Serveis Financers, Transport, Turisme, Comunicació i Comerç

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 8 KB

Els Serveis Financers

Els serveis financers es dediquen a gestionar diners. Són els serveis que presten els bancs, les caixes d'estalvi, els agents de borsa, els fons d'inversió i les companyies d'assegurances, i són les borses que ho gestionen.

Els Serveis de Transport

Són els serveis que presten els mitjans de transport i els intermediaris d'aquests serveis. Els països desenvolupats tenen bones infraestructures i mitjans de transport moderns, ràpids, segurs i còmodes. Als països subdesenvolupats, els mitjans de transport són insuficients i antiquats.

Transport Terrestre

Engloba tant els desplaçaments que es fan per carretera com els que es fan en ferrocarril. El transport per carretera és el més utilitzat per les persones per desplaçar-se, sobretot en distàncies curtes, i és un dels més importants per al trasllat de mercaderies. El transport per ferrocarril es destina al transport de persones i de mercaderies de gran volum i pes.

Transport Naval

Comprèn el transport marítim i el transport fluvial. Avui dia, més del 90% del comerç mundial de mercaderies es fa per aquesta via.

El Transport Aeri

El transport aeri es destina al trasllat de passatgers i de mercaderies.

Les Xarxes Mundials de Transport

La xarxa de transport terrestre presenta contrastos importants als països més pobres. La xarxa de carreteres en bon estat i ferrocarrils. El trànsit marítim es desenvolupa per tres rutes principals: 1) l'Atlàntic Nord, 2) l'Índic i el Mediterrani, 3) El Pacífic.

El Turisme

És qualsevol desplaçament que fem a un lloc fora del nostre entorn habitual on ens quedem almenys 24 hores. Hi ha diferents tipus: de sol i platja, de muntanya, d'aventura, rural, cultural, religiós, relacionat amb la salut i el benestar, amb la gastronomia, amb les compres.

Fins a mitjans del segle XX, el turisme era un privilegi que només es podia permetre una minoria adinerada. Tot i això, a partir de la dècada de 1950, aquesta activitat es va anar massificant als països desenvolupats fins a convertir-se en un autèntic boom. Ho expliquen diversos factors:

  1. Augment de les rendes que permet a moltes persones disposar de diners per fer un viatge.
  2. Existència de vacances pagades i pensions de jubilació.
  3. Augment del temps lliure.
  4. Generalització de l'ús de l'automòbil i millora de la xarxa viària; preu més assequible de l'avió.
  5. Simplificació o supressió dels tràmits a les fronteres.
  6. Interès per conèixer altres llocs dels quals ens arriben notícies.

Principals Destinacions Turístiques

Les regions del món que reben un nombre més elevat de turistes són els països mediterranis i occidentals d'Europa, l'Amèrica del Nord i l'Àsia Oriental.

Els Serveis d'Informació i Comunicació

Els Mitjans de Comunicació

La informació és qualsevol missatge que ens permet precisar i ampliar el coneixement sobre una cosa.

a) La comunicació interpersonal és la que es fa entre un nombre reduït de persones.

b) La comunicació social té com a objectiu que la informació arribi a milers o milions de persones.

Per a cadascun d'aquests tipus d'informació fem servir serveis diferents: el correu i la telefonia són els principals mitjans de comunicació interpersonal, i la premsa, la ràdio, el cinema i la televisió són els grans mitjans de comunicació social.

El Sector Informàtic: L'Era d'Internet

A mitjans del segle passat, van representar l'inici de l'anomenada revolució de la informació. El desenvolupament de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) ha fet possible un increment ràpid i continuat de la nostra capacitat per accedir a la informació i tractar-la, com de la comunicació. El màxim exponent d'aquesta revolució és Internet (xarxa informàtica que permet connectar directament els ordinadors i compartir informació).

Els serveis es poden classificar en funció de dos criteris: qui els presta i quina finalitat tenen.

Qui els presta?

Els Serveis Públics

Són aquells la provisió dels quals està garantida per l'estat o depenen directament de l'estat o les administracions. Aquests serveis es financen amb els impostos dels ciutadans. Altres els presten diverses entitats socials, però l'estat hi contribueix en el manteniment i en supervisa l'activitat.

Els Serveis Privats

Els ofereixen particulars per obtenir un benefici econòmic.

On es localitzen els serveis?

Els serveis són el sector econòmic predominant als països desenvolupats, on proporcionen al voltant del 70% de la riquesa i de l'ocupació. Els països desenvolupats controlen la majoria del comerç. El domini del sector terciari als països rics s'explica principalment per quatre factors:

  • L'elevada renda dels seus habitants.
  • El compromís dels governs de facilitar als seus habitants uns serveis socials bàsics (serveis del benestar).
  • La mecanització i l'alta productivitat del sector agrícola i industrial, que cada vegada necessiten menys treballadors.
  • La terciarització de les seves indústries.

Als països subdesenvolupats, els serveis són escassos i de mala qualitat; només hi tenen accés una part de la població. Es concentren a les àrees urbanes i a les zones turístiques.

La Deslocalització dels Serveis

Hi ha serveis els quals no necessiten que el proveïdor estigui a prop de les persones o empreses que els fan servir. Per això, actualment, molts d'aquests serveis es deslocalitzen i es presten des de llocs llunyans a l'usuari.

El Comerç

Anomenem comerç al conjunt d'activitats que tenen com a finalitat l'intercanvi de béns i serveis. Depèn de 3 factors:

  1. El desenvolupament dels transports i les infraestructures.
  2. La mida del mercat, és a dir, el nombre de consumidors amb capacitat per comprar un producte o servei.
  3. La riquesa de la població: com més alt és el poder adquisitiu de les persones, més consumeixen.

El Comerç Interior

Comprèn les activitats comercials que es fan dins de les fronteres d'un estat.

El Comerç Exterior

És el que un país fa amb altres països. Anomenem importacions les compres de béns i serveis que fa un país a l'estranger. La diferència entre les importacions i les exportacions defineix la balança comercial i la balança de pagaments.

Balança Comercial: És la diferència entre les exportacions i les importacions. És positiva quan exportes més del que importes, i negativa quan importes més del que exportes.

Balança de Pagaments: És positiva quan els ingressos que generen són majors que els que paguen en adquirir-los, i és negativa quan s'ha pagat més per adquirir-los que els ingressos obtinguts.

Principals Fluxos Comercials

El comerç internacional és cada vegada més intens i està dominat per 3 grans regions: la UE, Amèrica del Nord i el sud-est de l'Àsia. En aquestes regions, els països desenvolupats controlen gran part del comerç mundial.

L'Organització del Comerç

El comerç mundial està regulat per acords. L'Organització Mundial del Comerç té la missió d'aconseguir acords entre els països que facilitin el comerç internacional mitjançant l'eliminació de barreres comercials.

Blocs Comercials

  • Àrea de lliure comerç: Els països que formen una àrea de lliure comerç es comprometen a eliminar els aranzels duaners i permeten la lliure circulació de mercaderies a la zona. N'és un exemple el Tractat de Lliure Comerç de l'Amèrica del Nord.
  • Unió Duanera: A més d'eliminar els aranzels duaners entre ells, els estats membres estableixen una política duanera comuna per als productes procedents d'altres països. N'és un exemple la Unió Duanera de l'Àfrica Meridional.

Entradas relacionadas: