Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Imperialisme: Causes i Conseqüències al Segle XIX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB

L'Imperialisme: Causes Econòmiques i Socials

L'Imperialisme va tenir motivacions econòmiques. Els països industrialitzats d'Europa necessitaven trobar nous mercats per vendre l'excedent de la seva producció industrial. També volien comprar matèries primeres i productes colonials al millor preu. Finalment, volien invertir els seus excedents de capital a llocs fora d'Europa on la mà d'obra, més barata, els permetés obtenir beneficis més grans.

Les transformacions econòmiques al segle XIX van provocar un augment de la població europea. Això va generar un volum de població excedent, sobretot en l'agricultura, que va estimular l'emigració a altres continents. Al segle XIX, 40 milions de persones van abandonar el vell continent per establir-... Continuar leyendo "Imperialisme: Causes i Conseqüències al Segle XIX" »

Revolució Industrial i els seus impactes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,02 KB

Revolució Industrial

És el procés de transformació econòmica, social i tecnològica que es va iniciar a la segona meitat del segle XVIII al Regne de Gran Bretanya. On es passava d'activitats rurals a activitats industrials. L'home abandonava el camp per anar-se a les ciutats.


Factors de la revolució industrial:

  • Revolució Agrària: Va augmentar en grans quantitats la producció i l'excés de mà d'obra al camp.

  • Revolució Demogràfica: Gran creixement de la població. On les persones tenen una millor alimentació, una millora en la higiene i avenços en la medicina, llavors la taxa de mortalitat era molt baixa.

  • Revolució dels Transports: Va suposar una manera més ràpida, econòmica i amb més capacitat de càrrega.

  • Sistema Financer: Va establir

... Continuar leyendo "Revolució Industrial i els seus impactes" »

Evolución del Currículo en la Escuela Primaria Española: Desde el Siglo XIX hasta Mediados del Siglo XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 16,43 KB

El Currículo en la Escuela Primaria Española: Desde el Siglo XIX hasta Mediados del Siglo XX

Delimitación

Elementos del currículum: contenidos, objetivos y metodología

Los contenidos que se trabajan en las diferentes asignaturas, ahora se enfocan en las competencias, que son los resultados que podemos alcanzar como consecuencia del aprendizaje. Los contenidos son el currículum por antonomasia.

Los objetivos definen las finalidades que perseguimos. En primaria, tenemos que incluir los más oportunos en función de determinados criterios.

La metodología es el procedimiento para intentar transmitir los contenidos y conseguir los objetivos. Dentro de la metodología didáctica, se encuentra la evaluación, en el supuesto de que no la consideremos... Continuar leyendo "Evolución del Currículo en la Escuela Primaria Española: Desde el Siglo XIX hasta Mediados del Siglo XX" »

Història de Catalunya: De la Marca Hispànica a la Corona d'Aragó

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB

La Formació de Catalunya i la Corona d'Aragó

Orígens de Catalunya: Invasió Musulmana i Reconquesta Franca

Al segle VIII, l'exèrcit musulmà va envair la península Ibèrica, va arribar a l'Ebre i va conquerir Catalunya. A principis del segle IX, a la zona nord de Catalunya, amb l'ajuda dels reis francs, es va aconseguir expulsar els àrabs.

Catalunya Vella i Catalunya Nova

La Catalunya Vella és la que no va arribar mai a islamitzar-se. En canvi, la Catalunya Nova comprèn els territoris del sud i de l'oest de Catalunya que van romandre més de 300 anys sota control d'Al-Àndalus. Les taifes de Tortosa i de Lleida van quedar sota domini islàmic durant aquest període.

Edificis d'origen islàmic a Catalunya

  • La Seu Vella de Lleida
  • Castell i muralla
... Continuar leyendo "Història de Catalunya: De la Marca Hispànica a la Corona d'Aragó" »

Orígens i conseqüències del moviment obrer

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,89 KB

Causes del moviment obrer:

Condicions de treball: Jornades laborals de 16 h i com a màxim podien descansar el diumenge.

  • No hi havia vacances.
  • Si es posaven malalts no cobraven.
  • Treballaven en dolentes condicions.
  • Sous baixos.
  • Els amos podien maltractar als treballadors.

Condicions de vida: Els obrers vivien en habitatges petits i bruts i havien de ser compartits entre diverses famílies.

Els nens des de petits els cridaven a treballar, la qual cosa suposava un alt índex d'analfabetisme en la classe obrera.

Les dones feien el mateix treball que els homes amb un sou més baix i havien de fer tot el de casa com cuidar als nens...

Glossari:

Proletariat: Classe obrera que a canvi d'un salari, dóna la seva força de treball al capitalista.

Accions: Parts... Continuar leyendo "Orígens i conseqüències del moviment obrer" »

Renaixement i Descobriments: Un canvi d'època

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,78 KB

Renaixement

És el període històric que va des del 1453, quan cau Constantinoble a mans de l'Imperi Turc Otomà o des del 1492 amb la descoberta d'Amèrica i acaba amb la Revolució Francesa el 1789.

Burgesia i Finançament de Viatges

Nobles Un 'grau' sota del rei i podien manar a inferiors seus (Alcalde)

Antropocentrisme, home al centre de tot

Racionalisme, es donava importància a la raó i menys a la fe

Interès per la natura

Estudi de grec i llatí, el Renaixement tenia com a referent el món grec i romà

Individualisme, l'home és el centre de si mateix i vol deixar petjada al món

Polifacetisme, llestos en diferents àmbits

Descoberta de Nous Mons

Voler descobrir nous mons i necessitats econòmiques i havien de trobar noves rutes. Per això es... Continuar leyendo "Renaixement i Descobriments: Un canvi d'època" »

Conocimiento Vulgar vs. Científico: Tipos, Características y Aplicaciones

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 9,59 KB

Conocimiento Vulgar

Es el conocimiento que posee cualquier persona (ordinario). Se acepta sin cuestionar su origen, provenga de un libro o de la televisión. No es demostrable en el ámbito ético y está influenciado por opiniones, sentimientos y sensaciones (subjetivo). Se construye a partir de la experiencia, surge de la percepción sensorial y es pragmático y repetitivo en el tiempo. Carece de una metodología y se obtiene de la acumulación de datos que, sin haber sido buscados o estudiados, forman un conocimiento definido.

Características:

  • Superficial: No se busca el conocimiento, llega a la persona.
  • Poca organización: Se guarda sin considerar su futura necesidad o importancia.
  • Acrítico: Se basa en la certeza sensorial, se interesa solo
... Continuar leyendo "Conocimiento Vulgar vs. Científico: Tipos, Características y Aplicaciones" »

Característiques de diferents regnes i imperis

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,78 KB

Característiques de l'obra de Justinià:

  1. Conquestes: Justinià volia restaurar l'Imperi Romà. Les seves conquestes principals van ser la península Itàlica, Sicília, Sardenya, Còrsega, el nord d'Àfrica
  2. Lleis: Justinià va reunir les lleis romanes en dotze llibres que van ser coneguts amb el nom de Codi de Justinià.

Prosperitat Econòmica:

Durant l'etapa de Justinià, l'agricultura es va expandir, el comerç va augmentar. Justinià va aixecar noves construccions com ara la basílica de Santa Sofia. Després de la mort de Justinià, l'imperi va perdre les seves conquestes i es van replegar cap a la zona oriental.

Característiques regnes germànics:

1. Adaptació:

Els pobles germànics no van imposar les seves tradicions a les poblacions que... Continuar leyendo "Característiques de diferents regnes i imperis" »

Economia i Agricultura: Conceptes Clau i Tipus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3 KB

Sistema Capitalista

Mercat: Lloc on es compren i venen els béns i serveis. Els venedors pretenen obtenir el màxim benefici dels productes que venen i els compradors busquen satisfer les seves necessitats amb la mínima despesa. Amb l'oferta i la demanda es busquen preus justos.

Publicitat: S'utilitza per donar a conèixer els productes i serveis oferts. El seu objectiu és incentivar el consum, de vegades fent creure que és una necessitat.

Preu: Depèn de la quantitat de productes i compradors. Si l'oferta és escassa i hi ha molts compradors interessats en el producte, el preu puja.

Vocabulari

  • Consumisme: Consum excessiu i afany per aconseguir productes i serveis de forma massiva per part dels individus d'una societat.
  • Agents econòmics: Persones,
... Continuar leyendo "Economia i Agricultura: Conceptes Clau i Tipus" »

La Pirámide de Maslow y la Clasificación de Bienes y Servicios

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,1 KB

La Pirámide de Maslow

Desde las necesidades más básicas hasta las más complejas, la Pirámide de Maslow está compuesta por cinco niveles. Las necesidades básicas se encuentran en la base de la pirámide y las más complejas se encuentran en la parte alta.

Las cinco categorías de necesidades de la Pirámide de Maslow son:

  1. Fisiológicas
  2. De seguridad
  3. De afiliación
  4. De reconocimiento
  5. De autorrealización

Tipos de Necesidades

Necesidades Fisiológicas:

Incluyen las necesidades vitales para la supervivencia y son de orden biológico. Dentro de este grupo, encontramos necesidades como: necesidad de respirar, de beber agua, de dormir, de comer, de sexo, de refugio. Maslow piensa que estas necesidades son las más básicas en la jerarquía, ya que las... Continuar leyendo "La Pirámide de Maslow y la Clasificación de Bienes y Servicios" »