Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Cambios y permanencias en el acceso a la educación en el Perú

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 2,2 KB

ACTIVIDAD 2.- Explicamos los cambios y las permanencias

Recordamos lo aprendido y respondemos:

¿Qué cambios y permanencias con relación al acceso a la educación durante las etapas estudiadas en las fuentes has podido notar?

Para responder, completamos siguiente cuadro.

Podemos elaborarlo en el cuaderno, folder o en el archivo

Cambios y/o permanencias en el acceso a la educación en el Perú a través del tiempo

Durante la colonia

A raíz de la Ilustración

A inicios de la republica

En el siglo XX

En la actualidad

No se admiten las matrículas de los mestizos cuarentones y Mulatos

Solo se permitía el acceso a universidades a los estudiantes por su talento

Se crearon las escuelas lancasterianas

No todos tenían acceso a la educación, debían desprenderse

... Continuar leyendo "Cambios y permanencias en el acceso a la educación en el Perú" »

De l'Antic Règim a la Revolució Industrial: Canvis Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,76 KB

L'Antic Règim (Segles XVI-XVIII)

L'Antic Règim va ser un sistema econòmic, social, polític i cultural predominant durant els segles XVI, XVII i principis del XVIII.

Característiques Demogràfiques

  • Alta natalitat.
  • Edat nupcial baixa.
  • Alta mortalitat causada per: epidèmies, fams, guerres.

La població era escassa, tot i que la situació va començar a millorar durant el segle XVII.

La Il·lustració i l'Optimisme

Es valorava la raó per damunt de tot i predominava l'optimisme.

Economia Agrària i Artesanal

El conreu de cereals era la base de l'economia. L'artesania, on els productes es fabricaven manualment (manufactura), estava organitzada en gremis (associacions de treballadors d'un mateix ofici).

Societat Estamental

Hi havia una gran desigualtat... Continuar leyendo "De l'Antic Règim a la Revolució Industrial: Canvis Clau" »

Anàlisi de 'Memòries d'Àfrica': Colonialisme i Societat a Kènia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,14 KB

Anàlisi de "Memòries d'Àfrica": Preguntes Clau

A) Context històric i geogràfic de la pel·lícula

La pel·lícula Memòries d'Àfrica se situa entre els anys 1913 i 1920, principalment a Kènia. El film s'emmarca en el fenomen històric del colonialisme o imperialisme europeu a l'Àfrica.

B) Presència europea a l'Àfrica: Motius i objectius

Els europeus es trobaven a l'Àfrica perquè havien ocupat aquells territoris políticament i militarment. Els seus motius principals per establir-s'hi eren:

  • La recerca de primeres matèries abundants.
  • L'obtenció de mà d'obra barata.
  • L'obertura de nous mercats per als seus productes manufacturats.

C) Estil de vida dels nadius: Kikuyu i Masai

Els nadius que apareixen a la pel·lícula, com els Kikuyu i els... Continuar leyendo "Anàlisi de 'Memòries d'Àfrica': Colonialisme i Societat a Kènia" »

El Repartiment del Món i les Conseqüències de la Colonització

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,62 KB

El Repartiment del Món

El Repartiment d'Àfrica

La colonització d’Àfrica va ser la més ràpida i brutal, ja que va significar el domini total del continent. Els britànics i els francesos van tenir avantatges perquè tenien bases a l’Àfrica des del segle XVIII. Tots dos països van somiar amb la creació de grans imperis continus: de nord a sud els britànics i d’oest a est, els francesos. El xoc d’interessos va impulsar la convocatòria de la Conferència de Berlín (1885), on es van decidir les normes i les zones que ocuparia cadascú.

L'Ocupació d'Àsia

Els britànics es van annexar Birmània i es van enfrontar amb Rússia pel control de l’Afganistan i més endavant van ocupar Malàisia. França es va centrar a Indoxina. A la... Continuar leyendo "El Repartiment del Món i les Conseqüències de la Colonització" »

Conceptes Bàsics d'Economia i Globalització

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,42 KB

Què és l'Economia?

  1. Definició d'economia: És l'administració ordenada dels béns d'una comunitat (estat, establiment, família, etc.).
  2. Origen del terme "economia": Prové de la paraula grega "oikos", que significa casa, i "nomos", que significa administració. Per tant, etimològicament, "economia" significa "administració de la casa".
  3. Diferència entre béns de consum i béns de producció:
    • Béns de consum: Són aquells béns que satisfan directament les necessitats del consumidor final. No s'utilitzen per a produir altres béns.
    • Béns de producció: Són aquells béns que s'utilitzen en el procés productiu per a fabricar altres béns que després seran venuts.
  4. Exemples:
    • Béns de consum:
      1. Un cotxe per a ús personal
      2. Un televisor
      3. Un telèfon mòbil
    • Béns
... Continuar leyendo "Conceptes Bàsics d'Economia i Globalització" »

Evolución de las Sociedades Humanas: Estructura Social y Desigualdad Histórica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,67 KB

Sociedades Horticultoras (Neolítico)

Una de las mayores transformaciones de la humanidad sucedió en el tránsito de las sociedades cazadoras y recolectoras a las horticultoras. Estas son sociedades sedentarias con más tiempo disponible para el ocio y la observación.

Este cambio supuso la adquisición de conocimientos necesarios para:

  • Cultivar en territorios fértiles.
  • Emplear metales y fabricar utensilios.

Se desarrolló una organización política más fuerte con jefes militares, lo que llevó a la aparición de la guerra y una estratificación social más compleja. Esto incluyó la acumulación de riquezas y excedentes para un grupo privilegiado que dominaba al resto, generando desigualdad y la aparición de la esclavitud. También surgió... Continuar leyendo "Evolución de las Sociedades Humanas: Estructura Social y Desigualdad Histórica" »

El pensamiento y la evolución humana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,84 KB

¿Qué es pensar?

Pensar es operar mentalmente con informaciones para conseguir unas metas.

Elementos necesarios para el pensamiento:

  • Información: son los datos o conocimientos que debemos manejar.
  • Operaciones: son las actividades mentales que realizamos con la información.
  • Regla: es la norma o pauta que debe llevarse a cabo para realizar un razonamiento correcto.
  • Método: procedimiento o conjunto de reglas para alcanzar un conocimiento.
  • Criterio: es la regla para evaluar la verdad o la corrección de algo.
  • Meta: es el objetivo que se quiere alcanzar.

Pensar y discurrir

El pensamiento es la herramienta que tenemos para resolver el problema de alcanzar una meta, un discurso es todo lo que resulta exponer palabras con lo que pensamos.

Operaciones:

  • Expresar:
... Continuar leyendo "El pensamiento y la evolución humana" »

Conseqüències de la Colonització: Impacte i Canvis

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB

Conseqüències de la Colonització

Els territoris colonitzats van patir un impacte amb l'arribada dels europeus perquè van introduir alguns dels seus avenços, però van trastocar les societats indígenes i van generar problemes greus.

L'Impacte de la Civilització Europea

Els europeus van crear nous països i van trencar fronteres, van talar boscos i van posar en conreu immenses àrees verges. Van construir infraestructures necessàries per explotar i comunicar els territoris conquerits i van aixecar noves ciutats. Això va comportar una gran modificació del paisatge que no va tenir en compte les diferències tribals, lingüístiques i religioses de les poblacions.
També va haver-hi un gran impacte demogràfic. La introducció de mesures higièniques,
... Continuar leyendo "Conseqüències de la Colonització: Impacte i Canvis" »

Definición de drogas y su controversia legal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,94 KB

Definición de drogas según la OMS y otros autores

¡Escribe «Droga», según la Organización Mundial de la Salud (OMS), un «término de uso variado que en medicina se refiere a toda sustancia con potencial para prevenir o curar una enfermedad [...] En el lenguaje coloquial en español, el término suele referirse concretamente a las sustancias psicoactivas y, a menudo, de forma aún más concreta, a las drogas ilegales».5​ Este término también se utiliza en el ámbito de la medicina y farmacología, como sinónimo de «principio activo» o fármaco, tal como refleja la definición de la OMS. Sin embargo, otros autores señalan que «droga» es el término adecuado para referirse a una sustancia usada sin fines terapéuticos, autoadministrada... Continuar leyendo "Definición de drogas y su controversia legal" »

Tipus de regions, nacions sense estat, regions molt consolidades i diferenciades, grans àrees urbanes o ciutats globals, les funcions de l'estat a l'actualitat, les relacions entre estats, els objectius de l'ONU, les ONG, les organitzacions supranacionals

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,98 KB

Tipus de regions, nacions sense estat, regions molt consolidades i diferenciades, grans àrees urbanes o ciutats globals

Les funcions de l'estat a l'actualitat, els estats són coordinadors de les regions i les ciutats que integren el seu territori. Els estats garanteixen la creació i el manteniment de les infraestructures bàsiques. Els estats coordinen la lluita contra el terrorisme mundial.

Les relacions entre estats

Es firmen tractats, convenis i declaracions internacionals de drets. Es creen organismes supraestatals, són organitzacions internacionals o supranacionals.

Els objectius de l'ONU

Mantenir la pau i la seguretat internacionals. Fomentar entre les nacions relacions d'amistat. Cooperar en la solució de problemes internacionals de... Continuar leyendo "Tipus de regions, nacions sense estat, regions molt consolidades i diferenciades, grans àrees urbanes o ciutats globals, les funcions de l'estat a l'actualitat, les relacions entre estats, els objectius de l'ONU, les ONG, les organitzacions supranacionals" »