Recursos Administratius: Guia Completa i Tipus

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,13 KB

Els Recursos Administratius

1. Concepte

Són recursos administratius (RA) els procediments administratius (PA) pels quals un administrat legitimat sol·licita a la pròpia Administració Pública (AP) l'anul·lació o modificació d'un acte administratiu que l'afecta.

Les principals característiques dels RA són:

  • a) Els RA sempre tenen com a pressupòsit l'existència d'un acte administratiu previ.
  • b) Els RA tenen per objecte actes administratius definitius, o de tràmit que impedeixin la continuïtat del PA o produeixin indefensió. Dels RA queden exclosos els reglaments, però sí que es preveu un recurs indirecte contra els mateixos quan s'apliqui un acte provinent d'un reglament viciat fonamentant-se únicament en la il·legalitat del reglament, que permet que el recurs s'interposi davant el mateix òrgan que va dictar el reglament (107.3).
  • c) El RA tan sols el pot interposar qui està legitimat, això és, els titulars d'un dret subjectiu o interès legítim en l'assumpte a què es refereix l'acte recorregut. En determinades matèries es preveu l'acció popular.
  • d) El RA s'interposa davant la pròpia AP autora de l'acte recorregut, que és qui l'ha de resoldre.
  • e) El RA persegueix l'anul·lació o modificació de l'acte recorregut.

2. Naturalesa dels RA

3. Classificació dels Recursos

a) Recursos Ordinaris: Alçada i Reposició

Es poden presentar contra qualsevol acte no susceptible de recurs especial, i permeten basar-lo en qualsevol motiu d'impugnació, ja sigui vici de nul·litat de ple dret o anul·labilitat.

Recurs d'Alçada

  • Les resolucions i els actes a què es refereix l'article 107.1, quan no posin fi a la via administrativa, poden ser recorreguts en alçada davant l'òrgan superior jeràrquic del que els hagi dictat.
  • El superior jeràrquic es determina a l'organització dels diferents Departaments o de les conselleries en què s'estructura l'AP de l'Estat o de les Comunitats Autònomes (CA).
  • Pel que fa als Tribunals i òrgans de selecció del personal al servei de les AP i qualsevol altres que, en el si d'aquests, actuïn amb autonomia funcional, es consideraran dependents de l'òrgan al qual estiguin adscrits o, en el seu defecte, del que hagi nomenat al president dels mateixos (114.1).
  • Una excepció al recurs d'alçada (107.3): Els recursos indirectes contra reglaments, els que s'impugna un acte d'aplicació d'un reglament pel motiu d'estar aquest incorrent en un vici de nul·litat, el recurs pot interposar-se directament contra l'òrgan que va aprovar el reglament.

Recurs de Reposició

  • Objecte: Els actes administratius que exhaureixin la via administrativa poden ser recorreguts potestativament en reposició davant el mateix òrgan que els hagi dictat o ser impugnats directament davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu. Si s'opta per la interposició del recurs no es pot interposar recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament o s'hagi produït la desestimació presumpta del recurs de reposició interposat.
  • Termini:
    • a) El termini per interposar el recurs de reposició és d'un mes, si l'acte és exprés. Si no ho és, el termini és de tres mesos i es compta, per al sol·licitant i altres possibles interessats, a partir de l'endemà del dia que, d'acord amb la normativa específica, es produeixi l'acte presumpte.
    • b) Transcorreguts els terminis esmentats, únicament es pot interposar recurs contenciós administratiu, sens perjudici, si s'escau, de la procedència del recurs extraordinari de revisió.
    • c) El termini màxim per dictar i notificar la resolució del recurs és d'un mes.
  • Recurs: Contra la resolució d'un recurs de reposició no es pot tornar a interposar el recurs esmentat, obrint-se la possibilitat de la via contenciosa o el recurs extraordinari de revisió.

b) Recursos Especials

Són els que basats en vicis de nul·litat o anul·labilitat només són previstos pel legislador en matèries concretes. Els recursos especials són els que procedeix interposar-los en els casos en què estiguin establerts desplaçant els recursos ordinaris.

La Llei 30/1992 no regula els recursos especials i sols s'hi refereix en articles concrets.

c) Recurs Extraordinari de Revisió

Es tracta d'un recurs previst per arranjar situacions d'injustícia notòria produïda per actes viciats, però ferms, això és, en els casos que ja hagin transcorregut els terminis per poder interposar el recurs ordinari o especial que pogués correspondre.

4. Procediment de Resolució dels RA

a) Interposició

  1. La interposició del recurs ha d'expressar el que preveu l'article 110.2. L'error en la qualificació del recurs, per part del recurrent, no és obstacle per a la seva tramitació, sempre que se'n dedueixi el caràcter veritable.
  2. Els vicis i defectes que facin anul·lable un acte no poden ser al·legats per qui els hagi causat.
  3. Els terminis de cada recurs són l'únic requisit insubstituïble, ja que transcorregut el que correspongui sense que s'hagi interposat el RA, l'acte es converteix en ferm i consentit per l'administrat afectat.

No es preveu pel tràmit de recurs cap especificació respecte al PA general. Cal assenyalar, però, tres aspectes:

  • Informes:
    • Informe preceptiu de l'òrgan inferior que hagi dictat l'acte.
    • Informes facultatius que es consideri procedent sol·licitar.
  • Audiència de l'interessat:
    1. Quan s'hagin de tenir en compte fets o documents nous no recollits en l'expedient originari, s'han de donar a conèixer a les persones interessades perquè, en un termini no inferior a deu dies ni superior a quinze, formulin les al·legacions i presentin els documents i justificants que estimin procedents. No s'han de tenir en compte, en la resolució dels recursos, fets, documents o al·legacions de qui recorre quan, havent pogut aportar-los en el tràmit d'al·legacions, no ho hagi fet.
    2. Si hi ha altres persones interessades, se'ls ha de donar, en tot cas, trasllat del recurs perquè, en el termini abans esmentat, al·leguin allò que estimin procedent.
    3. Només és necessari quan calgui tenir en compte fets o documents no recollits a l'expedient originari, si bé no tindran el caràcter de documents nous: l'escrit de recurs, els informes i les propostes i els que els interessats hagin aportat a l'expedient abans de recaure la resolució impugnada.
  • Suspensió de l'acte recorregut: La interposició de qualsevol recurs, excepte en els casos en què una disposició estableixi el contrari, no suspèn l'execució de l'acte impugnat.

Entradas relacionadas: