meva opinió personal del treball és que evidentment existeixen els missatges subliminals, i que, encara que ara ja no es detecten tan fàcilment com abans perquè legalment estan prohibits, se'n fan de nous, i no ens n'adonem.

Crec que els missatges subliminals són dolents, i estic a favor que estiguin prohibits. No veig bé que de forma inconscient ens fiquin publicitat al cervell. Si volen fer publicitat i de veritat volen que comprem els seus productes, que diguin les coses clares i el que de veritat conté el producte, i que es deixin de tanta porqueria inconscient. Per molt que posin "SEX" en els anuncis, la gent no ho practicarà perquè ho posin de forma subliminal. Si la gent vol mantenir relacions sexuals, les mantindran igual, tant si posen missatges com si no, i crec que les fan per perdre el temps i per complicar-se la feina. En general, opino que els missatges subliminals són una pèrdua de temps, i que potser de forma inconscient ens afecten, però no aconsegueixen manipular-nos del tot com pretenen.

Entradas relacionadas: