Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Arte Gótico: Arquitectura, Escultura y Contexto Histórico en Europa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,66 KB

Introducción al Arte Gótico

El arte gótico se extiende por Europa desde mediados del siglo XII hasta principios del siglo XVI y alcanza una amplia difusión geográfica.

Contexto Histórico

El gótico se manifiesta en una sociedad urbana, ya burguesa, y en un entorno económico de recuperación y despegue favorecidos por:

  • La ampliación del mundo cristiano hacia el este y sur.
  • La roturación de nuevas tierras y la introducción de nuevas técnicas.

Esto supuso:

  • La revitalización de las ciudades. Se construyeron barrios fuera de las antiguas murallas donde se instalaron artesanos y comerciantes formando un nuevo grupo de ciudadanos a los que se conoce como burgueses.
  • El desarrollo del comercio, que estimuló la producción y el crecimiento del nivel
... Continuar leyendo "Arte Gótico: Arquitectura, Escultura y Contexto Histórico en Europa" »

L'Oració a l'Hort de Getsemaní de Salzillo: Anàlisi i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,29 KB

L'Oració a l'Hort de Getsemaní de Francisco Salzillo

Fitxa Tècnica de l'Obra

  • Autor: Francisco Salzillo
  • Any: 1754
  • Tipologia: Escultura exempta
  • Material: Fusta policromada i encarnada
  • Estil: Barroc (Escola murciana)
  • Temàtica: Religiosa
  • Ubicació: Museo Salzillo (Múrcia)

Francisco Salzillo: Mestre de l'Escultura Barroca Murciana

Francisco Salzillo era fill d'un escultor napolità que s'havia establert a Múrcia. La seva obra adopta trets realistes i naturalistes que entronquen amb l'escultura barroca napolitana. Cal destacar el seu pessebre, format per més de 800 figures d'un gran realisme popular, les quals participen de la tradició dels famosos pessebres napolitans.

Context de l'Obra: Els Passos de Setmana Santa

L'Oració a l'Hort de Getsemaní va... Continuar leyendo "L'Oració a l'Hort de Getsemaní de Salzillo: Anàlisi i Significat" »

El Barroc: Origen, Característiques i Context Històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,14 KB

El Barroc (segles XVII i XVIII)

El Barroc (segles XVII i XVIII) té una localització molt precisa: sorgí a Itàlia i s’estengué per Europa. Amb un llenguatge propi i complex, elaborà solucions estètiques i formals diverses. El seu focus més influent va ser la Roma papal, centre d’un art contrareformista que va derivar cap a un barroc exuberant i que va influir en tot l’art europeu dels segles XVII i XVIII.

En aquest estil es pot veure la manifestació dels tres poders establerts (l'Església, la monarquia i la burgesia). La producció artística es pot dividir en dos grans grups: la promoguda per una burgesia protestant i la promoguda per l’Església catòlica i el poder reial. Aquesta diferència és resultat de la càrrega ideològica... Continuar leyendo "El Barroc: Origen, Característiques i Context Històric" »

Corrents artístics emergents: Simbolisme, Impressionisme, Decadentisme i Regeneracionisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB

Corrents artístics emergents

Simbolisme. Corrent artístic que creu que la finalitat de l'art és suggerir idees o conceptes mitjançant l'expressió simbòlica o metafòrica i la musicalitat. Els simbolistes parlaven de la «poesia pura», aquella que era capaç de captar l'essència de les coses.

Impressionisme. Corrent artístic que creu que l'art ha de mostrar les impressions produïdes per les coses més que no pas les coses en elles mateixes. Els pintors impressionistes van utilitzar la tècnica del puntillisme, petits tocs de pinzell, i el contrast de colors, evitant els clarobscurs.

Decadentisme. Corrent artístic que s'interessa sobretot per la inadaptació i el fracàs de la persona en el món modern: la inseguretat, el... Continuar leyendo "Corrents artístics emergents: Simbolisme, Impressionisme, Decadentisme i Regeneracionisme" »

Enterrament a Ornans: Anàlisi de l'obra de Gustave Courbet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,4 KB

  1. Enterrament a Ornans

    Documentació general

    Catalogació: Estil: Realisme

    Autor: Gustave Courbet

    Anàlisi material: (1819-1877)

    Dimensions: Títol: Enterrament d'Ornans 3,14 m x 6,63 m

    Cronologia: 1849

    Suport: tela

    Localització: Museu del Louvre

    Tècnica: oli (París)

  2. 3.

    Realisme

    Descripció objectiva de la realitat

    TEMES SOCIALS

    La industrialització ha provocat l'aparició del proletariat

    La gent humil, la seva feina, la vida a l'aire lliure

    El sistema capitalista explota el proletariat

    Els artistes compromesos són la temàtica preferida

  3. 4.

    Anàlisi formal

    Elements plàstics

    Gamma cromàtica reduïda

    Tons ocres al Llum tènue

    Predomina el paisatge de l'alba color negre

    Vermell a Blanc: camisa de l'enterrador, togues i gos i còfies. També clergues birrets de

... Continuar leyendo "Enterrament a Ornans: Anàlisi de l'obra de Gustave Courbet" »

El Templo Griego: Arquitectura, Partes y Tipos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,49 KB

El Templo Griego: Arquitectura y Función

El templo es el edificio más característico de la arquitectura griega. Básicamente consistía en un recinto de planta rectangular, rodeado de columnas, cubierto por un tejado a dos aguas.

Estaba concebido como el lugar donde vivía el dios. En el interior del templo no tenía lugar ninguna ceremonia religiosa en la que participaran los fieles; simplemente servía para alojar la estatua del dios al que estaba dedicado. Las ceremonias se celebraban al aire libre en el altar situado frente al templo.

El conjunto de columnas (peristilo) que rodeaba el templo delimitaba una galería alrededor de toda la estructura denominada «corredor o deambulatorio» que permitía caminar alrededor del templo durante... Continuar leyendo "El Templo Griego: Arquitectura, Partes y Tipos" »

Anàlisi de l'obra "Impressió, sol naixent" de Claude Monet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 25,29 KB

Impressió, sol naixent

Fitxa tècnica

  • Autor: Claude Monet
  • Estil: Impressionisme
  • Cronologia: 1872
  • Tècnica: Oli sobre llenç
  • Dimensions: 48 x 63 cm
  • Tipologia: Figurativa
  • Tema: Marina. Vista del port de l'Havre (França) amb la boira dels primers rajos de sol.
  • Comitent: Iniciativa del propi autor.

Context històric

L'època correspon a una etapa de consolidació de la Revolució Industrial i del capitalisme, i també de lluites obreres. Els avenços en el camp científic i l'aparició de la fotografia van afectar profundament l'art. A nivell artístic, la recerca de noves solucions plàstiques van dur a l'impressionisme, al trencament amb l'acadèmia i amb els salons oficials. París va substituir Roma com a centre de referència.

Estil

Cronologia i origen

L'... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra "Impressió, sol naixent" de Claude Monet" »

Anàlisi d'obres d'art: La nit estelada, El crit i la Torre Eiffel

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 22,67 KB

La nit estelada

Autor: Vincent Van Gogh

Cronologia: 1889

Estil: Postimpressionisme

Tècnica: Oli

Suport: Tela

Mides: 73,7 x 91,1 cm

Tipologia: Obra figurativa

Tema: Recreació d'un paisatge nocturn

Comitent: Iniciativa pròpia

Localització: Museum of Modern Art (MoMA), Nova York

Context històric

Finals del segle XIX, realitzada la Segona Revolució Industrial. Època marcada pels avenços científics i tècnics. L'aparició de la fotografia en blanc i negre va posar en qüestió la funció realista de l'art, i aquest va buscar noves funcions. A França, alguns artistes inicien una revisió de l'Impressionisme, donant lloc a tendències precursores de les avantguardes. Van Gogh entra en contacte amb els impressionistes, però troba el seu propi camí,... Continuar leyendo "Anàlisi d'obres d'art: La nit estelada, El crit i la Torre Eiffel" »

Anàlisi de l'obra Número 1 de Jackson Pollock

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,52 KB

TÈCNICA

oli, esmalt i pintura d'alumini. Utilitza la tècnica del “dripping” (goteig).

SUPORT

tela

DIMENSIONS

és un quadre de gran format

DESCRIPCIÓ

conjunt de línies, taques... superposades de manera arbitrària fins que tot el quadre queda ple (all-over).

PREDOMINI

predomini del color i absència del dibuix.

COLORS

hi ha color negre, blanc, gris i salmó.

COMPOSICIÓ

el quadre és una trama de línies sense ordre. És una composició oberta ja que la pintura desborda tot el quadre. Hi destaca la violència del gest i l'energia del traç de l'artista. No hi ha punt de fuga ni cap dels elements dels quadres tradicionals.

PINZELLADA

no hi ha pinzellada. Es mostra un traç enèrgic que es realitza mitjançant el gest i l'esquitxada (tècnica del “dripping”)... Continuar leyendo "Anàlisi de l'obra Número 1 de Jackson Pollock" »

Un Viaje por el Arte Antiguo y Medieval: De Egipto a Bizancio y la Península Ibérica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,04 KB

Arte Paleocristiano: Expresión de una Nueva Espiritualidad

El arte paleocristiano se desarrolla en un contexto donde confluyen dos vertientes occidentales: la clásica y la cristiana. Una nueva dimensión espiritual impulsa al hombre a buscar nuevos cauces estéticos, sustituyendo el realismo clásico por el expresionismo cristiano. La vida interior trasciende en las imágenes, donde la perspectiva y el modelado son reemplazados por figuras planas y sin fondos.

Arte Prerrománico en la Península Ibérica

Desde la caída del Imperio Romano de Occidente hasta la irrupción del Románico, tres estilos artísticos clave conformaron el panorama artístico español altomedieval: el visigodo, el asturiano y el mozárabe.

El Arte Visigodo

Los visigodos... Continuar leyendo "Un Viaje por el Arte Antiguo y Medieval: De Egipto a Bizancio y la Península Ibérica" »