Conquesta,organització i explotació de les colònies
Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,23 KB
3. Quins canvis durant el Segle XIX van permetre als europeus llançar-se a La conquista del món?
Les innovacions tècniques, les Noves formes d’ organització del treball i el creixement de la banca van Permetre un augment espectacular de la producció i del comerç i una millora Dels transports. Aprofitantla seva Superioritat tècnica i financera, però també militar, Europa es va llançar al Domini del món.
4. Quines causes van propiciar el colonialisme? Quines justificacions
Ideològiques es feien per defensar la colonització? Qui s’ hi va oposar?
· Des d’ un punt de vista Econòmic, els països d’ Europa necessitaven, d’ una banda, vendre l’ excedent De la seva producció, és a dir, cercaven nous mercats. D’ altra banda, havien De comprar matèries primeres al millor preu possible. · Des d’ un punt de vista Demogràfic, el creixement europeu va donar lloc a un excés de població, i això Va comportar dificultats per trobar feina i tensions socials. · Des d’ un punt de vista polític, Les fronteres d’ Europa s’ havien estabilitzat a la darreria del Segle XIX i l’ Expansió territorial havia de fer-se sobre regions extra europees. · Des d’ un punt de vista Ideològic, el nacionalisme conservador defensava la superioritat d’ algunes Nacions i el dret d’ aquestes a imposar-se sobre uns altres pobles.
Només alguns intel·lectuals, Sindicalistes i líders polítics, sobretot socialistes, es van mostrar contraris Al colonialisme, van denunciar l’ explotació brutal i inhumana de les colònies I van defensar el dret d’ aquests pobles a decidir sobre els seus destins.
3. Com s’ aconseguia el control d’ una colònia?
Un cop sotmès el territori, la Colònia era organitzada per tal que fos controlada i administrada per la Metròpolí.
4. Descriu les colònies d’ explotació. Com s’ hi organitzava el govern i l’ Administració?
Eren les colònies pròpiament Dites, aquelles on la metròpolí es dedicava de manera especial a l’ explotació Econòmica. No tenien govern propi i els europeus exercien una veritable Política d’ ocupació: un governador, comandaments militars i un gran nombre de Funcionaris mantenien l’ administració i l’ ordre; la resta, petits funcionaris I soldats, solien ser indigents.
5. Explica què eren les colònies de poblament i els protectorats
Les colònies de poblament eren Colònies que, per les seves condicions climàtiques, per l’ escàs nombre d’ Indígenes o per les seves riqueses especials, rebien població blanca que hi Emigrava per establir-s’hi de manera permanent. Aquestes colònies de poblament Tenien una dependència especial amb la metròpolí, que els reconeixia una certa Autonomia en el govern interior. Dintre de l’ Imperi britànic van rebre el nom De dominis.
Els protectorats eren territoris Que, després de l’ ocupació europea, van mantenir l’ organització estatal, i el Govern indígena i un aparell administratiu propi.
4. Explica què va ser el ‘’repartiment de l’ Àfrica’’. Quins territoris van Ser ocupats a Àsia?
La Índia, l’ Afganistan, Malàisia I Indoxina.
5. Explica quines dues potències no europees es van llançar a la cursa Colonial i cap on es dirigien
Els Estats Units: cap al Pacífic I cap al Carib. El Japó: cap a Gran Bretanya.
2. Explica els avenços introduïts pels europeus a les colònies i les seves Conseqüències
Hi van construir ports, carreteres, Ferrocarrils, ponts, línies telefòniques... També hi van conrear noves terres i Van crear indústries. També la introducció de mesures higièniques i la Construcció de nous hospitals. Com a conseqüència, la mortalitat va baixar Notablement i la població va augmentar. Es van construir escoles.
3. Quins canvis es van produir en l’ estructura social dels pobles Colonitzats?
Els ritmes de treball intensos, La vida urbana, els nous valors aportats per la cultura i per la religió dels Colonitzadors van capgirar les formes de vida tribal i les jerarquies socials Tradicionals.
1. Resumeix les causes que van dur a la Primera Guerra Mundial
· La rivalitat entre les potències colonials. Els Conflictes entre imperis rivals van tenir l’ escenari preferent al Marroc. · L’ exaltació nacionalista. Enfrontava Alemanya i França D’ ençà de la derrota francesa en la guerra francoprussiana. · El conflicte dels Balcans. Aquesta zona d’ Europa era Un focus de tensions des de mitjan Segle XIX.
3. Quins van ser els dos fronts més importants de la guerra?
Alemanya i els Estats Units.
4. Explica per què es diu que la Primera Guerra Mundial va ser un conflicte De nou encuny
Per la mobilització de molts recursos i per la implicació De tota la població, civil i militar.
5. Com es va desenvolupar la guerra a la rereguarda?
Els mitjans tècnics, en transport i en armament, Ocasionaven una gran quantitat de morts, de mutilats i de destrucció. Els Contendents van reconvertir les indústries per fabricar armament, van demanar Préstecs i van substituir per dones la mà d’ obra masculina que havia marxat al Front.
3. Quines van ser les condicions imposades a Alemanya en el Tractat de
Versalles? Quins altres canvis territorials van remodelar el mapa d’ Europa?
· Es declarava Alemanya culpable única de l’ esclat del Conflicte i restava obligada a pagar fortes reparacions de guerra per les Destruccions ocasionades, sobretot a Bèlgica i a França. · Es desmantellava gairebé per complet tot el seu Exèrcit, així com la marina, i se li prohibia el rearmament. · Es retornaven els territoris d’ Alsàcia i Lorena a França.
4. Què era la Societat de Nacions?
Es va crear una nova organització, la Societat de Nacions, que havia de garantir la Pau, fomentar la cooperació internacional, vigilar L’ acompliment dels tractats i dirimir de manera diplomàtica els conflictes.