Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

La Vicaria de Marià Fortuny: Anàlisi, Estil i Significat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,67 KB

La Vicaria de Marià Fortuny: Anàlisi i Context

1. Documentació General

  • Títol: La Vicaria
  • Autor: Fortuny, Marià (1838-1874)
  • Cronologia: 1867-1870
  • Estil: Realisme
  • Tècnica: Oli
  • Suport: Taula; 60 cm x 94 cm
  • Localització actual: Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona
  • Tema: Escena costumista o de gènere. Representa la signatura d'un contracte matrimonial a les oficines eclesiàstiques. L'artista presta una gran atenció als detalls dels vestits, la decoració de la sala i l'ambient.

2. Anàlisi Formal

Elements Plàstics

La pinzellada de Fortuny destaca per la llibertat i pel preciosisme. El color és desbordant en vitalitat i riquesa; hi predominen tonalitats càlides (més a primer terme i ocupant una part del quadre més gran) per damunt de les... Continuar leyendo "La Vicaria de Marià Fortuny: Anàlisi, Estil i Significat" »

Cubisme: Origen, Evolució i Impacte en l'Art Modern

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,83 KB

El Naixement del Cubisme i la Representació del Volum

El cubisme neix de l'estudi del volum i de com representar-lo sobre una superfície plana. Picasso, a la seva obra Les Demoiselles d'Avignon, va trobar una solució innovadora a aquest problema.

Del Clarobscur a la Ruptura Cubista

Des del Renaixement, s'havia intentat plasmar el volum mitjançant el clarobscur, l'ombra i la llum. L'impressionisme va donar més importància al color que al volum, fins que el color va arribar a diluir la forma. Gauguin va tornar a donar contorn als objectes i a dividir el volum mitjançant zones calorejades. Picasso va anar més enllà.

La Modelació del Volum a través del Color

Picasso va modelar els volums a través dels colors, mitjançant trets paral·lels... Continuar leyendo "Cubisme: Origen, Evolució i Impacte en l'Art Modern" »

El Colosseu i l'Ara Pacis: Dos monuments emblemàtics de l'Imperi Romà

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,39 KB

Colosseu

Colosseu Doc.gener. Autor: Desconegut (encarregat per l’emperador Flavi Vespasià) -Crono: s. I (72-82) -Tipo: Amfiteatre-Local: Roma -Estil: Romà imperial -Dimen: 36,44 x 34,24 m  -Sist const: arquitravat

Analis.form Descrip:

Amfiteatre de grans dimensions. façana conservada,articulada en 4 nivells aixecats sobre un estilòbat o podi, que no es corresponen amb els pisos interiors. Els 3 primers nivells estan formats per una successió de 80 arcs de mig punt,columnes adossades suporten un entaulament decoratiu. El quart nivell o àtic, format per un mur amb pilastres adossades i petites finestres rectangulars. De baix a dalt, se superposen ordres: dòric-toscà, jònic i corinti. L’últim pis, l’àtic, estava decorat amb lesenes
... Continuar leyendo "El Colosseu i l'Ara Pacis: Dos monuments emblemàtics de l'Imperi Romà" »

Art Grec: Característiques i Context Històric Complet

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,61 KB

Art Prehel·lènic: Característiques Generals

  • Construccions més representatives: palaus i ciutats.
  • Arquitectura arquitravada: Ús de la llinda.
  • Element arquitectònic principal: la columna.
  • Policromia: Present en totes les manifestacions artístiques.
  • Inspiració: En la natura, animals i plantes.

Context Històric i Cultural de Grècia

  • La cultura grega és essencialment mediterrània, per la qual cosa hi ha una tendència en l'art grec a la definició i claredat de formes.
  • Les característiques físiques de Grècia, de relleu muntanyós, van impulsar els grecs cap a l'expansió per la mar Mediterrània per comerciar i van originar un procés de colonització.
  • L'expansió grega pel Mediterrani i per l'Àsia provocarà que la cultura grega sigui molt
... Continuar leyendo "Art Grec: Característiques i Context Històric Complet" »

Donatello y el Gattamelata: La Revolución de la Escultura Ecuestre Renacentista

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,91 KB

El Monumento Ecuestre a Gattamelata: Un Símbolo del Renacimiento

El jinete se muestra relajado y confiado sobre su caballo ricamente enjaezado. Viste la armadura típica de la época, con las habituales protecciones de brazos y piernas. La gran espada enfundada y el bastón de mando oficial romano le confieren un aire triunfal y de poder: el militar, erguido, sujeta las bridas del caballo.

La Figura del Condotiero: Idealismo y Realismo

El naturalismo, a pesar de que se representa en marcha, y la penetración psicológica del personaje representado son típicos del Quattrocento y característicos del autor. Es un retrato que glorifica al personaje representado y resalta las virtudes del militar, que con gesto austero conduce el caballo sin violencia.... Continuar leyendo "Donatello y el Gattamelata: La Revolución de la Escultura Ecuestre Renacentista" »

Organización Urbana y Arquitectura Residencial en la Antigua Roma

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,4 KB

El Urbanismo Romano: Un Legado de Organización

Las ciudades romanas se erigían siguiendo un modelo inspirado en la organización de los campamentos militares. Una característica distintiva eran sus murallas, que delimitaban y protegían el núcleo urbano. La estructura interna se articulaba en torno a dos ejes principales: el Cardo Maximus, que recorría la ciudad de norte a sur, y el Decumanus Maximus, de este a oeste.

El Corazón de la Ciudad: El Foro

El punto de intersección de estas dos vías principales albergaba el Foro, el epicentro de la vida religiosa, económica, social y política de la urbe. En su seno se encontraban edificios emblemáticos:

  • El Capitolium: Un templo de carácter religioso, dedicado a Júpiter, que simbolizaba el
... Continuar leyendo "Organización Urbana y Arquitectura Residencial en la Antigua Roma" »

Erecteón y Discóbolo: Templos y Esculturas de la Grecia Clásica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,1 KB

Erecteón

Autor: Mnesicles
Fecha: 421-406 a.C.
Relación con el conjunto: A orillas del acantilado que limita la Acrópolis por el norte
Tipos de edificios: Templo
Estilo: Primer clasicismo
Ubicación: Atenas
Espacio: Urbano
Sistema constructivo: Arquitrabado
Aparato: Isódomo
Breve descripción: Un templo que forma parte de la Acrópolis. Destacan las columnas cariátides y el estilo jónico.
Material de construcción: Mármol pentélico
Material de decoración: Mismo

Elementos arquitectónicos

Elementos de apoyo continuos: Muros muy gruesos con algunas ventanas
Elementos de apoyo discontinuos: Columnas jónicas y cariátides
Elementos soportados: Entablamento a dos aguas y cornisa
Elementos decorativos: Columnas cariátides (columnas con forma

... Continuar leyendo "Erecteón y Discóbolo: Templos y Esculturas de la Grecia Clásica" »

Descubriendo el Neoclasicismo: Arquitectura, Escultura y Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,09 KB

El Neoclasicismo en el Arte

El Neoclasicismo fue un movimiento artístico y cultural que surgió en el siglo XVIII, extendiéndose hasta el siglo XIX. Se caracterizó por un retorno a los principios estéticos y filosóficos de la antigüedad clásica grecorromana, buscando la razón, la sobriedad, la armonía y la proporción como reacción al exceso y la ornamentación del Barroco y el Rococó.

Arquitectura Neoclásica

Características Generales

La arquitectura neoclásica tomó como modelo las formas clásicas griegas y romanas. El material más utilizado es la piedra; se recupera la columna y los órdenes clásicos, sobre todo el dórico. Las cubiertas suelen ser abovedadas (arcos, bóvedas de cañón y cúpulas), pero al exterior se presentan... Continuar leyendo "Descubriendo el Neoclasicismo: Arquitectura, Escultura y Pintura" »

Obres Mestres de l'Art Universal: Anàlisi i Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,22 KB

El Pensador: Símbol de la Reflexió Humana

  • Artista: Auguste Rodin
  • Any: 1902
  • Tècnica: Fosa de bronze a la cera perduda
  • Dimensions: 189x98x104 cm
  • Estil: Simbolisme expressionista
  • Temàtica: Figura humana / al·legòrica
  • Ubicació: Museu Rodin, París
  • Context i Evolució: Originalment, era un element per a les grans portes de bronze del Museu d'Arts Decoratives de París, conegudes com les "Portes de l'Infern" (on "El Poeta" de 71 cm, de 1880, era el primer esbós). Esdevingué una peça independent el 1888 i la seva escala fou augmentada entre 1902 i 1904.
  • Característiques: Acabats bastos, llenguatge poc naturalista, expressionista.
  • Significat: Representa al·legòricament a Dante Alighieri, autor de la Divina Comèdia. Simbolitza un home dual: brutal
... Continuar leyendo "Obres Mestres de l'Art Universal: Anàlisi i Context" »

Obres Mestres de l'Art: Retaule, Giotto i Seu Vella de Lleida

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,77 KB

El Retaule: Dramatisme i Emoció

Així, el banc o predel·la representa l’enterrament de Crist i contrasta amb la resta del retaule perquè mostra un gran dramatisme en la composició. Presenta la cara deformada pel dolor del Crist mort i la tristesa evident que transmeten a l’espectador la tensió anímica i l’emoció de les figures que el vetllen. Tot i la diferència evident d’estil, l’obra de Borrassà també és magnífica.

La Cappella degli Scrovegni (Giotto)

Sostre: Cel Estrellat i Medallons

El sostre presenta un cel blau amb estrelles i una sèrie de medallons distribuïts en quatre franges separades per arcs torals.

Paret Dreta (Espectador): Històries Bíbliques

Aquesta paret consta de tres registres sobreposats i un ampli sòcol.... Continuar leyendo "Obres Mestres de l'Art: Retaule, Giotto i Seu Vella de Lleida" »