Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Moviments literaris a Catalunya: Modernisme, Noucentisme i Avantguardes

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,39 KB

Modernisme

El Modernisme va ser un moviment artístic que es va desenvolupar de manera desigual a diferents parts d'Europa a finals del segle XIX. Va afectar gairebé totes les arts. A Catalunya va tenir una especial incidència en la literatura i el pensament. Els intel·lectuals catalans de l'època volien modernitzar la societat i europeïtzar-la sense renunciar als signes nacionals. Tenia, doncs, postulats del nacionalisme i del progressisme. El Modernisme va sorgir a Catalunya amb la clara voluntat de superar la Renaixença, tant pels plantejaments del nacionalisme com per l'art i la cultura. L'ideari polític i literari d'aquest moviment es va divulgar sobretot a la revista L'Avenç.

El període comprèn des del 1892 fins al 1911, any de... Continuar leyendo "Moviments literaris a Catalunya: Modernisme, Noucentisme i Avantguardes" »

Guia Ràpida d'Ortografia i Gramàtica Catalana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,41 KB

Complement Preposicional o de Règim Verbal

S'introdueix amb preposicions febles (a, en, de, amb, per).

Blocs Dialectals i Dialectes del Català

Català Oriental

Central

  • Salat
  • Xipella
  • Barceloní
  • Tarragoní
  • Septentrional de transició

Balear

  • Mallorquí
  • Menorquí
  • Eivissenc

Rossellonès

Alguerès

Subdialecte parlat a l'Alguer (Illa de Sardenya)

Català Occidental

Valencià

  • Septentrional
  • Apitxat
  • Meridional
  • Valencià central

Nord-occidental

  • Ribagorçà
  • Pallarès
  • Tortosí

Ortografia: Ús de H, M, N i MP

  • Escrivim amb h inicial les paraules següents: ham, harmonia, harpia, herència, hereu, heura, hexàgon, hivern...
  • Les paraules següents porten una h intercalada: ahir, aleshores, a l'hora, coherència, exhibir, inhàbil, prohibir, subhasta, tothom, vehicle...
  • Escrivim amb h
... Continuar leyendo "Guia Ràpida d'Ortografia i Gramàtica Catalana" »

Conceptos Fundamentais da Semántica Lingüística: Significado e Relacións de Palabras

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 5,95 KB

Conceptos Fundamentais do Significado

Significado Denotativo

O significado denotativo é o significado que aparece nos dicionarios, obxectivo e compartido por todos os falantes. Por exemplo, mar: "masa de auga salgada que cobre boa parte da superficie terrestre".

Significado Connotativo

O significado connotativo é o significado adicional que se engade ao significado base. Polo tanto, é o significado subxectivo, asociado a valores de moi diversa índole: afectivos, estilísticos, ideolóxicos, culturais.

Semas

Desenvolveuse o concepto de semas, é dicir, conxuntos de trazos significativos mínimos. Polo tanto, podemos descompoñer o significado das palabras en elementos significativos mínimos. Por exemplo, home descomponse no sema "humano" e no... Continuar leyendo "Conceptos Fundamentais da Semántica Lingüística: Significado e Relacións de Palabras" »

Construcción y Dedicación del Templo de Salt Lake: Un Legado de Fe

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 27,94 KB

La Construcción y la Dedicación del Templo de Salt Lake: Un Legado de Fe

Basado en "Primaria 5: Doctrina y Convenios y la Historia de la Iglesia", 1996

Objetivo

Inspirar en los niños el deseo de vivir la ley de castidad y ser dignos de casarse en el templo.

Preparación

  1. Estudie en oración los siguientes pasajes: Doctrina y Convenios 46:33, 109:20, 131:1–4, 132:15–21 y Moisés 2:27–28. Analice los relatos históricos de esta lección y determine cómo enseñarlos a los niños. (Véase “Cómo preparar las lecciones”, págs. VI–VIII y “La enseñanza de los acontecimientos históricos y de las Escrituras”, págs. VIII–X).

  2. Lectura complementaria: Helamán 5:12 y "Principios del Evangelio" (31110 002), capítulos 38 y 39.

  3. Seleccione

... Continuar leyendo "Construcción y Dedicación del Templo de Salt Lake: Un Legado de Fe" »

Conceptos Esenciais: Medio Ambiente, Materiais e Tecnoloxía

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 3,93 KB

Quecemento global

É o aumento da concentración do dióxido de carbono como consecuencia das actividades humanas. En consecuencia, prodúcese un incremento significativo do efecto invernadoiro e a temperatura da Terra experimenta un incremento constante.

Propón 3 medidas para deter o quentamento global

  • Reducir o transporte individual.
  • Minimizar o rego de xardíns e promover o sistema de rega por goteo.
  • Favorecer a separación de lixo e a reciclaxe.

Chuvia ácida

Prodúcese cando o dióxido de nitróxeno e o dióxido de xofre presentes na atmosfera reaccionan coa auga, producindo ácido nítrico e ácido sulfúrico. Estes ácidos caen sobre a superficie terrestre en forma de chuvia ácida.

O buraco da capa de ozono

É a zona da atmosfera terrestre... Continuar leyendo "Conceptos Esenciais: Medio Ambiente, Materiais e Tecnoloxía" »

L'Assaig de Fuster i Mira: Identitat Valenciana i Literatura

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,63 KB

L'Assaig de Joan Fuster i la Identitat Valenciana

Joan Fuster (Sueca, 1922-1992) és una figura cimera en la literatura catalana del segle XX. Fou un intel·lectual compromès amb les inquietuds del seu temps i amb la recerca de la identitat valenciana vinculada a tots els territoris de parla catalana.

La seua dedicació a l'assaig és amplíssima, va escriure assaig humanístic, sociopolític i d'història cultural. El seu estil és fresc, desenfadat, carregat de fórmules col·loquials. La seua mirada és subtil, sagaç, irònica i moltes vegades càustica.

Context i Adversitats de l'Assaig Fusterià

L'assaig fou perseguit durant els primers anys de la postguerra, ja que era considerat perillós per la seua forta càrrega ideològica. Fuster... Continuar leyendo "L'Assaig de Fuster i Mira: Identitat Valenciana i Literatura" »

Panorama da Dramaturxia Galega: Correntes, Autores e Obras Esenciais

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 3,84 KB

O Teatro Galego como Instrumento Nacionalista e Cultural

O teatro converteuse nun instrumento ideal para espallar o ideario nacionalista. A intención propagandística comporta a busca dunha nova temática acorde con ela.

Temáticas e Obxectivos da Dramaturxia Nacionalista

  • A recreación de episodios singulares da nosa historia.
  • A reivindicación social (coa emigración como centro dos males do país).
  • A recuperación cultural (a dignificación da lingua e da cultura popular).

Nun intento de normalizar e universalizar a nosa dramaturxia, aparecen diversos xéneros:

  • O drama simbolista.
  • O teatro cómico e infantil.
  • A comedia burguesa.
  • Mesmo a ópera.

Algúns dos principais dramaturgos do momento foron Manuel Lugrís Freire, Ramón Cabanillas e Antón Vilar... Continuar leyendo "Panorama da Dramaturxia Galega: Correntes, Autores e Obras Esenciais" »

Un extranjero en gran bretaña

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 7,4 KB

1 - ¿Qué piensa Pablo estaba loco por los pubs británicos?


Porque cerrar a las 11.00 2 - ¿Por qué la gente va a Trafalgar Square en la víspera de Año Nuevo y qué es exactamente lo que quieren oír?
Porque es la tradición 3 - ¿Por qué el famoso teatro Globe?
El Teatro Globe original era donde la mayoría de las obras de Shakespeare se realizaron por primera vez.

4 - ¿Por qué se juega sólo se realiza en el Teatro Globe durante los meses de verano?

Porque no hay un techo sobre el centro del edificio.5-En la época de Shakespeare, que interpretó los papeles femeninos en sus obras y por qué? Los papeles femeninos fueron interpretados por jóvenes adolescentes, las mujeres no podían ser actrices de cine en la época de Shakespeare.... Continuar leyendo "Un extranjero en gran bretaña" »

Neuronas Espejo: Descifrando la Comprensión de Acciones en la Corteza Premotora del Mono

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 276,49 KB

Comunicación rápida

Representación de Objetos en la Corteza Premotora Ventral (Área F5) del Mono

  1. Akira Murata2,
  2. Luciano Fadiga1,
  3. Leonardo Fogassi1,
  4. Vittorio Gallese1,
  5. Vassilis Raos1, y
  6. Giacomo Rizzolatti1

+ Afiliaciones de los autores

  1. 1 Istituto di Fisiologia Umana, Università di Parma, 43100 Parma, Italia, y
  2. 2 Primer Departamento de Fisiología de la Nihon University School of Medicine, Tokyo 173, Japón
  • Enviado 23 de mayo 1997.
  • Aceptado en su forma final 02 de julio 1997.

Abstracto

Murata, Akira, Luciano Fadiga, Leonardo Fogassi, Vittorio Gallese, Vassilis Raos, y Giacomo Rizzolatti. Representación de objetos en la corteza premotora ventral (área F5) del mono. J. Neurophysiol. 78: 2226-2230, 1997. Se estudiaron las propiedades visuales y motoras

... Continuar leyendo "Neuronas Espejo: Descifrando la Comprensión de Acciones en la Corteza Premotora del Mono" »

Tipologies textuals i gèneres literaris

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,04 KB

Tipologia textual

1. Introducció:

  • Descriptiu
  • Narratiu
  • Argumentatiu
  • Expositiu
  • Instructiu
  • Conversacional

Text descriptiu

Quasi sempre apareix dins d'altres textos. L'autor pot ser objectiu o subjectiu. Característiques del llenguatge:

  • Adjectius
  • Comparacions
  • Metàfores
  • Temps verbals: present i passat
  • Enumeracions

Text narratiu

  • Tipus:
    • Heterodiegètic (3a persona)
    • Homodiegètic (1a persona)
  • Punt de vista:
    • Intern (protagonista, testimoni)
    • Extern (narrador objectiu)
  • Elements:
    • Acció
    • Temps
    • Espai
    • Personatges

Text argumentatiu

  • Estructura:
    • Introducció
    • Desenvolupament
    • Conclusió
  • Tipologies:
    • Exemple i cas
    • Autoritat
    • Experiència personal
    • Analogies
    • Raonaments:
      • Causa/efecte
      • Deducció/inducció

Text expositiu

Presentació clara i organitzada.

Text instructiu

Ordres, prohibicions, autoritzacions.... Continuar leyendo "Tipologies textuals i gèneres literaris" »