Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Pitees, explorador grec i matemàtic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,57 KB

Qui era Pitees?

Fes-ne una breu ressenya i intenta descobrir si, efectivament, va realitzar tots els viatges que segons sembla va relatar.

Pitees va ser un matemàtic, astrònom i explorador grec que va viure a Massàlia.

Aquest home va navegar per l’Atlàntic (és un dels cinc oceans de la Terra entre Amèrica -a l'oest- i Europa i Àfrica -a l'est. ), fent un trajecte des del Sud de França fins les illes Britàniques (arxipèlag d'illes al nord-oest de la costa europea consistents en Gran Bretanya, Irlanda i moltes altres illes menors que hi són properes), va ser dels primers grecs en travessar l’Estret de Gibraltar (estret que comunica l'oceà Atlàntic amb la mar Mediterrània i que separa Europa d'Àfrica)., en aquest viatges que durà

... Continuar leyendo "Pitees, explorador grec i matemàtic" »

Història d'Espanya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3 KB

Saber què és la batalla de Covadonga

722 - Batalla Covadonga - Petit exèrcit musulmà i un exèrcit visigot - Exèrcit visigot dirigit per Pelagí, un visigot (noble)

  1. Saber explicar com es va a dur a terme la repoblació de la vall del Duero

Per estimular la repoblació de les grans ciutats - Andalusines - Reis atorguen privilegis als cristians que s’hi translladen. La forma de pagar els conqueridors va ser concedint-los amplies extensions de terra.

  1. Saber explicar l’origen del regne de Pamplona i com va passar a ser regne de Navarra

Origen: Quan la Marca Hispànica creada pels francs, a més dels comtats Catalans i dels Aragonesos s’hi va originar al llarg del segle IX.

  1. Saber explicar què és el Camí de Sant Jaume.

El Camí de Sant Jaume... Continuar leyendo "Història d'Espanya" »

Revolució Industrial: Societats Europees

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,58 KB

La Industrialització de les Societats Europees

Augment demogràfic i expansió agrícola

La Revolució Industrial va ser el resultat d'un conjunt de canvis econòmics i ecològics.

Els primers símptomes d'aquests canvis es van percebre a la Gran Bretanya a mitjan segle XVIII.

  1. Rica en carbó vegetal.
  2. Colònies d'on extreien el cotó a baix preu.
  3. Nova innovació agrícola, que va augmentar la població.

La Revolució Demogràfica. La població europea va iniciar un procés de creixement.

Les causes van ser l'augment de la producció d'aliments, el progrés de la higiene i la medicina.

Es va produir una disminució de la mortalitat i un manteniment, o un lleuger increment, de la natalitat. L'esperança de vida, que va passar de 38 anys a la darreria... Continuar leyendo "Revolució Industrial: Societats Europees" »

Explorando la Conciencia, la Ética y los Principios Bioéticos Esenciales

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 2,92 KB

Tipos de Conciencia y su Relevancia

Conciencia Fenoménica

Construye imágenes mentales o de apariencia mental de la cosa en sí (externa), pero no puede capturar la realidad pura de la cosa en sí.

Conciencia Monitora

Relacionada con la atención y con la interpretación del cerebro como instrumento de control, extendida a todos los circuitos cerebrales relacionados con el entorno y del propio interior íntimo.

Conciencia Teológica

En inglés, hemos hecho con una palabra latina que ni los latinos ni los franceses han hecho doble el término, haciendo el soporte de la "conciencia" para el departamento moral y dejando el "sentido" para el campo universal de los objetos sobre los cuales somos enterados.

La Conciencia en el Alma

Es a menudo una buena... Continuar leyendo "Explorando la Conciencia, la Ética y los Principios Bioéticos Esenciales" »

Fundamentos de la Ciencia y la Psicología: Objetivos, Clasificación y Criterios de Verdad

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,74 KB

Definición y Naturaleza de la Ciencia

La **ciencia** es un conjunto de saberes que pretende explicar el mundo, captar el sentido de las cosas y comprendernos a nosotros mismos. Es uno de los productos más importantes del **conocimiento humano**, porque nos ha permitido descifrar muchos misterios del universo y del ser humano. Es diferente del **conocimiento ordinario**, que es un conjunto de saberes que la gente ha construido para desenvolverse en la vida diaria, porque es superficial, poco fiable y acrítico. La ciencia no solo busca conocer, sino también aplicar los conocimientos para la **transformación del mundo** y de la vida. Toda ciencia se especializa y divide en muchas disciplinas.

Clasificación de las Ciencias

Ciencias Formales

Las... Continuar leyendo "Fundamentos de la Ciencia y la Psicología: Objetivos, Clasificación y Criterios de Verdad" »

La Revolución Industrial y sus consecuencias

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 211,26 KB

La Revolución Industrial fue un proceso de profundas transformaciones económicas, sociales, culturales y tecnológicas que se desarrolló entre 1760 y 1840, y tuvo su origen en Inglaterra. La Revolución Industrial marcó un antes y un después en la historia de la humanidad.

La Revolución Industrial, que se inició en Inglaterra durante la segunda mitad del siglo XVIII, es quizás uno de los eventos más decisivos en la historia de la humanidad

AntropologíaEstudia los aspectos biológicos y sociales del ser humano
ArqueologíaEstudia todos los restos materiales transformados por los seres humanos
PaleontologiaEstudia los seres vivos que habitan en la tierra en épocas remotas y cuyos restos se encuentran en fosiles


D9mxZRPYt9vFQAAAABJRU5ErkJggg==

200 - CC Guerra

300 -... Continuar leyendo "La Revolución Industrial y sus consecuencias" »

L'Imperialisme (1870-1914): Causes, Conseqüències i Art

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

L'Imperialisme: Expansió Global (1870-1914)

Entre 1870 i 1914, els països europeus van ocupar territoris d'Àfrica i Àsia, creant grans imperis colonials.

Causes de l'Imperialisme

  • Necessitat de nous territoris per:
    • Comprar primeres matèries barates.
    • Vendre els excedents de la seva producció.
    • La població europea es va doblar cap al 1900, i part d'aquesta població va emigrar, evitant així l'atur i les vagues.
    • Ampliar el poder polític ocupant altres continents (ja no s'ampliaven fronteres a Europa).
    • Convenciment que els europeus eren superiors a altres pobles considerats inferiors.
  • Desenvolupament científic i tecnològic:
    • La Segona Revolució Industrial (1880-1914)

      • Noves fonts d'energia per produir electricitat per a la il·luminació, màquines,
... Continuar leyendo "L'Imperialisme (1870-1914): Causes, Conseqüències i Art" »

Imperialisme del Segle XIX i les Avantguardes Artístiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,57 KB

Conceptes Clau de l'Era Industrial

  • El hòlding: Grup d’empreses controlades per una societat o un banc. Els bancs el fan servir per entrar en el món de la indústria.
  • Treball en cadena: Sistema on cada treballador s’encarrega d’una part de la feina que s’ha de fer en un temps determinat.

4. L'Imperialisme i el Repartiment del Món

4.1. L'Imperialisme del Segle XIX

Els estats industrialitzats d’Europa, els EUA i el Japó, a finals del segle XIX, van anar ocupant territoris de moltes zones d’Àfrica, Àsia i Oceania. Això es coneix com a imperialisme. Aquests països industrials van començar una cursa per ocupar nous territoris que no va acabar fins al segle XX. Els motius d’aquest imperialisme són econòmics, polítics i ideològics:... Continuar leyendo "Imperialisme del Segle XIX i les Avantguardes Artístiques" »

Víkings i l'Expansió Islàmica: Conquesta i Comerç Medieval

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,71 KB

L'Expansió Víkings: Conquistadors dels Mars

La construcció d’unes noves naus, excel·lents, els drakkars, els va permetre d’emprendre la conquesta de les mars. Els víkings van arrasar i saquejar les costes de França i Gran Bretanya i van establir petits poblats permanents a algunes zones. Amb les seves naus van remuntar els rius i, atacant per sorpresa, sembraven el terror a les ciutats allunyades de la costa.

Incursions a la Península Ibèrica i la Mediterrània

Van atacar també la Península Ibèrica. De primer van ser els regnes cristians del nord peninsular els qui van patir el flagell víking, però els reis de Lleó van aconseguir de deturar-los en algunes ocasions. Això els va empènyer cap al sud, on van saquejar Sevilla i... Continuar leyendo "Víkings i l'Expansió Islàmica: Conquesta i Comerç Medieval" »

Fundamentos de las Ciencias Sociales: Conceptos Clave para la Convivencia y el Desarrollo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 2,47 KB

¿Cuál es el objetivo de la educación?

Nos transformamos

¿Por qué es importante estudiar FC y E?

Nos ayuda a determinar un cuadro de una buena convivencia

¿Qué son los derechos?

Normas jurídicas

Derechos:

  • Vivienda
  • Vida
  • Salud
  • Educación
  • Asociación
  • Tránsito

¿Cuál podríamos decir que es el derecho más importante?

Derecho a la vida

¿Qué son los valores?

Normas sociales

Valores:

  • Amor
  • Respeto
  • Generosidad
  • Solidaridad

¿Por qué son importantes los valores?

Normas para lograr una convivencia sana

¿Cuál es el grupo de pertenencia más importante e íntimo en el que estás?

La familia

¿Cuál es el grupo de pertenencia más grande en el que estás?

La humanidad

¿Qué sería lo contrario a la discriminación?

La inclusión

¿Qué es la cohesión social?

Ser recíproco

¿Qué

... Continuar leyendo "Fundamentos de las Ciencias Sociales: Conceptos Clave para la Convivencia y el Desarrollo" »