Diferències entre Plató i Nietzsche: Anàlisi Comparativa

Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,4 KB

Comparació entre Plató i Nietzsche

Estil

  • Plató: Obra extensa, escrita en forma de diàleg. Per a fer-se entendre recorre al mite i a la metàfora.
  • Nietzsche: Estil provocador que no només pretén desacreditar allò que critica, sinó que també busca ridiculitzar-ho.

Tendència filosòfica

  • Plató: Idealista i racionalista.
  • Nietzsche: Vitalista.

Sòcrates

  • Plató: Mestre admirat, li va dedicar tota la seva teoria, convertint-lo en el protagonista de tots els seus diàlegs.
  • Nietzsche: El corruptor, culpable de la inversió de valors de tota la filosofia i la moral occidental.

Concepció de la realitat

  • Plató: Dualista, existeixen dues realitats, el món intel·ligible (vertader), i el món sensible, que és una còpia del primer.
  • Nietzsche: Critica la concepció de les idees com a ésser vertader. Només existeix un món, el de la vida: la realitat és pur esdevenir.

Coneixement

  • Plató: Els sentits només serveixen per al coneixement de l'aparença. La raó ens condueix al món intel·ligible. Es pot arribar al coneixement de veritats universals.
  • Nietzsche: Confia en els sentits com a font del coneixement. La veritat és una il·lusió. La realitat és esdevenir i sempre és interpretació, no valen els conceptes (que l'ofeguen), només la podem captar mitjançant metàfores.

Antropologia

  • Plató: Antropologia dual, l'home és una unió antinatural d'ànima i cos. El cos és la tomba de l'ànima.
  • Nietzsche: Monisme antropològic, no hi ha divisió entre cos i ànima, el cos com a essència de l'ésser humà.

Déu

  • Plató: La representant de la divinitat seria la idea del bé, que és fonament de la resta d'idees.
  • Nietzsche: Nega l'existència de Déu, de les idees platòniques i de tots els valors, lleis o conceptes associats a un món superior intel·ligible que domina sobre el de la vida.

Ètica

  • Plató: Intel·lectualisme moral, el coneixement de les idees ètiques s'identifica amb la virtut. S'han de controlar i reprimir desitjos i impulsos sensibles.
  • Nietzsche: L'ètica occidental, amb origen en Sòcrates, reprimeix els instints i és la formulació de la moral dels esclaus, que ha domesticat els impulsos vitals dels homes.

Ésser superior

  • Plató: El filòsof abandona el món sensible i és capaç de conèixer la veritat.
  • Nietzsche: El superhome s'ha alliberat dels valors de la moral i la tradició occidental. Té voluntat lliure, creadora, no sotmesa a cap valor aliè a la vida.

Política

  • Plató: El més important és aconseguir el bé comú dins de la república i això s'aconsegueix amb governants justos, filòsofs i savis. Defensa una idea política per a la comunitat.
  • Nietzsche: Defensa l'individualisme, tant en allò ètic com en allò polític, i rebutja l'estat, el cataloga com el monstre més fred que ens menteix dient-nos "jo sóc el poble".