Guia Completa de la Substitució Pronominal en Català
Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Inglés
Escrito el en
catalán con un tamaño de 13,75 KB
Substitució Pronominal: Complements i Pronoms Febles
3.1. El Complement Directe (CD)
- Es reconeix perquè és la cosa feta, vista, demanada... (Exemple: L'Oriol veu una pel·lícula. La pel·lícula és la cosa vista).
- Admet la transformació a passiva: (Exemple: La pel·lícula és vista per l'Oriol).
- El CD s'introdueix sense preposició (Exemples: Estimo el noi. Veg la noia).
- Va amb preposició a en els següents casos: davant d'un pronom personal tònic (tu, ell...), davant els pronoms (tothom, tots, ningú), en l'expressió l'un a l'altre, davant d'infinitiu i en casos d'ambigüitat.
Substitució Pronominal del CD
- El, la, els, les: Substitueixen un SN determinat amb article, demostratiu o possessiu. (Exemple: Deman els seus mitjons. Els demano).
- En: Substitueix un SN no determinat. (Exemple: Demano llibres. En demano).
- Ho: Substitueix això, allò o una oració subordinada. (Exemples: Vull això. Ho vull / Vull que vinguis. Ho vull).
3.2. El Complement Indirecte (CI)
- El CI és el receptor de l'acció verbal. (Exemple: Escric una carta a l'avi).
- Es reconeix perquè sol anar darrere del CD i s'introdueix amb les preposicions "a" o "per a". (Exemple: Compro segells per als nebots).
Substitució Pronominal del CI
- Li: Singular (masculí o femení). (Exemple: Compro això a en Joan. Li compro això).
- Els: Plural (masculí o femení). (Exemple: Pago el rebut a les veïnes. Els pago el rebut).
Combinació de Pronoms: CD determinat + CI singular (Li)
Quan es combina un CD determinat (El, la, els, les) amb el CI singular (li), s'apliquen dues regles:
- El pronom li es transforma en hi.
- L'ordre s'altera: CI + CD esdevé CD + CI.
(Exemples: Dono l'oli al noi. L'hi dono. / Dono la caixa al noi. La hi dono).
3.3. El Complement de Règim Verbal (CRV o C. Preposicional)
- Per a identificar-lo, cal fixar-se en el verb per comprovar si demana la preposició.
Verbs que regeixen preposició:
- A: accedir, contribuir, procedir, renunciar, acostumar-se, arriscar-se, exposar-se, dedicar-se...
- DE: recordar-se, oblidar-se, adonar-se, riure's...
- EN: entossudir-se, tardar, vacil·lar, afanyar-se, pensar...
- AMB: avenir-se, adir-se.
Nota important: Cal tenir present que les preposicions canvien davant l'infinitiu (només admeten "a" o "de"). I que les preposicions cauen davant la conjunció "que". (Exemple: S'adona (de) que fa tard).
Substitució Pronominal del CRV
- En: Si el CRV està introduït per la preposició DE. (Exemple: Em burlo dels amics. Me'n burlo).
- Hi: Si el CRV està introduït per altres preposicions (excepte "de"). (Exemple: Accedeixo al càrrec. Hi accedeixo).
3.4. L'Atribut
- S'adjunta a verbs copulatius (ser, estar, semblar, parèixer). El verb només fa d'enllaç entre el subjecte i l'atribut. (Exemple: L'Anna és tímida).
- Es pot reconèixer perquè concorda en gènere i nombre amb el subjecte quan es tracta d'un adjectiu. (Exemple: La carretera és costeruda).
- Assenyala una qualitat. Si s'elimina el verb, queda un sintagma nominal (Exemple: La sabata és de pell. -> La sabata de pell).
- L'atribut es pot introduir amb preposició o sense. (Exemples: El color és pàl·lid. El camió és de gran tonatge).
Substitució Pronominal de l'Atribut
- El, la, els, les: Quan l'atribut és un substantiu determinat. (Exemple: Ell és el geni. Ell l'és).
- Ho: Quan l'atribut és un substantiu indeterminat. (Exemple: És arquitecte. Ho és).
- En: Per emfasitzar. (Exemple: Que n'és de ximple).
3.5. El Complement Predicatiu (CPred)
- Complementa alhora el subjecte i el verb (Exemple: En Quim anava cansat) o el verb i el CD (Exemple: Duu la camisa bruta).
- Va amb verbs com: restar, mantenir-se, quedar, parèixer, mostrar-se, tornar-se, esdevenir, posar-se, viure, caminar, dur, caure, morir, trobar... (Exemple: El trobo trist).
- Concorda amb el subjecte o el CD. (Exemple: Els nois es mantenen tensos).
- Pot introduir-se amb preposició o sense. (Exemples: El prenen per inútil. Corria espantat).
Estructura del Predicatiu
- Adjectiu: S'ha tornat impertinent.
- Participi: En Xavi s'ha trobat marginat.
- Sintagma Preposicional: El prenen per idiota.
Substitució Pronominal del Predicatiu
- Hi: Generalment sempre. (Exemple: Viu estressada. Hi viu).
- En: Amb els verbs "elegir-se, dir-se, fer-se, nomenar" i semblants. (Exemples: Em dic Josep. Me'n dic. / Me'n sento tant, de trista!).
3.6. El Complement Circumstancial (CC)
- Afegeix circumstàncies a l'acció verbal: lloc, temps, mode, quantitat, companyia, instrument, direcció, causa, finalitat, condició i concessió.
- S'introdueixen amb o sense preposició (Vaig a Badalona), amb una locució preposicional (No hi anaren a causa de la pluja), amb una conjunció (Hi anirem quan sigui l'hora) i amb una locució conjuntiva (Després que hàgim esmorzat, caminarem).
Reconeixement del CC (Preguntes clau)
- Lloc: On? (Exemple: Vinc de París).
- Temps: Quan?
- Mode: Com? (Exemple: Parla malament).
- Quantitat: Quant?
- Companyia: Amb qui?
- Instrument: Amb què?
- Direcció: Cap on? (Exemple: Corria contra direcció).
- Causa: A causa de què? (Exemple: No vindré perquè estic ocupat).
- Finalitat: Amb quina finalitat? (Exemple: No li diu que marxa a fi que no pateixi).
- Condició: A condició de què? (Exemple: Si no feu bé l'examen, no podreu aprovar).
- Concessió: Malgrat quin obstacle? (Exemple: Malgrat tots els accidents, l'excursió va ser un èxit).
Substitució Pronominal del CC
- En: CC introduït per la preposició DE. (Exemple: Vinc de París. En vinc).
- Hi: CC introduït per una altra preposició excepte "de". (Exemple: Vaig a Barcelona. Hi vaig).
Excepció: Els CC de Mode se substitueixen sempre per HI (independentment de si van amb preposició "de" o no). (Exemples: Parla malament. Hi parla. / Camina de genolls. Hi camina).
Resum de les Funcions dels Pronoms Febles
- Me, nos: CD i CI que tinguin com a referents la 1a persona.
- Te, vos: CD i CI que tinguin com a referents la 2a persona.
- Se: CD i CI de 3a persona reflexiu o recíproc.
- El, la, els, les: CD determinat per article, demostratiu o possessiu. Atribut del verb ser determinat per article, demostratiu o possessiu.
- Li, els: CI.
- Ho: CD de caràcter neutre. Atribut dels verbs ser, estar, semblar, parèixer.
- En: SN no determinat o quantificat. CD no determinat o quantificat. CRV regit per la preposició de. CC de lloc regit per la preposició de. Complement del nom (CN) o de l’adjectiu (CAdj).
- Hi: CI singular, quan va combinat amb el, la, els, les. CRV regit per preposició que no sigui de. CC (amb restriccions). Atribut del verb estar i altres. Complement predicatiu (CPred).
Combinacions Binàries de Pronoms Febles
Taula de Combinacions Binàries | |||||||||||||||||||
| El (CD) | La (CD) | Els (CD) | Les (CD) | Li (CI) | Els (CI) | En | Hi | Ho | Em | Et | Ens | Us | |||||||
| Em | -me’l | -me-la | -me’ls | -me-les | -me-li | -me’ls | -me’n | -m’hi | -m’ho | ||||||||||
| Et | -te’l | -te-la | -te’ls | -te-les | -te-li | -te’ls | -te’n | -t’hi | -t’ho | -te’m | -te’ns | -te-us | |||||||
| Es | -se’l | -se-la | -se’ls | -se-les | -se-li | -se’ls | -se’n | -s’hi | -s’ho | -se’m | -se’t | -se’ns | |||||||
| Ens | -nos-el | -nos-la | -nos-els | -nos-les | -nos-li | -nos-els | -nos-en | -nos-hi | -nos-ho | ||||||||||
| Us | -vos-el | -vos-la | -vos-els | -vos-les | -vos-li | -vos-els | -vos-en | -vos-hi | -vos-ho | -vos-em | -vos-ens | ||||||||
| Li (CI) | -l’hi | -la-hi | -los-hi | -les-hi | -li’n | -li-hi | -li-ho | ||||||||||||
| Els (CI) | -los-el | -los-la | -los-els | -los-les | -los-en | -los-hi | -los-ho | ||||||||||||
| El (CD) | -l’en | -l’hi | |||||||||||||||||
| Els (CD) | -los-en | -los-hi | |||||||||||||||||