Resum de Gramàtica Catalana: Pronoms, Verbs i Accentuació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en
con un tamaño de 4,2 KB
Guia de Gramàtica Catalana: Pronoms, Verbs i Accentuació
Pronominalització i Complements Verbals
- CD (Complement Directe): Cal preguntar què?. Per a pronominalitzar, quan indica quantitat, es substitueix per en. Quan porta article (el, la, els, les), es substitueix per el, la, els, les. Quan no porta cap article, es posa en. Si és neutre (això, allò) es substitueix per ho, igual que si és una oració subordinada (que comença amb que).
- CI (Complement Indirecte): Cal preguntar a qui?. Es substitueix per li quan és singular i per els quan és plural.
- Atribut: Apareix amb els verbs ser, estar i semblar; es troba darrere del verb.
- CRV (Complement de Règim Verbal): Apareix quan hi ha una preposició. Si la preposició és de, es pot substituir per en. Si les preposicions són a, en, amb, es substitueix per hi.
- CC de lloc (Complement Circumstancial): Es substitueix per en si porta la preposició de. Quan no va amb la preposició de, es posa hi.
- CR (Complement de Règim): Es substitueix per en amb la preposició de. Si té qualsevol altra preposició com a, en, amb, es posa hi.
Conjugació de Verbs i Persones Gramaticals
Persones: jo, tu, ell/ella/vostè, nosaltres, vosaltres/vós, ells/elles/vostès.
Mode Indicatiu
- Present: canto, cantes, canta, cantem, canteu, canten.
- Perfet: he cantat, has cantat, ha cantat, hem cantat, heu cantat, han cantat.
- Imperfet: cantava, cantaves, cantava, cantàvem, cantàveu, cantaven.
- Plusquamperfet: havia cantat, havies cantat, havia cantat, havíem cantat, havíeu cantat, havien cantat.
- Passat Simple: cantí, cantares, cantà, cantàrem, cantàreu, cantaren.
- Passat Anterior: haguí cantat, hagueres cantat, hagué cantat, haguérem cantat, haguéreu cantat, hagueren cantat.
- Passat Perifràstic: vaig cantar, vas cantar, va cantar, vam cantar, vau cantar, van cantar.
- Passat Anterior Perifràstic: vaig haver cantat, vas haver cantat, va haver cantat, vam haver cantat, vau haver cantat, van haver cantat.
- Futur: cantaré, cantaràs, cantarà, cantarem, cantareu, cantaran.
- Futur Perfet: hauré cantat, hauràs cantat, haurà cantat, haurem cantat, haureu cantat, hauran cantat.
Mode Condicional
- Condicional: cantaria, cantaries, cantaria, cantaríem, cantaríeu, cantarien.
- Condicional Perfet: hauria cantat, hauries cantat, hauria cantat, hauríem cantat, hauríeu cantat, haurien cantat.
Mode Subjuntiu
- Present: sigui, siguis, sigui, siguem, sigueu, siguin.
- Imperfet: fos, fossis, fos, fóssim, fóssiu, fossin.
- Perfet: hagi cantat, hagis cantat, hagi cantat, hàgim cantat, hàgiu cantat, hagin cantat.
- Plusquamperfet: hagués cantat, haguessis cantat, hagués cantat, haguéssim cantat, haguéssiu cantat, haguessin cantat.
Regles d'Accentuació
- Agudes (última síl·laba tònica): S'accentuen quan acaben en vocal, -as, -es, -is, -os, -us, -en, -in. No porten accent si acaben en -i o -u (quan fan de semivocal).
- Planes (penúltima síl·laba tònica): S'accentuen quan no acaben amb les terminacions de les agudes.
- Esdrúixoles (antepenúltima síl·laba tònica): S'accentuen sempre.