Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Principios de Educación Ambiental y Enfoques Ecológicos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,47 KB

Objetivos de la Educación Ambiental

  1. Nuevo modelo de sociedad basado en la sostenibilidad.
  2. Conocimiento de los problemas ambientales.
  3. Analizar de forma crítica la información ambiental.
  4. Comprensión de los procesos ambientales en conexión con los sociales, económicos y culturales.
  5. Valores pro-ambientales y actitudes críticas y constructivas.
  6. Ética que promueva la protección del medio ambiente.
  7. Análisis de conflictos socioambientales, debate de alternativas y toma de decisiones.
  8. Participación activa de la sociedad en asuntos colectivos.
  9. Modelos de conducta sostenibles en todos los ámbitos de vida.

Perspectivas Éticas y Movimientos Ambientales

Antropocentrismo Sabio (Propuestas Reformistas)

Su argumento principal es la ecodependencia. Sus principales... Continuar leyendo "Principios de Educación Ambiental y Enfoques Ecológicos" »

Formació i Localització dels Primers Regnes Cristians a la Península Ibèrica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,78 KB

Formació i Localització dels Primers Nuclis Cristians

El Regne de Castella i Lleó

Entre l’any 718 i 722, a les muntanyes asturianes, un grup de cristians liderats per Pelagi va derrotar un exèrcit musulmà a la batalla de Covadonga. Aquesta va ser la primera reacció cristiana contra Al-Andalus. Després, va néixer el primer regne cristià a la península, el Regne d’Astúries, amb Pelagi com a primer rei. Amb Alfons I (739-757), la capital del Regne d’Astúries es va fixar a Oviedo. Més tard, després de la conquesta de Lleó per Alfons III, el regne asturià va canviar el nom pel de Regne de Lleó. A la part sud-est del regne va sorgir el Comtat de Castella. Durant el segle X, amb el Comte Ferran González, el Comtat de Castella... Continuar leyendo "Formació i Localització dels Primers Regnes Cristians a la Península Ibèrica" »

Corona i Corts a Castella i Aragó: Diferències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,05 KB

El paper de la Corona i les Corts a Castella i Aragó

Segons l'historiador aragonès Jesús Lalinde Abadía, la monarquia castellana es caracteritza pel seu decisionisme transcendentalista, mentre que la de la Corona d'Aragó pel seu normativisme historicista.

Monarquia a Castella

El monarca castellà concentra més poder que el de la Corona d'Aragó. El "decisionisme transcendentalista" significa que les decisions del monarca s'han de complir. Això és així, sobretot, des de 1348, quan Alfons XI aprova l'Ordenamiento de Alcalá, que atorga el poder legislatiu al rei. A partir d'ara, el rei de Castella no tan sols comanda, sinó que pot fer i canviar les lleis del regne. Per això és més poderós.

Monarquia de la Corona d'Aragó

El seu poder... Continuar leyendo "Corona i Corts a Castella i Aragó: Diferències" »

Història de la Industrialització: Tecnologia, Economia i Societat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,8 KB

La Revolució Industrial: Orígens i Transformacions Clau

Entre 1750 i 1850 es va produir a Gran Bretanya, i més endavant es va estendre per Europa i pels Estats Units, una transformació radical dels sistemes de producció de béns: la Revolució Industrial.

La Revolució Industrial va ser el resultat d'una sèrie de canvis econòmics i tecnològics que van transformar l'economia i la societat.

Revolució Demogràfica: Factors Clau

Aquesta revolució es va caracteritzar bàsicament per dos factors:

  • Descens de la mortalitat i augment de la natalitat.
  • Causes principals:
    • Més producció d'aliments.
    • Progrés en la higiene i en la medicina.

Revolució a les Ciutats: Procés d'Urbanització Intens

Un dels efectes més visibles va ser el procés d'urbanització... Continuar leyendo "Història de la Industrialització: Tecnologia, Economia i Societat" »

El trabajo doméstico y su relación con el sistema capitalista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,24 KB

Trabajo doméstico y relación social. MESEGUER

Introducción

En todas las sociedades ha existido una división sexual del trabajo. En las sociedades capitalistas se ha asignado a los varones el trabajo productivo (generador de valor) y a las mujeres el trabajo doméstico no reconocido, que, sin embargo, contribuye de igual manera a la generación de bienes y servicios que permiten el capitalismo.

1. Análisis del trabajo doméstico a partir de las características de las actividades concretas que lo desarrollan

El trabajo doméstico se define como la dimensión subjetiva de las necesidades humanas, que no permiten una sustitución con producción de mercado y desaparecen con su uso. Además, se explica que son estas actividades las que están... Continuar leyendo "El trabajo doméstico y su relación con el sistema capitalista" »

Carles I i Felip II: L'herència i govern de l'imperi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,79 KB

Carles I d'Habsburg, va rebre dels seus avis un territori molt extens que incloïa possessions a Europa i a Amèrica. El seu fill Felip II va heretar i governar aquest extens imperi i el va ampliar amb les noves conquestes a Amèrica i Àsia.


CARLES I, L'HERÈNCIA D'UN IMPERI UNIVERSAL

Amb els territoris heredats, Carles I d'Espanya i V d'Alemanya va esdevenir el monarca més poderós del seu temps. La defensa dels territoris de l'imperi i el manteniment del catolicisme van marcar la política de Carles I.
Els problemes principals i els territoris on es van produir van ser aquests:
  • França: Que rivalitzava amb els Habsburg pel control de la península Itàlica.
  • Estats Alemanys: On els prínceps van fer costat al luteranisme.
  • Els turcs: Van prendre
... Continuar leyendo "Carles I i Felip II: L'herència i govern de l'imperi" »

Revolució Francesa i Revolució Industrial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2 KB

Revolució Francesa

En l'any 1789 a França es vivia una crisi econòmica i males collites. La gent que patia gana dona suport a les demandes dels liberals i es revolta.

A partir d'aquest moment hi ha una sèrie de reformes molt importants.

  • Es va elaborar la constitució de 1791, separant els 3 poders i limitant l'autoritat del rei.

  • Es va anul·lar el delme i el feudalisme i es va dir que les terres de l'església pertanyen a França.

  • Es redacta la Declaració dels Drets de l'Home i del Ciutadà, reconeixent que tots els francesos són lliures i iguals davant les lleis.

Revolució Industrial

La Revolució Industrial és un conjunt de canvis que van provocar el naixement d'una nova forma de producció, basada en l'ús de màquines, i d'una nova societat.... Continuar leyendo "Revolució Francesa i Revolució Industrial" »

Història i Economia del Regne de València (S. XIII-XV)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,8 KB

Economia del Regne d'Aragó

La majoria de la població vivia de l'activitat agrícola. A València es va desenvolupar molt l'horta i a Aragó la ramaderia ovina. A més, la Corona d'Aragó mantenia contactes comercials fluids amb molts països. Els mercaders catalans, valencians i mallorquins comptaven amb consolats o delegacions en nombroses ciutats europees, asiàtiques i africanes. Els mercaders importaven blat, cotó... i exportaven teixits i armes. A les grans ciutats com Barcelona, València i Palma, es van crear uns magistrats anomenats cònsols de mar que jutjaven les causes relatives a la navegació. El llibre del consolat del mar va ser un llibre que va afavorir el desenvolupament del dret marítim. Estimulades pel comerç, les activitats... Continuar leyendo "Història i Economia del Regne de València (S. XIII-XV)" »

Intervención Comunitaria, Globalización y Educación para el Desarrollo: Claves y Retos

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 8,65 KB

1º Trimestre

¿Qué es la comunidad?

Se entiende por comunidad el conjunto de:

  • Población: Es importante conocer de forma estadística y sociológica a la población con la que se va a trabajar, las organizaciones sociales, asociaciones y grupos. También a las personas que trabajan en estos recursos.
  • Recursos: Son los siguientes: la comunidad, recursos voluntarios, públicos y privados no especulativos, los cuales actúan en el ámbito educativo, cultura, deporte, informativos, ocupacionales, ocio y tiempo libre, sanitarios de empleo y sociales.
  • Territorio: Condiciona a que se tenga una previa expectativa, un trabajador comunitario debe conocerlo en profundidad.
  • Demandas: Son las necesidades que reclama la comunidad. Se distingue entre: intervenciones
... Continuar leyendo "Intervención Comunitaria, Globalización y Educación para el Desarrollo: Claves y Retos" »

Conceptos Fundamentales y Marcos Teóricos en la Práctica de Enfermería

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,44 KB

Teorías y Conceptos Fundamentales en la Práctica de Enfermería

Exploramos las principales teorías que sustentan la práctica enfermera, abarcando enfoques del desarrollo, de los sistemas y de interacción. A continuación, se presentan definiciones conceptuales esenciales para comprender el marco teórico de la disciplina.

Definiciones Conceptuales Clave

Para una comprensión profunda de la enfermería, es crucial familiarizarse con los siguientes términos:

Metateoría

Discusión de los aspectos generales de una o varias teorías con el objetivo de aclarar su posible contribución al desarrollo de la ciencia enfermera.

Paradigma

Corriente de pensamiento y manera de ver y comprender el mundo que influyen en el desarrollo del saber y de la habilidad... Continuar leyendo "Conceptos Fundamentales y Marcos Teóricos en la Práctica de Enfermería" »