Chuletas y apuntes de Filosofía y ética de Otros cursos

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Hannah Arendt, Simone de Beauvoir eta Feminismoaren Bilakaera: Analisi Kritikoa

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Vita Activa-ren Esparruak: Pribatua, Publikoa eta Soziala

"Giza Kondizioa" lanean, Hannah Arendt-ek giza ekintzak hainbat esparrutan nola hedatzen diren aztertzen du: arlo pribatua, publikoa eta soziala. Eremu pribatuan, etxean esaterako, bizitzaren oinarrizko premiei erantzuten zaie, baina mendekotasun- eta hierarkia-harremanek norbanakoaren askatasuna mugatzen dute. Eremu publikoan, banakoek berdin jokatzen dute eta elkarrizketa politikoan parte hartzen dute. Aro modernoan, arlo soziala sortu da, eremu pribatuaren eta publikoaren arteko elkargunetik, eta premia pribatuak espazio publikoan sartzeagatik bereizten da. Botereak norbanakoaren askatasuna ezabatzeko joera du, eta eremu publikoa erabaki autoritarioak hartzeko agertoki bihurtzen da.... Continuar leyendo "Hannah Arendt, Simone de Beauvoir eta Feminismoaren Bilakaera: Analisi Kritikoa" »

Hilemorfismo y Política: Contraste entre Aristóteles y Platón

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Crítica de Aristóteles a la teoría de las ideas de Platón: el hilemorfismo

Con Aristóteles, frente al idealismo platónico, encontramos el realismo aristotélico.

Aunque ambos coinciden en que se puede conocer la realidad, en contraposición a los sofistas, no la explican igual. La primera diferencia existente es que Platón explicaba la realidad basándose en dos mundos: el mundo sensible y el mundo inteligible. Aristóteles, en cambio, divide la realidad en primera sustancia (lo que captamos por los sentidos), segunda sustancia (el concepto que tenemos de cada cosa) y accidentes (las características de las cosas).

La segunda diferencia es que, mientras que Platón decía que el mundo inteligible existe independientemente del sensible (... Continuar leyendo "Hilemorfismo y Política: Contraste entre Aristóteles y Platón" »

Filosofia: Zer da, jatorria, erabilgarritasuna eta antropologia

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Zer da Filosofia?

Sarrera

Filosofiaren esentzia ulertzeko, etimologiari erreparatu behar zaio. "Filosofia" terminoa bi hitzez osatuta dago: philo (maitasuna) eta sophia (jakinduria). Bi interpretazio nagusi daude: klasikoa, Pitagorasek sortu eta Aristotelesek zabaldu zuena (jakinduriarekiko maitasuna); eta modernoa, Levinasek proposatua (maitasunak sortzen duen jakinduria).

(Beñat P)

Filosofiaren ezaugarriak

Filosofia jakintza arrazionala da, hainbat ezaugarrirekin:

  1. Kritikoa eta autokritikoa: Zientziek ez bezala, etengabe aztertzen du jasotzen duen informazioa, bere burua zalantzan jarriz. Adibidez: "Zer da filosofia?", "Ba al du zentzurik?". (Beñat P)
  2. Kuriositatea: Jakin-minean oinarritzen da, Sokratesek adierazi zuen bezala: "Ezer ez dakidala
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La utopía de la paz perpetua de Kant: análisis y crítica

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La utopía de la paz perpetua de Kant

Es un ideal, imposible de encontrar o construir.

Kant propone establecer un marco jurídico que determine que la guerra es ilegal, heredando el contractualismo y el estado de naturaleza.

Otra de sus propuestas es crear un contrato originario en el que los estados podrían abandonar su derecho a la guerra mediante la creación de un estado universal. También propone la creación de una federación de la paz que uniese cada vez a más estados y se esforzase por frenar la violencia (ONU).

Distopía

  • Una distopía es una descripción de una sociedad futura en la que se han desarrollado exageradamente algunos de los rasgos que son sobrevalorados en la civilización actual.
  • Son espejo de aquello en lo que se podría
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Filosofia Presokratikoa eta Sofistak: Ezagutzaren eta Errealitatearen Oinarriak

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Aurrekariak

Filosofo presokratikoak Greziako K.a. VI-V. mendeetan garatu ziren. Haien lana izatearen izaeraren eta aldaketaren fenomenoaren ulermenera bideratu zen, mundua eta natura aztertzeko lehen filosofia-ikuspegiak eskainiz.

Heraklito: Etengabeko Aldaketaren Teoria

Heraklitoren arabera, izateak aldatzen dira, eta aldaketa etengabeko fenomenoa da. Mugimendua izatearen oinarria da, eta gizakiak ere aldaketa horren parte dira; izan ere, inoiz ez gara berdinak, beti zaharragoak gara. Heraklitok dio "dena aldaketa dela" eta mugimenduan gaudela beti.

Mugimenduaren iturria naturaren legeetan dago. Lege horiek aurkakoen arteko borroka eta oreka bilatzea ahalbidetzen dute. Adibidez, gaua eta eguna dikotomia moduan ulertzen dira. Heraklitok honela... Continuar leyendo "Filosofia Presokratikoa eta Sofistak: Ezagutzaren eta Errealitatearen Oinarriak" »

Iusnaturalismo vs. Positivismo Jurídico: Fundamentos y Diferencias Clave

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Iusnaturalismo y Positivismo Jurídico: Un Contraste Fundamental

2.1 Derecho Natural o Iusnaturalismo

Los filósofos iusnaturalistas sostienen que el derecho es una realidad natural. El derecho natural se concibe como un conjunto axiológico-normativo, previo al Derecho positivo y válido por sí mismo. Estas corrientes defienden la existencia de un criterio de validez del derecho que trasciende el propio derecho positivo, otorgándole primacía.

Dentro de los iusnaturalistas, se distinguen dos tendencias principales:

  • Iusnaturalismo Ontológico: Sostiene que todas las leyes deben conformarse al Derecho Natural. Cualquier norma que lo contravenga debe ser eliminada. Implica un control moral sobre el ejercicio del poder, aunque las normas jurídicas
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Platonen Metafisika eta Ezagutzaren Teoria

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Platonen Metafisika

Denok dakigu zer den karratu bat, baina grafikoki irudikatu beharko bagenu, ezinezkoa izango litzateke zehatz-mehatz marraztea. Gure gogoan poligono perfektua irudikatzen dugu; horixe da definitzen duen esentzia. Nola da posible guk esentzia hori ezagutzea? Hura argitzeko, errealitatea bi eremutan bereiztea da: episteme (ideien mundua) eta doxa (gauzen mundua). Heraklitoren ideiak jarraituz, mugimendua etengabekoa da. Horrek bi munduren existentzia ondorioztatzera eraman zuen Platon.

Ideien Mundua (Episteme)

Mundu adigarria da, adimenez ezagutzen duguna. Akatsik gabekoa da, ideiak perfektuak, unibertsalak eta aldaezinak baitira, infinituak eta inmaterialak.

Gauzen Mundua (Doxa)

Mundu sentigarria da, zentzumenen bidez hautematen... Continuar leyendo "Platonen Metafisika eta Ezagutzaren Teoria" »

Filosofía Analítica y Existencialismo: Corrientes, Características y Figuras Clave

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Filosofía Analítica

El movimiento analítico es una tradición filosófica de carácter empirista y contraria a la metafísica, con antecedentes directos en Russell y Moore. Se desarrolla durante la primera mitad del siglo XX en Inglaterra. Entiende la filosofía como una tarea de clarificación del lenguaje para mostrar sus límites y sinsentidos, todo como una reflexión sobre la ciencia y su método. Los problemas tradicionales de la filosofía, especialmente los metafísicos, se consideran problemas sin solución.

Rasgos de la Filosofía Analítica

  • Actitud filosófica de tendencia empirista, influenciada por la obra de Hume.
  • Actitud antimetafísica, que supone el rechazo de toda filosofía especulativa o teórica que pretenda ir más allá
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Tomas Akinokoaren Filosofia: Jainkoa, Arrazoia eta Fedea

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Tomas Akinokoa: Jainkoaren Existentziaren Frogak

(1225-1275, Napoli). Erromatar Eliza Katolikoko doktore eta santua. Aristotelesen filosofia oinarri gisa hartuta, Tomas Akinokoak eskolastikaren pentsamendu kristaura egokitu zuen. Haren pentsamenduak, beraz, kristautasunaren dogmetan, Erdi Aroko tradizio kristauan eta Aristotelesen filosofian ditu erroak. Aristotelesen testuei iruzkinak egin zizkien eta haren kontzeptu asko argitzen saiatu zen; horregatik, puntu askotan, Aristotelesen pentsamendua San Tomasen adierazpenen argitan interpretatzen da.

Erdi Aroan pentsalari kristauak Jainkoaren existentzia frogatzen saiatu ziren, eta horien artean Tomas Akinokoaren gogoetak dira ezagunenak. Tomasek Jainkoaren existentzia frogatzeko bost bide edo froga... Continuar leyendo "Tomas Akinokoaren Filosofia: Jainkoa, Arrazoia eta Fedea" »

Kant eta Ilustrazioa: Arrazoimena, Etika eta Ezagutza

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Zoriontasunaren kontzeptuak beti izan du garrantzi handia gizateriaren pentsamenduetan. Helenismoak eta erlijioek, batez ere kristautasunak, zoriontasuna aztertu eta definitu dute hainbat ikuspegitatik. Hiponako Agustin, teologo kristau garrantzitsua, izan zen zoriontasunaren eta haren jatorriaren inguruan sakonki hausnartu zuen pentsalarietako bat. Bere iritziz, zoriontasuna Jainkoarekin duen harremanaren bidez lortzen dela defendatu zuen. Agustinoren arabera, zoriontasun iraunkorra eta egonkorra Jainkoaren jabe denentzat bakarrik lor daiteke, eta hori kontzeptu sakon eta espirituala da. Baina, zer egiten gaitu benetan zoriontsu? Zoriontasun egonkorra eta iraunkorra lortzea posible al da?

Agustinoren ikuspegitik, zoriontasuna ondasun iraunkorren... Continuar leyendo "Kant eta Ilustrazioa: Arrazoimena, Etika eta Ezagutza" »