Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Anàlisi d'Obres d'Art: Maman, Casa Milà, Casa de la Cascada i Pavelló de Barcelona

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,79 KB

Maman (Louise Bourgeois)

Autor: Louise Bourgeois, Cronologia: 1999, Tècnica: Fosa i assemblatge, Mides: 10 m d’altura x 10 m de diàmetre, Estil: Expressionisme, Tipologia: Escultura exempta, Tema: Aranya, Localització: Guggenheim de Bilbao

Context Històric i Cultural

a) Històric: Després de la gran crisi econòmica dels anys 80, la dècada dels 90 va suposar un període d’expansió, millora econòmica i, fet important, començament de la bombolla immobiliària. Maman es troba dins d’aquest context de recuperació i creixement.

b) Cultural: Els 90, també van suposar, a nivell internacional, la caiguda del mur de Berlín, els inicis d’Internet i de l’era de la globalització, el gran boom dels avenços informàtics.

Anàlisi Formal

Maman... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres d'Art: Maman, Casa Milà, Casa de la Cascada i Pavelló de Barcelona" »

Art Barroc, Neoclassicisme i Romanticisme: Anàlisi i Comparativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 14 KB

Barroc

BARROC: Focus: Itàlia (construcció seu del cristianisme), París i Viena, Espanya. L'art com a mostra de poder de monarquies i l'església. La burgesia busca la mostra de poder (imiten als aristòcrates). s.XVII-XVIII (Barroc, Rococó) = Antic Règim. 1789: canvi d'etapa. Rev. Francesa → Edat moderna → Edat contemporània → Neoclassicisme → Revolució, Liberalisme. El Barroc és important quan neix, però es critica (x revolucionaris) perquè és el símbol de l'Antic règim. Les obres d'art comencen a ser Totals (Gaudí dissenya arquitectura des del punt de vista Integral). Arquitectura monumental (arquitectura = escenaris de poder). Exageració i Grandiloqüència.


Arquitectura Barroca

ARQUITECTURA BARROCA: Monumentalitat (façanes... Continuar leyendo "Art Barroc, Neoclassicisme i Romanticisme: Anàlisi i Comparativa" »

Anàlisi Arquitectònica del Monestir de Poblet i la Catedral de Lleó

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,33 KB

1. Monestir de Poblet

Fitxa Tècnica

  • Autor: Desconegut
  • Cronologia: 1163-1316
  • Estil: Gòtic
  • Tipologia: Monestir
  • Materials: Pedra i fusta
  • Localització: Vimbodí (Tarragona)

Context

La fundació del Monestir de Poblet va començar a partir de la petició feta pel comte Ramon Berenguer IV a l'abat del monestir cistercenc de Fontfreda (França) el 1150, en què demanava que es desplacés una comunitat de monjos a unes terres acabades de conquerir als musulmans. Els monjos hi van arribar un any més tard i, després d'explorar el territori i constituir una mínima organització monàstica, van començar els treballs arquitectònics el 1166. A finals del segle XIV, Pere II el Cerimoniós va fer esculpir en els arcs del creuer de l'església les tombes d'Alfons

... Continuar leyendo "Anàlisi Arquitectònica del Monestir de Poblet i la Catedral de Lleó" »

Art del Renaixement i Barroc: Obres Mestres i Artistes Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,77 KB

Art del Renaixement i Barroc

San Pietro in Montorio

Fitxa Tècnica

Autor: Donato d'Angelo Bramante (Fermignano, 1444 - Roma, 1514)
Cronologia: 1502
Material: Marbre i granit
Estil: Renaixentista
Localització: Roma

Descripció Formal

Pis inferior:

  • Escalinata circular que limita el peristil de setze columnes d'ordre toscà.
  • Sostenen un entaulament clàssic: arquitrau, fris (decorat amb imatges dels instruments del martiri de Sant Pere) i cornisa.

Pis superior:

  • Balustrada que envolta un cos cilíndric a manera de tambor.
  • Finestres obertes, finestres cegues i nínxols en forma de semicúpules coronades amb una petxina.

Cúpula: De mitja esfera, amb nervis que conflueixen en una llanterna acabada amb una creu.

Interior: Única cel·la de planta circular amb pilastres... Continuar leyendo "Art del Renaixement i Barroc: Obres Mestres i Artistes Clau" »

Arte Románico: Arquitectura y Escultura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 1,83 KB

Arte Románico

Arquitectura Románica

Materiales

La piedra, especialmente la local, es el material principal. Se usa para muros, columnas, arcos y bóvedas. La mampostería se utiliza en estructuras rurales. La madera se usa para techos, puertas y decoración interior.

Características

Los edificios románicos tienen muros gruesos para soportar el peso. Los arcos de medio punto son distintivos y se usan en puertas, ventanas y arcadas. Las bóvedas de cañón cubren espacios. Las ventanas son pequeñas y escasas.

Temas

Los temas religiosos predominan, con escenas bíblicas y figuras de santos. También hay temas seculares que representan la vida cotidiana y la naturaleza.

Técnicas

La mampostería se usa en estructuras rurales. El arco de medio punto... Continuar leyendo "Arte Románico: Arquitectura y Escultura" »

Rodin: Escultura entre Impresionisme i Expressionisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,72 KB

L'Estil de Rodin: Entre Impressionisme i Expressionisme

Situar l'estil de Rodin en l'impressionisme, encara que és difícil d'atribuir a un període concret, és rellevant. L'obra de Rodin és l'escultura més important del segle XIX, perquè recull bona part dels moviments de mitjans del segle XIX i obre tot un vocabulari que serà la base de les avantguardes. Recull els estils propis del segle XIX i anticipa les avantguardes.

Hi ha propostes de Rodin molt properes al romanticisme; on destaquen autors com Rude; al simbolisme, on les formes són menys dures, menys dramàtiques, amb moviments menys intensos, i on destaquen obres com El petó de Nereida. També influeix a Llimona, l'autor de Desconsol. El realisme també és present.

El Rodin més... Continuar leyendo "Rodin: Escultura entre Impresionisme i Expressionisme" »

Arte Romano e Islámico: Características y Diferencias

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,94 KB

Características Esenciales del Arte Romano

El arte romano se distingue por su carácter ecléctico, resultado de la asimilación de las culturas de los pueblos conquistados, entre los que destacan los etruscos y los griegos. A continuación, se detallan sus principales características:

Innovaciones Arquitectónicas

  • Incorporación de la arquitectura abovedada y el uso del arco de medio punto.
  • Adopción de la bóveda de cañón y arista de origen etrusco.
  • Empleo de los órdenes dórico, jónico y corintio, junto con el orden toscano (etrusco) y el orden compuesto (combinación de volutas jónicas y hojas de acanto corintias).
  • Articulación de fachadas mediante la superposición de órdenes.
  • Desarrollo del ábside (eje de simetría horizontal) y la
... Continuar leyendo "Arte Romano e Islámico: Características y Diferencias" »

Art Gòtic i Romànic: Anàlisi d'Obres Mestres

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,13 KB

Tapís de la Creació

Fitxa Tècnica

Aquesta obra és el Tapís de la Creació. Més que d'un tapís, es tracta d'un brodat fet a finals del segle XI, segons Pere de Palol. És d'estil romànic, brodat amb llana de colors sobre sarja de lli, d'autor desconegut i es troba a la catedral de Girona.

Context Històric

El Tapís es realitzà cap a finals de l'Alta Edat Mitjana, un període en què tota Europa era dominada pel feudalisme, el món rural i les construccions més representatives eren els monestirs i els castells. En el segle XI, Catalunya no existia encara com a entitat política. El territori era dividit en comtats i el comtat de Barcelona era el més important i a partir del qual s'articularia la formació de Catalunya. El teixit de la... Continuar leyendo "Art Gòtic i Romànic: Anàlisi d'Obres Mestres" »

Anàlisi d'Obres d'Art: Van Gogh, Manet, Gaudí, Rodin i Monet

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 17,19 KB

Nit estelada, Vincent van Gogh

Context històric i cultural: 1889. Estil postimpressionista. L’obra va ser realitzada en un moment en què a França s’estava portant a terme, per part d’una sèrie d’autors nous, una revisió de l’impressionisme. Aquests pintors experimentaran un nou concepte de la pintura i donaran lloc a diferents tendències que seran precursores de les avantguardes del segle XX. Van Gogh entra en contacte amb els cercles impressionistes, però trobarà el seu propi camí que el portarà a desenvolupar una obra fortament expressiva i plena de força i color.
Lectura formal i anàlisi estilística: Postimpressionisme. La Nit Estelada es basa en la vista que Van Gogh va veure des de la seva habitació en un hospital
... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres d'Art: Van Gogh, Manet, Gaudí, Rodin i Monet" »

Vocabulario Esencial de Arquitectura Histórica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,31 KB

Vocabulario de Arquitectura

Arcobotante
Arco que transmite o impulso das bóvedas a un contraforte situado no exterior do edificio. Elemento típico da arquitectura gótica.
Arco apuntado ou oxival
Arco utilizado no período gótico, formado por dous segmentos de círculo de igual radio e inferiores a un cuarto de circunferencia. Arco de dous centros, co intradorso formando ángulo na clave.
Arco de ferradura
Arco ultrasemicircular cun só centro máis alto que a liña de impostas. Característico das arquitecturas visigótica e islámicas.
Arco de faixa
Arco que sobresae do intradorso da bóveda e corta esta en sentido transversal ao eixo, e serve para reforzala.
Arco formeiro
Arco que é paralelo ao eixo lonxitudinal da nave e que serve para unir e,
... Continuar leyendo "Vocabulario Esencial de Arquitectura Histórica" »