Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Comunicación Humana, Medios y Conceptos de Cultura

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,94 KB

La Comunicación Humana

La capacidad de comunicación de los seres humanos se manifiesta en todas las dimensiones de su ser persona (ser relacional).

Niveles del Ser Persona

  • Biológico: Se necesita desde la gestación del otro, influencia del medio ambiente.
  • Psicológico: Vínculos interpersonales, se va configurando la personalidad.
  • Social: El hombre necesita sentirse parte de una comunidad.
  • Espiritual: El hombre puede abrirse a valores, encuentro con lo sagrado.

Niveles de Comunicación

  1. Intrapersonal: Espacio de comunicación de uno mismo hacia lo trascendente.
  2. Interpersonal: Comunicación cara a cara, sin ningún tipo de mediación.
  3. Institucional: Prácticas de comunicación mediadas por normas o estructura.
  4. Social: Comunicación en grandes grupos,
... Continuar leyendo "Comunicación Humana, Medios y Conceptos de Cultura" »

Història: Edats, Absolutisme, Il·lustració i Revolucions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,09 KB

UNITAT 1

1.- Escriu amb quin fet comença i amb quin fet acaba cadascuna de les etapes de la història. Indica també les dates:

  • EDAT ANTIGA: Final prehistòria (3000 a.C.) – Caiguda imperi romà occident (476 d.C.)
  • EDAT MITJANA: Invasió bàrbars (476 d.C.) - Caiguda imperi romà orient (1453 d.C.)
  • EDAT MODERNA: Conquesta Constantinoble pels turcs (1453 d.C.) – Revolució Francesa (1789 d.C.)
  • EDAT TECNOLÒGICA: Revolució industrial (1800 d.C.) - Actualitat

2.- Diferències entre absolutisme i il·lustració

TEORIA ABSOLUTISTA

TEORIA IL·LUSTRADA

POLÍTICA

Monarques havien obtingut el Patronat, la qual cosa els permetia el maneig, supervisió (i fins i tot nomenaments) a l'Església de la seva jurisdicció imperial.

Se subordina el poder religiós

... Continuar leyendo "Història: Edats, Absolutisme, Il·lustració i Revolucions" »

Transició i canvis a Europa en el segle XVIII

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB

1.- Un bisbe: privilegiat, un artesà: no privilegiat, un pagès: no privilegiat, una burgesia: no privilegiat.

2.- El segle XVIII europeu es va caracteritzar per ser una època de transició. V. La Il·lustració va ser un moviment que defensava l'absolutisme monàrquic. F. En l'Europa dels segles XVII i XVIII l'agricultura era l'activitat més important. V. El dret de tots els éssers humans a la igualtat va ser abolit a finals del segle XVIII. F. Fins al segle XX no es va defensar la raó humana com el mitjà d'entendre el món. V.

3.- La monarquia absoluta, el rei o la reina es regeix per una autoritat absolutista i completa, i en la monarquia constitucional, el rei o la reina tenen poders limitats perquè cooperen amb el parlament.

4.- Carlos... Continuar leyendo "Transició i canvis a Europa en el segle XVIII" »

Imperialisme i transformacions econòmiques (segles XIX-XX)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,18 KB

Conceptes clau

  • Imperialisme: Procés polític basat en la conquesta d'altres territoris, imposant la seva cultura mitjançant el poder econòmic i militar.
  • Repartiment d'Àfrica: Invasió, divisió i colonització dels territoris africans durant l'època de l'imperialisme, com a part del desenvolupament de nous imperis.
  • Taylorisme: Sistema de treball que afirma que si es divideix la producció d'un objecte en diverses tasques, la productivitat augmenta.
  • Migracions transoceàniques: L'augment de l'oferta de treball i les condicions econòmiques i demogràfiques van fer que moltes persones emigressin, sobretot als Estats Units.
  • Colònia: Grup de persones del mateix origen geogràfic, ètnia o religió que s'instal·len en un nou lloc, controlat per
... Continuar leyendo "Imperialisme i transformacions econòmiques (segles XIX-XX)" »

Importancia de la sociedad y la democracia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,58 KB

Por qué el ser humano es un ser social?

Somos sociales porque necesitamos a los demás para desarrollarnos, como nacemos inmaduros, necesitamos comunicarnos a las otras personas y aprender.

Cuales son las tareas de las que encarga la política

  • Organizar nuestra convivencia con los demás.
  • Elaborar leyes con las que ordenar nuestra vida, establecen acciones obligatorias y cuales son prohibidas.

Define Institución

Organismo al que se confían ciertas tareas de importancia social.

Define Estado

Institución más importante de todas denominamos así a “país” aunque no son sinónimos.

Raíces de sociedad según

  • Aristóteles: Ser sociales es una manera esencial de la realidad humana. Nadie puede ser realmente humano si vive aislado y sin otras personas.
... Continuar leyendo "Importancia de la sociedad y la democracia" »

Revolució Burgesa i Americana: Causes i Comparació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,45 KB

Revolució Burgesa: Causes i Desenvolupament

El model clàssic de revolució burgesa implica una transició fonamental en diversos aspectes:

  • Política: Pas d'un règim monàrquic absolutista a un règim parlamentari.
  • Social: Pas d'una societat estamental a una societat de classes, amb predomini de la burgesia.
  • Econòmica: Pas d'una economia senyorial al capitalisme liberal.

Causes de la Revolució Francesa

Enfrontament de Models

La Revolució Francesa va ser el resultat de l'enfrontament entre dos models d'organització econòmica i social:

  • La burgesia, amb poder econòmic creixent, s'enfrontava a l'Antic Règim.
  • La noblesa, aferrada al poder polític i al model feudal, no podia introduir les millores que demanava la burgesia sense alterar aquest model.
... Continuar leyendo "Revolució Burgesa i Americana: Causes i Comparació" »

Unió dinàstica i estat modern: conceptes i característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,85 KB

Unió dinàstica

Unió matrimonial entre la familia de la mateixa dinastia (ex: reis catòlics)

Estat modern

Estat basat en una monarquia autoritària imposant el poder a la noblesa i el clergat, sota un poder centralitzat i unes institucions administratives i jurídiques per reforçar aquest poder.

Regència

Persona que ocupa el lloc el rei perquè es dóna l’absència del monarca legítim perquè aquest està fora del regne, perquè té minoria d’edat o per incapacitat o malaltia.

Tribunal de la Inquisició

Tribunal eclesiàstic, creat amb l’autorització del Papa, per perseguir qualsevol mostra d’heretgia i pràctiques religioses no cristianes. Els reus eren condemnats a mort o torturats.

Morisc

Musulmà batejat en la fe catòlica

Mudéjar

Musulmà... Continuar leyendo "Unió dinàstica i estat modern: conceptes i característiques" »

Derechos de los Niños y Adolescentes en la Constitución Mexicana

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 2,66 KB

Artículos sobre los Derechos de los Niños y Adolescentes

El artículo 1.° define a los niños como todo ser humano menor de dieciocho años de edad.

El artículo 6.° garantiza el derecho a la vida y establece las responsabilidades que el Estado debe asumir para asegurar el bienestar y desarrollo integral de todos los niños y adolescentes.

Los artículos 7.° y 8.° reconocen que todos los niños y los adolescentes tienen derecho a una identidad y a que sea preservada y respetada con el fin de mantener su dignidad.

El artículo 12.° garantiza la libertad de expresión y opinión de todos los niños. También asegura el derecho a que su opinión sea respetada y tomada en cuenta.

El artículo 23.° asegura el derecho a la educación, al tratamiento... Continuar leyendo "Derechos de los Niños y Adolescentes en la Constitución Mexicana" »

Les croades i la conquesta de Mallorca i València

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,3 KB

Què són les croades, motivacions i causes

Empreses militars convocades pel Papa per restaurar la fe en un territori o combatre l'heretgia.

Heretgia: manera diferent de creure a la qual la religió oficial considera no correcte.

Causes:

Motius econòmics, rutes comercials marítimes.

El Papa diu que els musulmans s'han d'anar de Jerusalem i Palestina.

Les croades es van fer per anar a Israel i restaurar el cristianisme a Jerusalem.

Protagonistes:

Nobles

Templers: monjos guerrers que defensen el cristianisme amb armes.

Cavallers hospitalaris (protegeixen palestins que van a resar a Jerusalem)

Quina diferència hi ha entre la conquesta de Mallorca i la de València? Per què és tan important Jaume I?

Mallorca: aniquilen molta població i es repobla amb... Continuar leyendo "Les croades i la conquesta de Mallorca i València" »

La Revolució Industrial i els seus efectes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,28 KB

Revolució Industrial

La revolució industrial: sèrie de canvis econòmics i tecnològics que va començar a Gran Bretanya al segle XVIII

Activitat industrial: convertir recursos primaris en manufacturats fets amb màquines

Revolució demogràfica

La mortalitat va disminuir molt i llavors la població va augmentar molt

Revolució agrària

Va augmentar molt la producció utilitzant el sistema norfolk (rotació quadriennal) abans guaret

Abans utilitzaven sol 50% ara 75% amb el nou sistema

Això va fer que la majoria de la gent que treballava al camp anés a la ciutat i hi hagués més producció

Canvis tecnològics

El més important va ser la màquina de vapor i es va utilitzar per al primer ferrocarril de les mines

El primer sector principal que la va... Continuar leyendo "La Revolució Industrial i els seus efectes" »