Chuletas y apuntes de Latín de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Spina, vomitoria, scalae, baltei;

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,71 KB

El teatre

Les representacions de tragèdies, comèdies i altres peces dramàtiques mai no van tenir una gran popularitat a Roma. Al començament, eren tan sols imitacions d’obres estrangeres, sobre tot del teatre grec, i van haver de passar força anys perquè Roma tingués comediògrafs tan importants com Plaute i Terenci.


Orígens del teatre


Sens dubte, hem d’anar a Grècia si volem trobar els orígens del teatre. Al principi, les representacions teatrals tenien un rerefons religiós, relacionat amb el culte a Dionís, el déu del vi, però també eren un símbol de la transgressió i de la festa popular.


Estructura d’un teatre


L’any 145 aC es va aixecar el primer teatre de fusta permanent i el 55 aC Pompeu va fer edificar un teatre de

... Continuar leyendo "Spina, vomitoria, scalae, baltei;" »

La Conquista y Romanización de Hispania

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 5,64 KB

1. La Conquista Romana de Hispania

La conquista romana de la península ibérica se inicia en el contexto del enfrentamiento entre Roma y Cartago por el control del Mediterráneo occidental. Tras la victoria romana en la Primera Guerra Púnica (264-241 a. C.), los cartagineses se establecen en Hispania. La presencia púnica en Hispania inquietó a Roma, quien hizo un pacto con la ciudad de Sagunto. La conquista de Sagunto por el general cartaginés Aníbal dio comienzo a la Segunda Guerra Púnica (218-197 a. C.). De este modo, se iniciaba la conquista de Hispania por los romanos, la cual se desarrolló en diferentes etapas:

Etapas de la conquista:

  • 218-197 a. C.: Segunda Guerra Púnica: La guerra entre Roma y Cartago llevó a Roma a enviar tropas,
... Continuar leyendo "La Conquista y Romanización de Hispania" »

Característiques de les comèdies de terenci

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,06 KB

VIRGILI 

Vida

  • Neix en l’any
    70 A.C.  a Màntua (Itàlia)

  • Forma part del cercle de Mecenas (grup de literaris)

  • Estudia a Roma i a Nàpols 

  • En el 42 A.C. Perd les terres que conservava de la seva família (heretades) perque els hi cedeix als veterans de la guerra de Filipos

  • Marxa a Roma

Obra —> Eneida

  • Parla de:

    • Els orígens de Roma

    • La família d’August (emperador de Roma)

  • Triga 11 anys en escriure-la.

  • Viatja a Grècia per comprovar In situ dels escenaris de la obra que escriu per fer-la més realista i estar satisfet.

  • 19 A.C.--> es posa malalt.

  • La seva última voluntat abans de morir, va ser que es cremès la obra ja que no estava acabada, però August no compleix i per això és conservada. 


VIRGILI 

  • Aquesta obra es divideix en 2 parts

    • Part

... Continuar leyendo "Característiques de les comèdies de terenci" »

Orígenes del teatro romano y subgéneros de la comedia

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 3,16 KB

TEATRO

1. Orígenes

La palabra Drama proviene del griego y significa actuar. Se designaba un género literario que englobaba la comedia, la tragedia y el drama satírico.

El introductor del género en Roma fue Livio Andronico

En Roma el teatro fue considerado siempre un espectáculo y las representaciones se incluyen en el Marco de grandes fiestas. Las compañías de teatro eran de carácter profesional y estaban dirigidas por un empresario que solía ser director de escena y actor. Tanto los papeles masculinos como femeninos eran representados por hombres. Las representaciones eran gratuitas, financiadas por cargos públicos con el fin de obtener el favor del pueblo en las elecciones.

La literatura dramática romana se divide en comedia y tragedia.... Continuar leyendo "Orígenes del teatro romano y subgéneros de la comedia" »

Termes, Aqüeductes i Vies: Enginyeria i Vida a l'Antiga Roma

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,37 KB

Les Termes Romanes: Higiene, Oci i Vida Social

Les termes eren grans edificis públics construïts principalment per a la higiene dels ciutadans i per a la pràctica de l'esport. Eren, a més, importants centres de vida social. Un exemple cèlebre són les restes imponents de les Termes de Caracal·la a Roma.

Estructura i Sales Clau de les Termes

Prop de l'entrada es trobava el vestidor (apodyterium), on els banyistes es despullaven i deixaven la roba. Arran de la paret hi havia prestatges o nínxols (loculi) encastats per desar les pertinences. Un capsarius, o vigilant, s'encarregava de custodiar-les.

El recorregut típic continuava per una sala de pas amb aigua tèbia, el tepidarium; seguia el frigidarium, una sala amb una piscina d'aigua freda;... Continuar leyendo "Termes, Aqüeductes i Vies: Enginyeria i Vida a l'Antiga Roma" »

Peru Abarka: Obraren Azterketa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en vasco con un tamaño de 3,21 KB

Peru Abarka: Sarrera eta Ezaugarriak

Obra 1802an idatzi arren, 1881ean eman zen argitara, baina ezaguna zen eskuz egindako kopiei esker. Bizkaieraz dago idatzia. Ez da erraz sailkatzeko lana, euskal eleberrien aitzindaria dela esan ohi da, baina ezin daiteke esan eleberrien ohiko arauetara mugatzen denik. Obrak ez du tramarik, pertsonaiek ez dute hasiera, garapena eta amaiera duen istorio bat osatzen. Elkarrizketa bizi-bizien inguruan eraturiko kontakizun bilduma da.

Egitura

  • Sarrera bat gaztelaniaz.
  • Sei elkarrizketa, horietan garatzen da obraren mamia.
  • Zazpigarren elkarrizketan, bi apaizen arteko solasa agertzen da, baina ez du obraren mamiarekin loturarik.

Pertsonaiak eta Gakoa

Maisu Juan kaletar ezjakina da, Peru Abarka, baserriko eskola hezitako... Continuar leyendo "Peru Abarka: Obraren Azterketa" »

La Poesía Épica Romana: Historia, Características y Obras

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 3,96 KB

La Poesía Épica Romana

Introducción

La poesía épica narra las gestas y eventos memorables de héroes legendarios que constituyen las tradiciones orales de un pueblo. Surge en las culturas primitivas como composiciones orales, con acompañamiento musical y sin autor ni texto fijo, hasta que algunas fueron escritas y se les dio un tono homogéneo. El escritor refleja el mundo exterior a su espíritu en forma narrativa. Es una poesía elevada y culta con un lenguaje solemne. Los temas fundamentales son la leyenda y la historia.

Características de la Épica Romana

Hay tres características principales que definen la épica romana:

  1. La influencia homérica.
  2. La utilización de la historia nacional como argumento épico.
  3. La influencia de la poesía
... Continuar leyendo "La Poesía Épica Romana: Historia, Características y Obras" »

Principales Subgéneros Líricos y Narrativos en Latín

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Latín

Escrito el en español con un tamaño de 2,8 KB

Principales Subgéneros Líricos

La Oda

Poema solemne que expresa un intenso sentimiento del poeta ante la contemplación de algo.

La Elegía

Poema de dolor por la muerte de un ser querido.

La Egloga

Poemas cuyos poetas son granjeros que comparten sus penas amorosas en un entorno de naturaleza idealizado.

La Canción Amorosa

En ella se expresan sentimientos amorosos desde diferentes perspectivas.

El Himno

Poema solemne de exaltación de un personaje o acontecimiento memorable.

La Sátira

Poema humorístico donde se ridiculizan los vicios y defectos de un personaje o un colectivo.

Anacreóntica

Poema que canta los goces sensuales y placeres del amor y del vino.

El Epigrama

Composición muy breve empleada para inscripciones o epitafios, muchas veces con intención... Continuar leyendo "Principales Subgéneros Líricos y Narrativos en Latín" »

hkg

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en vasco con un tamaño de 3,37 KB

- Arnaut Oihenarte


1592an jaio, Maulen eta 1667an hil, Donepaleun.

Idazlana: Atsotitzak. Bere garaian oso zabalduak.

Familia apalekoa.

1627an Joana d`Erdoy noble aberatsarekin ezkondu ondoren, Behe Nafarrora joan zen bizitzera.

Han Nafarroako Parlamentuko ordezkari eta hiriko zinegotzia.

1653an alargun geratu.


Kultua zen: eskolatua eta ikasia (bost hizkuntza zekien).

Politikaz gain bestelako arloak jorratu: historia, ,bertsogintza, literatura…

Euskal Herria osotasunean hartu zuen lehena.

Lehen kritikaria izan, beste idazleei buruzko kritikak idatzi. Ziburuko Etxeberri buruz.


Obra garrantzitsuak:

  • Notitia Utriusque Vasconiae, 1638an.

Hiru liburutan banatuta:

  1. 14 kapitulu, Hitzaurrea.

  2. 17 kapitulu, Nafarroako antzinako historiari buruz.

  3. 13 kapitulu, Baskoniari

... Continuar leyendo "hkg" »

Urbanisme Romà: Teatres i Amfiteatres, Edificis de Lleure

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,57 KB

L'Urbanisme dels Romans: Edificis de Lleure (II)

Els Edificis Públics Romans Dedicats al Lleure

El Teatre Romà

El teatre era un edifici construït per assistir a representacions escèniques. Els primers teatres eren de fusta. De la mateixa manera que els romans van prendre com a model la tragèdia i la comèdia gregues, també van copiar la construcció dels teatres que hi havia a les colònies gregues del sud d'Itàlia. Malgrat això, les diferències són notables, ja que si els espectacles no eren els mateixos ni perseguien els mateixos objectius, tampoc havien de ser idèntics els dissenys arquitectònics.

De planta semicircular, el teatre romà constava de graderia, orquestra i escenari.

  • La graderia, on seien els espectadors, era semicircular
... Continuar leyendo "Urbanisme Romà: Teatres i Amfiteatres, Edificis de Lleure" »