Organització municipal organs necessaris i complementaris

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,53 KB

Tema 5: L’administració local

5.1- L’Administració local

-Està formada per subjectes de dret amb personalitat jurídica pròpia. L’autonomía local és una autonomía administrativa, no política, ya que requereix de potestat legislativa.

-La legislació que regula la organització i el funcionament de l’administració local és:

*El capítol II del títol VIII de la Constitució.

*La llei 7/1985, del 2 d’Abril, Reguladora de Bases de Règim local.

*La llei 57/2003, del 16 de Desembre, de mitjans per la modernització del govern local.

-Tipus d’entitats locals

1) Entitats locals necessàries (Municipis/ províncies/ illes (Balears i Canàries))

2) Entitats locals possibles (Mancomunitats de municipis/ Àrees metropolitanes/ comarques/ Entitats locals menors)

5.2-El municipi

-És el territori en el que l’ajuntament exerceix les seves competències

-Elements del municipi:

A)

Terme municipal

És el territori en que l’ajuntament exerceix les seves competències. Cada terme municipal pertany a una sola província

B)

Població municipal:

Es divideix en:

1- Residents (Espanyols i estrangers que viuen al terme municipal i estan inscrits al padró municipal d’habitants)

2- No residents (persones que viuen temporalment en un municipi que no és el de residència)

C)

Organització municipal

(òrgans de govern del municipi)

5.3- El govern municipal: està format pels següents òrgans locals:

A)

Alcalde:

és elegit pels regidors que encapçalen les llistes en les eleccions municipals. Presideix, representa l’ajuntament, i dirigeix el govern i l’administració municipal.

B)

Pleno municipal:

Integrat pels regidors i presidit per l’alcalde.
El ple elegeix i destitueix l’alcalde, controla i fiscalitza els òrgans de govern i aprova les ordenances i reglaments municipals.

C)

Junta de govern

Assisteix a l’alcalde en les seves funcions. Està integrada per l’alcalde i un terç dels regidors. Només existeix en municipis de 5000hab.

D)

Tinent alcalde:

Regidors nomenats per l’alcalde per substituir-l’ho en cas d’absència, enfermetat...

E)

Òrgans complementaris:

Regulats per els municipis o les CCAA.

1-

Òrgans necessaris:

A)

Alcalde

És l’òrgan unipersonal que presideix l’ajuntament. És elegit pels regidors de la següent manera:

*Poden ser candidats tots els regidors que corresponguin les llistes

*Es proclama alcalde el que obtingui la majoría absoluta de vots.

*Si cap regidor obté la majoría, s’escull el que tingui el major número de vots. En cas d’empat es resoldrà per sorteig

-L’alcalde pot ser destituït del seu càrreg mitjançant moció de censura.

-Les atribucions de l’alcalde són: (representar l’ajuntament, dirigir el govern, nombrar i cessar els tinents alcaldes i als membres de la Junta de govern local, convocar i presidir les sessions del ple i la Junta de govern, dictar bàndols, fer complir les ordenances i els reglaments municipals, dirigir la policía municipal, contractar obres menors i exercir de cap del personal).

B)

Tinent alcalde:

Són els regidors nombrats per l’alcalde, que l’han de substituïr.

C)

El ple municipal

És l’òrgan municipal integrat per tots els regidors i presidit per l’alcalde.

-Les atribucions del ple municipal són: elegir i destituïr l’alcalde, controlar i fiscalitzar els òrgans de govern municipals, aprovarel reglament orgànic i les ordenances municipals, etc...

D)

La Junta de govern local:

està integrada per l’alcalde i un número de regidors no superiors a 1/3 del número legal. Només existeix en mnicipis de 5000hab.

-La junta té les atribucions següents: (Assistència permanent a l’alcalde/ Les que l’alcalde o altres òrgans la deleguin i les que li assignen les lleis.

E)Comissions informatives

F)Comissió especial de comptes

2-

Òrgans complementaris:

A)

Consellers delegats:

Ostenten alguna delegació de l’alcalde en matèries concretes (cultura, seguretat, medi ambient...)

B)

Comissions informatives

Formades per representants de tots els grups polítics, i tenen com a funció l’estudi d’assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió del ple.

C)

Consells sectorials:

Tenen com a finalitat canalitzar la participació dels ciutadans i les seves associacions en els assumptes municipals.

D)

Juntes municipals de districte

Són creades per una gestió millor dels assumptes de la competència municipal i per facilitar la participació ciutadana en els districtes.

E)

Representants personals

L’alcalde podrà nombrar un representant personal entre els veïns residents en cada un dels poblats separats del casc urbà.

5.4-El règim de “Concejo abierto”:

-El govern i l’administració corresponen a l’alcalde i a una assemblea de veïns. Existeix en municipis de menys de 100 habitants , en els de més de 100, tradicionalment hi havia aquest règim, o també quan les circumstàncies ho facin aconsellable.

5.5- Municipis de gran població:


La llei de mitjans per la modernització del govern local estableix un règim orgànic específic aplicable a:

A)Municipis on la població no superi els 250000 hab

B)Municipis capitals de província on la població sigui superior als 175000 hab

C)Municipis que siguin capitals de província, autonòmiques o seus d’institució


d)Municipis on la població superi els 75000 hab, que presentin circumstàncies econòmiques, socials, històriques o culturals especials.


e)”Cabildos” insulars canaris d’illes ón la població sigui superior a 175000 i als restants “cabildos” d’illes ón la població sigui superior a 75000 hab.

-La llei regula els òrgans necessaris:

1)El ple

2)

Les comissions del Ple:

d’ón se’n poden destacar com a principals atribucions les següents:

*El control i fiscalització dels òrgans de govern municipal

*La votació de la moció de censura a l’alcalde

*L’aprovació i modificació dels reglaments orgànics

*La regulació del Consell Social

*La regulació de la comissió especial de suggerències i reclamacions

*La divisió del municipi en districtes

*Aprovació i modificació d’ordenances i reglaments municipals

*Aprovació dels pressupostos.

3)

L’alcalde:

Exerceix les següents funcions:

*Representar i dirigir l’ajuntament

*Establir directrius generals en l’acció de govern municipal

*Convocar i presidir les sessions del ple i la junta de govern local

*Nombrar i desnombrar els Tinents alcaldes

*Dictar decrets

*Exercir la direcció

*El control de la policía municipal

4)El tinent alcalde

5)

La Junta de Govern local:

Exerceix les següents atribucions:

*Aprovació dels projectes d’ordenances

*Aprovació del projecte de pressupost

*Aprovació dels projectes urbanístics i d’urbanització

*Concessió de qualsevol tipus de lliçència

*Desenvolupament de la gestió econòmica

6)Divisió territorial en districtes

7)Consell social de la ciutat

8)Comissió especial de suggerències i reclamacions

9)Assessoria Jurídica

5.6-Serveis municipals: Han de oferir obligatòriament una sèrie de serveis mínims (els municipis)

A)

En tots els municipis:

hi ha d’haver enllumenat públic, cementiri, recollidor de residus, neteja viària, etc..

B)

Municipis de més de 5000 hab

L’ho anterior més parc públic, biblioteca, mercat i tractament de residus.

C)

Municipis de més de 20000 hab:

tot l’ho anterior més protecció civil, serveis socials, prevenció d’incendis, instal·lacions esportives, matadero.

D)

Municipis de més de 50000 hab

Tot l’ho anterior més transport col·lectiu urbà i protecció del medi ambient.

5.7-Província:


Conjunt de termes municipals compresos dins d’una província i del qual la seva administració correspon a la diputació.

1)

Els òrgans de govern provincial són:

A)

President

Elegit per els diputats provincials per 4 anys. Representa la diputació i dirigeix el govern i l’administració provincial.

B)

Ple

Integrat pels diputats provincials. El ple elegeix i destitueix al president i controla i fiscalitza els òrgans de govern provincials

C)

Junta de govern

Assisteix al president en les seves funcions. Està integrat pel president i un número de diputats no superior a 1/3 del total, nombrats pel president.

D)

Vicepresident

Diputats nombrats pel president per substituir-l’ho en cas d’absència, enfermetat...

E)

Òrgans complementaris:

Estan regulats per els municipis de les CCAA.

2)

Competències de l’administració provincial:

Assistència jurídica, econòmica i tècnica als municipis de menor capacitat i coordinació dels serveis municipals entre si, destacant aquells que siguin de caràcter supramunicipal.

3)

Règims provincials especials

A)

Comunitats autònomes uniprovincials

(Astúries, Cantàbria, Madrid, La Rioja. Desapareixen les diputacions).

B)

Navarra

Compta amb diputació foral i parlament foral.

C)

Illes balears

Existeixen 3 consells insulars equivalents a la diputació.

D)

Canàries

Cada illa compta amb un cabdell insular, equivalent a la diputació

E)

País Basc

Cada província conta amb una diputació foral i unes Juntes generals.

5.8-Règims locals especials: Poden ser creats per la CCAA

A)

Comarques

Agrupació de municipis amb base històrica, geogràfica i econòmica comú.

B)

Àrees metropolitanes

Integrades per municipis de grans “urbes” vinculades econòmicament i culturalment.

C)

Mancomunitats:

Associació de varis municipis per realitzar obres o prestar serveis.

D)

Entitats locals menors

Tradicionalment s’anomenen masos, llogarets, parròquies, barris, esglèsies...

5.9-Les normes de les entitats locals

1)

Ordenances

Normes aprovades per els plens dels ajuntaments i diputacions

A)ordenances de policia i bon govern

B)ordenances reguladores d’un sector determinat

C)ordenances fiscals

2)

Reglaments:

Normes aprovades per els plens dels ajuntaments i diputacions per regular les relacions internes i de funcionament per regular les relacions amb els seus treballadors.

3)

Bàndols

Disposicions adoptades per l’alcalde per qüestions menors, com recordar dates i llocs en els que es tingui que dur a terme actuacions com per exemple vacunacions, empadronaments, festes...

També es poden dictar bàndols per fer front a situacions imprevistes i excepcionals de caràcter catastròfic.

Entradas relacionadas:

Etiquetas:
El municipi. Organitzacio municipal. Organs necessaris. Organs complementaris. Competencies L'organització municipal. Òrgans de govern dels municipis. L'Alcalde. Els Tinents d'Alcalde. El Ple. La Junta de Govern Local. Règim de sessions del Ple i de la Junta de Govern. Els òrgans complementaris organització municipal organs necessaris i complementaris el municipi organització municipal el municipi: concepte. organització municipal. competències. funcionament. el terme municipal. la població. l’empadronament. drets o deures dels veïns l'organització municipal. els organs municipals de govern i les seves competencies La població i l'empadronament organs de govern municipal temari L'ORGANITZACIÓ MUNICIPAL:ORGANS NECESSARIS I Les comissions informati¬ves. - el municipi: organització, territori i població. competències municipals. els òrgans de govern municipals: l'alcalde, el ple de l'ajuntament i la comissió de govern. les comissions informatives. organització,organs necessaris i complements, competencias organs municipals funcions dels organs municipals organització municipal: òrgans necessaris i complementaris. breu estudi d’aquests. atribucions dels òrgans necessaris l'alcalde administració els organs de govern municipals: l'alcalde, l'ajuntament, els regidors, el ple i la junta de govern local òrgans necessaris i complementaris de la comarca . El municipi: Concepte i Elements. El terme municipal, la població i l'organització. Òrgans bàsics i òrgans complementaris. Règim de funcionament dels òrgans col·legiats. Competències municipals. el municipi organització i competencies organització municipal LES COMUNItats autonomes organització i competències organització municipal competencies el municipi. organització municipal. competències funcionament dels organs col.legiats locals organització i competències municipals Organització municipal. Òrgans de govern, òrgans necessaris i òrgans complementaris. Competències del municipi ELS "ORGANS DE GOVERN MUNICIPALS" APUNTS regims municipals especials organització municipal temari