Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Anàlisi de l'obra "Els Primers Freds" de Miquel Blay

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,22 KB

Els Primers Freds de Miquel Blay

1. Documentació General

Autor: Miquel Blay
Cronologia: 1891-1892
Localització: MNAC
Estil: Realisme, amb influències del Modernisme
Material: Marbre blanc
Tècnica: Talla
Formes: Exempta
Tipologia: Grup
Cromatisme: Monocroma
Mides: 68 x 50 x 34 cm

2. Anàlisi Formal

L'obra representa dues figures despullades, un home i una nena, asseguts en un banc. L'home, amb l'esquena encorbada i les mans juntes entre les cames, transmet una sensació de fragilitat i cansament. La nena, recolzada sobre la seva espatlla, té el cos inclinat cap endavant, amb una actitud de resignació. Els cabells d'ambdós personatges, poc definits, recorden la tècnica dels "cabells d'aigua" característica del Modernisme.

Els ulls de la nena estan... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra "Els Primers Freds" de Miquel Blay" »

Anàlisi d'Escultures Renaixentistes: Donatello i Giambologna

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB

Donatello: David

Fitxa Tècnica

  • Títol: David
  • Autor: Donato di Niccolò di Betto Bardi, Donatello (1386-1466)
  • Cronologia: 1444-1446
  • Tècnica: fosa
  • Tipologia: dempeus
  • Formes: exempta
  • Material: bronze
  • Mides: 1,58 m
  • Estil: renaixentista
  • Localització original: al centre del pati del Palazzo Mèdici
  • Localització actual: Museu Nacional del Bargello (Florència)
  • Tema: bíblic

Context Històric

L'obra es pot contextualitzar en la plenitud del Quattrocento. Va ser un encàrrec de Cosme de Mèdici, prohom florentí que, en retornar el poder a la República de Florència, s'identifica amb el personatge bíblic. Es tracta d'un símbol de la victòria sobre els seus enemics, de manera que el David s'associa a la figura de Cosme tornant de l'exili com un triomfador.... Continuar leyendo "Anàlisi d'Escultures Renaixentistes: Donatello i Giambologna" »

La pintura Barroca espanyola i el seu context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,62 KB

Les característiques generals de la pintura Barroca espanyola

El Barroc és el període de l'art comprès entre els anys 1600 i 1780. Nascut a Roma a partir de les formes del 'Cinquecento' renaixentista, després es va diversificar en diversos estils paral·lels, conforme el que anava adoptant i adaptant a la seva pròpia idiosincràsia cada país europeu. Un dels trets essencials d'aquest ampli període artístic és que durant el seu apogeu les arts plàstiques van aconseguir una integració total: l'arquitectura és monumental, servint de marc teatral ideal a les apoteòsiques pintures i a les dramàtiques escultures de marbre blanc que decoraven els seus exteriors i interiors, arribant a ser excessiva la decoració.

En síntesi, el Barroc... Continuar leyendo "La pintura Barroca espanyola i el seu context" »

Anàlisi de "El Dinar Campestre" d'Édouard Manet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,41 KB

El Dinar Campestre d'Édouard Manet

1. Documentació General

Autor: Édouard Manet
Cronologia: 1863
Localització: Musée d’Orsay, París
Estil: Realista Impressionista
Tècnica: Oli sobre tela
Mides: 2,08 x 2,64 m

2. Anàlisi Formal

Composició

En quant a la composició, trobem tres plans horitzontals sobreposats:

  • Al davant: una panera amb fruites.
  • Al centre: una dona nua i dos homes vestits.
  • Al fons: una dona amb roba interior a un rierol.

És una composició força irreal, ja que la dona del riu és d'una mida massa grossa. Veiem un triangle compositiu que inclou les tres escenes i el punt de fuga es troba al cel. Hi ha una manca d'unitat perquè els personatges no es miren entre ells. Les figures tenen línies molt definides que fan que destaquin del... Continuar leyendo "Anàlisi de "El Dinar Campestre" d'Édouard Manet" »

Las civilizaciones de Mesopotamia y Egipto

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 1,61 KB

Las primeras civilizaciones

Surgieron en Mesopotamia, a partir del IV milenio a.C.

El poder en Mesopotamia

Los reyes tenían el poder absoluto.

El gobierno en Egipto

Las familias reales (faraones) gobernaron durante 2500 años.

La religión egipcia era politeísta, ya que creían en muchos dioses.

Construcciones egipcias

Los templos y las tumbas, ambas de colosales dimensiones, simbolizan el poder de dioses y faraones ante el pueblo.

Los faraones, su familia y los grupos sociales privilegiados hicieron levantar tumbas para proteger el eterno reposo de su momia. Los más pobres se hacían enterrar bajo la arena del desierto.

En las paredes de las tumbas se pintaban escenas de la vida cotidiana y del Libro De Los Muertos. En el ajuar funerario se incluían... Continuar leyendo "Las civilizaciones de Mesopotamia y Egipto" »

El Barroco y la Contrarreforma: Transformaciones religiosas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2 KB

Barroco

Una vez finalizado el concilio, una nueva labor se imponía a la nueva iglesia que había surgido de él: implantario. Todo esc llevaba su tiempo e insignes figuras como Carlos Borromeo o el papa Pío IV, que fundó el seminario romano y nombró una comisión que velara por la aplicación del concilio; el papa Gregorio XIII, que siguió velando por la formación de los sacerdotes implantando veintitrés seminarios y creando la Universidad Gregoriana.

Durante la Edad Media la religiosidad popular no estaba centrada en el culto a los santos o a la Virgen, sino en el culto al Cristo humano, sobre todo en la Pasión (de ahí la gran abundancia de reliquias relacionadas con la pasión de Jesús y de crucifijos) y una religiosidad inculta donde... Continuar leyendo "El Barroco y la Contrarreforma: Transformaciones religiosas" »

Arquitectura i Pintura del Renaixement: Característiques i Mestres

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,1 KB

Característiques Generals de l'Arquitectura Renaixentista

Els artistes del Renaixement es van inspirar principalment en les obres d'art de l'antiga Grècia i Roma. L'ésser humà es va convertir en el centre de l'art, promovent una visió antropocèntrica.

Innovacions en la Pintura

Els pintors van perfeccionar la tècnica de la perspectiva, aconseguint una representació realista de la profunditat. Els personatges s'integraven harmònicament en paisatges o marcs arquitectònics detallats, fruit d'una observació minuciosa de l'entorn.

Tipologies d'Edificis i Temàtiques

Es van construir diversos tipus d'edificis, com esglésies, palaus, ajuntaments, universitats, hospitals i places públiques. Pintors i escultors van abordar temàtiques variades,... Continuar leyendo "Arquitectura i Pintura del Renaixement: Característiques i Mestres" »

Anàlisi de l'obra "El Pensador" d'Auguste Rodin

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,47 KB

El Pensador

1. Documentació General

Autor: Auguste Rodin
Cronologia: 1880-1900
Localització: Museu Rodin, París
Estil: Impressionista
Material: Bronze
Tècnica: Fosa
Formes: Exempta
Tipologia: Sedent
Cromatisme: Monocroma
Mides: 1,98 x 1,29 x 1,34 m

2. Anàlisi Formal

Concebut per presidir la Porta de l'Infern, que fa 6 metres d'alçada, El Pensador és una figura assentada amb el colze dret sobre la cama esquerra, mirant al terra en actitud pensativa. És una composició tancada, ja que l'home es troba encongit. La mà dreta subjecta el cap i la mà esquerra està damunt el genoll.

Trobem línies diagonals que formen un ziga-zaga o un llamp. És una representació simbòlica d'una persona nua. Els peus els trobem arrapats a la pedra que fa de seient.... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra "El Pensador" d'Auguste Rodin" »

El feudalismo y las Cruzadas en la Edad Media

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,24 KB

El feudalismo en la Edad Media

En el Sacro Imperio Romano Germánico, tanto el Papa como el emperador eran considerados los dirigentes de la cristiandad. En cada reino, el nivel superior lo ocupaba el rey o monarca.

Origen del feudalismo

Al principio del feudalismo, la monarquía era electiva puesto que los nobles que eran sus vasallos aceptaban su autoridad; aunque se consideraban iguales a él. Lo denominaban “primus inter pares” (el primero entre iguales”)

Evolución del poder real

Con el paso del tiempo, se fue imponiendo la idea de que los reyes eran elegidos por Dios. Así, la monarquía se convirtió en hereditaria.

Funciones del rey

  • Militares. Dirigía las campañas militares, a las que debían acudir sus vasallos con sus huestes.
  • Económicas.
... Continuar leyendo "El feudalismo y las Cruzadas en la Edad Media" »

Maestros de la Escultura Clásica Griega y Pioneros del Renacimiento

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,98 KB

Policleto: El Arquitecto de la Belleza Ideal Griega

Policleto fue un destacado escultor griego del periodo clásico, activo en el siglo V a.C. Es célebre por su tratado, conocido como el Canon, donde detalló su sistema de proporciones ideales para el cuerpo humano. Su obra cumbre, el Doríforo, representa estos ideales de belleza y armonía a través de la figura de un joven atleta en contrapposto, portando una lanza sobre el hombro.

Otras creaciones notables de Policleto incluyen:

  • El Diadúmeno.
  • La Amazona herida, obra con la que ganó un concurso convocado por los efesios.

Fidias: El Genio de la Acrópolis

Fidias (Grecia, s. V a.C.) fue un influyente artista ateniense del periodo clásico griego. Bajo la protección de Pericles, supervisó las... Continuar leyendo "Maestros de la Escultura Clásica Griega y Pioneros del Renacimiento" »