Preparació de la cola de conill

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,11 KB

Els procediments pictòrics, formen part de la tradició artística i es caracteritzen per produir obres bidimensionals. Es serveixen dun suport, dunes substàncies que formen la matèria pictòrica, i duns instruments per a manipular-les.

Procediments pictòrics

Suport: Superfície -normalment plana- sobre la qual es diposita la matèria pictòrica. Nhi ha de diversos tipus, i han de ser els adequats al procediment pictòric emprat.

Tipus:

papers, murs, teles, cartró, fusta. També se'n poden utilitzar d'altres, com ara metall, vidre, plàstic, objectes...

Procediments pictòrics

Matèria pictòrica: Està constituida bàsicament per les següents substàncies Pigment:
és el material que aporta el color a la pintura. Es presenta en pols.

Aglutinant:

material enganxós que dóna cos, fixa i permet adherir el pigment sobre la superfície del suport. El tipus d'aglutinant pot determinar les característiques de la tècnica.

Dissolvent:

substància que permet diluir el material obtingut amb el pigment i l'aglutinant. El tipus a utilitzar dependrà de laglutinant emprat.

Càrregues:

materials que augmenten el volum o d'altres característiques de la barreja obtinguda amb el pigment i l'aglutinant.

Procediments pictòrics

Instruments: Eines que ens permeten manipular els materials damunt dels diferents suports. Les més emprades són: els difusors, pinzells, espàtules, esponges, paletes, gomes, draps, plomes, canyes, entre d'altres.

Imprimació de suports

Materials per a la imprimació de suports Abans de la fabricació industrial de materials i suports per a tècniques artístiques, tradicionalment, els tallers dels artistes havien de preparar manualment les pintures i condicionar els suports sobre el quals volien pintar. Per a preparar la imprimació de teles i taulers de fusta, es necessita cola i una càrrega de carbonat càlcic.

Cola

Hi ha coles dorígen vegetal, animal, mineral i sintètic. La cola de conill, a banda de ser un aglutinant pictòric, és la que tradicionalment ha estat usada per a la fabricació manual dimprimacions. Sobté de la gelatina continguda en la pell de conill, extreta per ebullició. Comercialment es presenta en forma de plaques endurides o granulada.
La cola animal És una substància obtinguda de pells, ossos, cartílags i altres despulles danimals, provinents descorxadors. El seu poder adhesiu és degut al col·lagen. La cola de conill és la cola animal més adequada per a utilitzar-la com a aglutinant en el procediment pictòric anomenat tremp de cola. És un material aglutinant usat des de fa molts segles. Sobté de la gelatina continguda en la pell de conill, extreta per ebullició.

Preparació


1.Pesar en una bàscula la quantitat de cola necessària per la quantitat daigua.2. Posar la cola  en remull durant unes 24 h, 3. Al dia següent, ja estarà ben hidratada, i sescalfa el pot  al bany María, remenant amb un estri de fusta, fins que es dissolgui totalment. 4. La cola ha destar calenta a lhora de preparar la pintura, la qual ha de tenir una consistència lleugerament cremosa. Si mentre es va pintant, la pintura es refreda i es torna gelatinosa. 

Important: -

Al refredar-se, la cola es pren, i adopta un aspecte gelatinós. -Per usar-la, sha descalfar al bany María. -Conservar-la ben tapada i en un lloc fresc, per exemple, a la nevera. -Cal usar-la en el període màxim duns 4 ó 5 dies, ja que degut a la seva naturalesa orgànica, es degrada i es descompon, ocasionant una olor desagradable. Els pinzells, poden ser de pèl prim (dorella de bou o sintètics), o també de cerres (pèl de porc). -Segons la mida de la superfície a pintar caldrà adequar la mida del pinzell. -També resulta útil lesponja, tant per treure com per a posar color Característiques del tremp de cola -
Assecatge ràpid. Al secar, baixa la intensitat dels colors. -Semblant al guaix, és cobrent, opac i daspecte mat. -És preferible esperar que la pintura estigui seca si es vol pintar al damunt duna capa anterior. -Procediment molt apte per treballar amb colors plans. -Per fer gradacions, cal aplicar pinzellades amb diversos valors de pintura. -Es pot aplicar amb diversos estris (pinzells, brotxes, corrons, espàtules…). -No és aconsellable sobreposar moltes capes. Es poden desprendre escates de pintura. -Si un cop seca la pintura sobserven punts lluents, és que hi ha massa proporció de cola. -Si, contràriament, al passar el dit per damunt deixa pigment, és que hi falta  aglutinant. -No és un procediment apte per pintar superfícies exposades a la intempèrie.


Entradas relacionadas: