Direcció i Gestió de Recursos Humans: Funcions, Conflictes i Departaments

Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB

La Direcció i Gestió dels Recursos Humans

El Procés de Direcció: Funcions Clau

La direcció ha de combinar de la millor manera possible els factors humans i materials que conviuen a l’empresa per aconseguir els objectius, sense perdre de vista l’entorn, que sempre canvia.

Planificació: Fixació d'Objectius i Estratègies

Consisteix a fixar objectius i marcar estratègies per aconseguir-los. També analitza situacions actuals, anticipa el futur, determina els objectius, decideix els tipus d’activitats, tria les estratègies i determina els recursos necessaris. És una activitat de reflexió prèvia a l’acció.

Etapes de la Planificació
  • Anàlisi de la situació de partida de l’empresa i de l’entorn. Identificar les necessitats dels clients. Inclou l'Anàlisi DAFO (debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats).
  • Fixació dels objectius. Els objectius poden ser generals (involucren a tota l'empresa) i sub-objectius (afecten a àrees concretes de l’organització). Aquests han de suposar un repte, però han de ser realistes; s'ha de marcar el període de temps en què s'espera que es puguin aconseguir i s'han d'establir prioritats entre ells.
  • Determinació i avaluació de diferents alternatives d’actuació.
  • Elecció d’una estratègia i implantació.

Organització: Estructura i Responsabilitats

Consisteix a dissenyar una estructura en la qual queden definides les funcions de responsabilitat, autoritat i les relacions.

Gestió de Personal: Lideratge i Motivació

Consisteix a dirigir o liderar les persones que formen l’empresa perquè realitzin les tasques necessàries per assolir els objectius marcats. Els estils de direcció poden ser autoritari (les decisions es prenen sense consultar els subordinats) o participatiu (fomenta la cooperació en la presa de decisions). No hi ha cap estil bo o dolent, sinó adequats o inadequats en funció de la situació. Els aspectes fonamentals són la comunicació, la motivació i la delegació.

Control: Detecció i Correcció de Desviacions

La seva finalitat és detectar les desviacions respecte a les previsions amb la intenció de corregir-les i aconseguir els objectius. Les eines són l’estadística, el control del pressupost i l’auditoria.

Gestió de RRHH: Conflictes i Vies de Negociació

Un conflicte laboral es produeix quan l’empresa i els treballadors discrepen en algun aspecte de la relació laboral. Poden ser generats per la pròpia organització (falta de mitjans i personal pel compliment dels objectius), pels propis grups de treball (conflictes entre treballadors i departaments) o a l'exterior de l'organització (factors externs).

El conflicte col·lectiu de treball és una manifestació de la discrepància per raons laborals entre empresaris i treballadors, i afecta els interessos generals d’aquests últims. El promouen els sindicats, delegats de personal i comitès d’empresa (representants dels treballadors).

Per a la resolució del conflicte, hi ha quatre tipus:

  • Acord entre les parts.
  • Conciliació: acorden que intervingui un tercer per facilitar la negociació sense aportar solucions.
  • Mediació: el tercer intervé en la solució i fa propostes sense decidir.
  • Arbitratge: el tercer imposa la solució al conflicte.

La Vaga: Dret i Procediment

La vaga és la interrupció de la prestació de treball per part dels treballadors per tal d’imposar certes condicions o manifestar una protesta. És un dret reconegut en la Constitució.

Aquesta s’inicia amb la notificació per escrit comunicada a l’empresari amb cinc dies d’antelació. Durant la vaga, els treballadors participants no tenen dret al seu salari, però tampoc seran sancionats. La seva finalitat és forçar la solució del conflicte mitjançant la negociació amb l’empresa.

El Lock-out: Tancament del Centre de Treball

El lock-out és el tancament del centre de treball per part de l’empresari, en cas de vaga o qualsevol irregularitat col·lectiva.

Departament de Recursos Humans: Funcions Essencials

El factor humà és fonamental en qualsevol organització i pot suposar un avantatge competitiu. S’encarrega de les funcions administratives, legals del personal i de les relacions humanes que hi ha en l’empresa. A les grans empreses, el departament serà més complex.

  • Organització i planificació del personal.
  • Selecció i contractació de personal.
  • Administració del personal.
  • Formació dels recursos humans.
  • Relacions laborals.
  • Control del personal.