Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

El Romanticisme: Art, Cultura i Societat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,9 KB

El Romanticisme

Context Històric i Social

El Romanticisme sorgeix en un període de grans transformacions polítiques, econòmiques i socials, marcat per la Revolució Francesa i la Revolució Industrial. La Revolució Francesa va suposar el triomf de la burgesia i la fi de l'Antic Règim. La Revolució Industrial, per la seva banda, va afavorir l'aparició d'una nova figura social, el proletariat.

Aquestes revolucions van contribuir a la fi de l'absolutisme monàrquic i al sorgiment d'una consciència nacional, amb la creació de nous estats. A més, es va produir un creixement demogràfic gràcies a la disminució de la mortalitat, l'augment de la producció d'aliments i els progressos en higiene i medicina. En aquest context, van sorgir noves... Continuar leyendo "El Romanticisme: Art, Cultura i Societat" »

Arquitectura Barroca en Roma: Características y Exponentes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,26 KB

Características Generales del Barroco

Formas y Dinamismo

  • Elementos: Los muros se curvan y se cubren de molduras y hornacinas. Se utiliza el Orden Gigante, que abarca varios pisos y enfatiza la verticalidad. Los frontones se curvan y quiebran. Las columnas se ornamentan, destacando la variedad Salomónica. Las cúpulas juegan un papel fundamental, otorgando al edificio grandeza teatral y escénica.
  • Plantas: Se emplean plantas basilicales, circulares, ovales y mixtas. Las fachadas se proyectan en función de la ciudad.
  • Espacios: Se crean espacios escénicos y teatrales, emotivos y persuasivos. La escultura y la pintura se integran en la arquitectura, consiguiendo efectos escénicos, ópticos y de perspectiva.

La Roma de los Papas: Bernini y Borromini

Desde... Continuar leyendo "Arquitectura Barroca en Roma: Características y Exponentes" »

Anàlisi formal i significat de l'Enterrament del Senyor d'Orgaz

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,62 KB

Anàlisi formal:

Al quadre s'hi diferencien la terra i el cel, no obstant, entre les dues hi ha nexes d'unió, com la creu de l'esquerra del rector de Santo Tomé, la mirada del sacerdot al cel i l'àngel que porta l'ànima del difunt, al centre.

Els personatges estan organitzats a manera de fris, tancat als extrems per les figures del frare franciscà i del rector. Tenim l'enterrament a primer terme, assenyalat pel nen Jorge Manuel, que sosté una gran cirí encès. Els secundaris s'arrengalen en columnes utilitzant la perspectiva escalonada, per donar sensació de més profunditat.

A la meitat divina, la composició dibuixa un rombe els vèrtexs del qual són les figures de Jesús, la Verge, l'àngel i santa Joana Baptista.

A la terra les figures... Continuar leyendo "Anàlisi formal i significat de l'Enterrament del Senyor d'Orgaz" »

El Arte Barroco Europeo: Características, Escultura y Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,77 KB

El Arte Barroco Europeo

Contexto Histórico

En el siglo XVII, Europa atravesó una época de crisis generalizada:

  • Crisis económica: Una fase depresiva debido a las malas cosechas.
  • Crisis demográfica: Numerosas epidemias como la peste negra.
  • Crisis social: Conflictos y tensiones sociales.
  • Crisis política: Desembocó en la Guerra de los Treinta Años.
  • Crisis religiosa: La cristiandad se dividió en dos bloques rivales: protestantes y católicos.

Características Esenciales del Arte Barroco

El arte barroco se originó en Italia y se desarrolló a lo largo del siglo XVII. En sus comienzos, fue la expresión del espíritu religioso surgido tras el Concilio de Trento: retórico, emocional y proselitista. Rápidamente se extendió por toda Europa, incluyendo... Continuar leyendo "El Arte Barroco Europeo: Características, Escultura y Pintura" »

Anàlisi de l'Escola d'Atenes de Rafael

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,88 KB

Anàlisi Formal: Escola d'Atenes

A l'interior d'un temple d'inspiració romana, Rafael hi disposa geomètricament diferents grups de personatges, d'aquesta manera hi queda un espai buit al centre on es situen dos personatges principals, que es converteixen en el punt de fuga de la perspectiva lineal, a partir d'aquesta, s'ordena tota la composició. L'obra destaca pel seu gran dinamisme tot i a l'equilibri formal que presenta. Gràcies a la perfecta representació dels gestos, les expressions i els moviments de la figura podem aconseguir aquest dinamisme. A més a més, cal remarcar la varietat cromàtica que s'ha utilitzat i, l'excel·lent manera amb la que el pintor perfila tots els detalls i els rostres dels personatges.

Significat i Funció

Pel... Continuar leyendo "Anàlisi de l'Escola d'Atenes de Rafael" »

Otto Wagner: Innovación Arquitectónica y Legado en Viena

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,14 KB

Otto Wagner: Un Legado Arquitectónico en Viena

El techo de la sala es una gran vidriera de forma curvada que parece sostenida por grandes pilares de hierro, con los que Wagner ha subrayado deliberadamente el perfil industrial. De hecho, el extremo superior de los pilares se integra en la vidriera, pero siguen siendo visibles gracias a la transparencia de esta. Paga, mente misteriosa, como un efecto plástico refinado que juega, una vez más, con la apariencia funcional. Los pilares no sostienen la vidriera del techo, sino una segunda vidriera invisible desde la sala, una vidriera que protege y aísla. En uno de los primeros proyectos, la vidriera debía coronar el edificio adornado con el águila imperial de dos cabezas para subrayar su carácter... Continuar leyendo "Otto Wagner: Innovación Arquitectónica y Legado en Viena" »

Església de San Lorenzo de Florència: Anàlisi Arquitectònica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,82 KB

ESGLÉSIA DE SAN LORENZO: Fitxa tècnica:

Arquitecte:

Filippo Brunelleschi (1377-1446).

Cronologia:

1421-1470.

Localització:

Florència (Itàlia).

Estil:

Renaixement (Quattrocento).

Materials:

Pedra.

Sistema constructiu:

Arquitravat i voltat.

Biografia de l'autor:

Va ser el gran arquitecte florentí del Renaixement italià. Les seves obres més famoses són totes a Florència. La seva obra mestra és l'alta cúpula de base octagonal del Duomo, acabada el 1434, la primera cúpula destacable erigida a Itàlia des de l'antigor. Va començar com a escultor en un taller florentí i era membre del gremi dels orfebres. En el concurs per a l'adjudicació dels segon parell de portes per al Baptisteri de Florència, va competir amb Ghiberti, que va dur a terme la... Continuar leyendo "Església de San Lorenzo de Florència: Anàlisi Arquitectònica" »

Explorando el Renacimiento Urbano y el Arte Medieval: Transformación Social, Política y Artística

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,12 KB

Renacimiento Urbano y Arte Medieval: Un Vistazo a la Transformación Social y Artística

El Renacimiento Urbano: El Auge de las Ciudades Medievales

En la era rural, el aumento agrícola impulsó un incremento de la población y el renacimiento de las ciudades medievales. Estas surgían junto a una fortaleza que las protegía, formando barrios llamados burgos. Se construían murallas para una mayor protección. En el centro se encontraba la plaza, donde se ubicaba el mercado y los conventos urbanos. Los barrios se diferenciaban por sus habitantes: judíos en las juderías y musulmanes en las morerías. Los habitantes se llamaban burgueses, dando origen a la burguesía.

Economía Medieval: Artesanía, Comercio y Banca

Las ciudades se convirtieron... Continuar leyendo "Explorando el Renacimiento Urbano y el Arte Medieval: Transformación Social, Política y Artística" »

El Rapte de les Sabines: Anàlisi d'una obra de Giambologna

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,62 KB

El Rapte de les Sabines: Fitxa tècnica

: Autor: Gianbologna (Douia, 1529, Florència, 1608). Cronologia: 1581-1683. Tipologia: Escultura exempta. Materials: Marbre. Mides: 4,10m (alt). Estil: Manierista. Tema: Llegendari/al·legòric. Localització: Plaça de la Signoria. Loggia dei Lanzi (Florència).L’escultura del cinquecento: Es va inclinar preferent per la figura humana nua. Un fet de gran transcendència va ser el descobriment del 1506 del grup de Laocoont, així com moltes altres peces antigues, que van exercir una gran influència en els artistes de l’època.  Pel que fa al Manierisme, la característica més destacable és l’accentuació del moviment, i del dinamisme en les figures i els grups. El recurs més utilitzat és... Continuar leyendo "El Rapte de les Sabines: Anàlisi d'una obra de Giambologna" »

Teknika kualitatiboa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 80,37 KB

1.SAN ROMANAKO BATAILA Testuingurua:- Jatorrizko kokapena: Florentziako Via Larga-ko Medicitarren jauregia.- Funtzioa: San Romanoko bataila, 1432an florentziarrak eta sieniar eta milandarren arteko batailaren garaipena ospatzea.AZTERKETA IKONOGRAFIKOA:- Gaia: historikoa, bataila baten irudikapena. - Florentziaren aldeko irudikatutako pertsonaia historikoak: Niccolò da Tolentino (National Gallery), Michelotto Attendolo da Contignola (Louvre Museoa), Niccolò da Tolentino (Uffizi Galeria). AZTERKETA FORMALA:1. APAINGARRITASUNA (urre eta zilar kolorezko dekorazioak…). 2.KONPOSIZIO ANTZEZTUA - Hiru lanetan gudu baten kaos odoltsuaren ordez, elementu guztiak (soldaduak, lantzak, zaldizkoak, zaldiak) modu ordenatuan agertzen dira, dantza batean... Continuar leyendo "Teknika kualitatiboa" »