Maltractament infantil
Enviado por airun y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 16,69 KB
El maltractament infantil:
Les necessitats de la infància:
1. Les necessitats biològiques: garanteixen el desenvolupament físic mitjançant l’alimentació, la son, la higiene, l’activitat física i la cura de la salut en general.
2. Necessitats cognitives: faciliten el coneixement de l’entorn i els mecanismes de comunicació que s’aconsegueix mitjançant la comprensió de la realitat física i social, l’estimulació sensorial i l’exploració de l’entorn immediat.
3. Necessitats emocionals i socials: faciliten l’elaboració d’estratègies per expressar i comprendre els sentiments, les conductes de relació i interacció amb els altres.
* Quan les necessitats bàsiques no són satisfetes, es poden donar lloc a algunes formes de maltractament.
Què entenem per maltractament infantil: tota acció, omissió o tracte negligent, no accidental, que privi a l’infant dels seus drets i els seus benestar, que amenaci i/o infereixi en els seu ordenat desenvolupament físic, i/o social i els autors del qual siguin persones, institucions o la mateixa societat. Hi ha diferents elements que han de concórrer en un comportament perquè pugui ser considerat maltractament:
1. Tres fets o actuacions susceptibles de causar maltractament:
Acció: engloba els actes realitzats.
Omissió: comprèn les atencions que haurien d’haver estat dispensades i que s’han omès.
Tracte negligent: = a desatenció, les atencions s’han prestat de manera inadequada o insuficient.
2. Dues condicions que determinen l’existència del maltractament:
Que privin l’infant dels seus drets i del seu benestar.
Que amenacin el seu desenvolupament físic, psíquic i social o hi interfereixi.
3. Causants o autors, que poden ser:
Persones: de l’entorn familiar o no.
Institucions: la negligència de l’administració o el maltractament institucional.
La societat: no hi ha un subjecte responsable directe del maltractament, viure en un entorn de violència, la manca de serveis bàsics, etc.
El maltractament també pot ser prenatal, en casos d’alcoholisme o altres hàbits tòxics de la mare, embarassos sense seguiment mèdic, alimentació deficient, etc.
Tipologies de maltractament:
1. Maltractament físic: accions voluntàries i no accidentals que ocasionen lesions o dany físic. Es pot manifestar de moltes maneres:
Lesions cutànies: cremades de cigarretes, planxes, hematomes per cops, ferides amb objectes tallants, mossegades, equimosis, etc.
Fractures, intoxicacions, lesions per asfixia, cabells arrancats, etc.
La síndrome de Münchausen per poders i la prescripció de drogues o fàrmacs sense confirmació mèdica.
2. Negligència i abandonament: no s’atenen les necessitats bàsiques, ni els deures de guàrdia i protecció, ni les cures que l’infant requereix. El màxim grau de negligència és l’abandonament, que té repercussions biopsicològiques.
3. Maltractament emocional i psicològic: actuacions que provoquen al menor sentiments negatius cap a ell mateix, es pot manifestar de maneres diferents:
Actituds o conductes actives: rebuig, menyspreu, humiliació, provocació de terror, etc.
Hostilitat verbal: amenaces i insults.
Privació o omissió: retirada de l’afecte, indiferència, apatia, aïllament social, etc.
4. Abús sexual: quan una persona adulta utilitza un menor per estimular-se o gratificar-se sexualment, hi ha tres graus d’abús:
Manca de contacte: voyeurisme, diàlegs sexuals, exposició dels òrgans sexuals al menor, pornografia, promoció de la prostitució infantil, etc.
Contacte sense penetració: masturbació, tocaments, sexe oral, etc.
Penetració: oral, anal i vaginal, incloent-hi la penetració digital o amb objectes.
5. Explotació laboral i inducció a la mendicitat: utilització d’infants per obtenir beneficis econòmics mitjançant un treball remunerat, la venda ambulant o la mendicitat.
Les causes del maltractament:
En el maltractament es dona una interacció de factors:
1. Factors individuals dels pares o cuidadors:
efectes heretats d’històries de maltractament, abusos, falta d’afecte i destrucció familiar.
Situacions de ludopatia, alcoholisme, drogoaddicció, delinqüència o prostitució.
Manca d’habilitats per resoldre un conflicte, baixa tolerància a l’estrès i hiperactivitat.
També es poden donar trastorns psicosomàtics o emocionals.
2. Factors individuals de l’infant: patir alguna discapacitat o defecte congènit, tenir problemes de salut crònics, naixement prematur amb pes baix, incapacitat per complir les expectatives dels pares, etc.
3. Factors familiars: desestructuració familiar, disfuncions en els rols familiars, fills no desitjats i conflictes conjugals. Desconeixement de les necessitats infantils, estils de disciplina extrems.
4. Factors socioculturals: pobresa, inestabilitat laboral, manca d’habitatge o inadequat, xarxa de suport social insuficient, aïllament social o marginació, etc.
Actuacions en situacions de maltractament:
El coneixement o la detecció de situacions de maltractament posa en marxa una sèrie de protocols, els objectius dels quals són garantir la protecció del menor i satisfer les necessitats que no té cobertes, s’agrupen en 5 fases:
1.Detecció del maltractament.
2.Notificació del maltractament
3.Valoració i diagnòstic de la situació.
4.Actuacions
5.Avaluació i seguiment.
La detecció del maltractament:
La escola infantil en la detecció del maltractament:
Els indicadors més importants per a la detecció del maltractament en centres d’educació infantil són els següents:
1. Indicadors físics:
-Va a l’escola sense esmorzar o sense cap aliment.
-Demana menjar als companys.
-Sempre porta la mateixa roba o roba inadequada.
-Porta el cabell brut i fa mala olor.
-Presenta ferides i esgarrapades, senyals de mossegades, cops o cremades.
-Arriba cansat a l’escola i a classe també està cansat.
-El seu rostre expressa tristesa.
-Té un desenvolupament físic inadequat.
-Sovint té malalties o malestars físics.
-Va a l’escola malalt.
2. Indicadors comportamentals:
-No vol anar-se’n a casa.
-Manifesta actituds defensives davant de qualsevol aproximació física.
-Mostra excessiva cautela davant el contacte físic amb persones adultes.
-Té una actitud hipervigilant.
-És poc expressiu i s’està sense parlar molta estona.
-És molt inquiet.
-A classe està trist i plora sense causa justificada.
-Busca protecció en l’educadora.
-Es mostra aprensiu quan altres infants ploren.
-No té gaire empatia amb els sentiments dels altres.
-Mira de ser el centre d’atenció contínuament.
-A l’hora del pati s’aïlla.
-Cau malament als companys.
-S’escapa de classe.
-És agressiu amb els companys i educadors.
-Mostra passivitat i retraïment.
-Destrueix objectes.
-S’orina o fa caca a l’escola.
3. Indicadors familiars:
-Treuen importància a les conductes pertorbadores.
-Rebutgen comentar eles problemes de l’infant i no donen explicacions.
-Són extremadament protectors i no posen límits al comportament de l’infant.
-Tracten de manera desigual els germans i germanes.
-Tenen una imatge negativa de l’infant, el culpen o el menystenen i sovint es planyen del seu comportament.
-Són molt exigents i apliquen una disciplina massa rígida i autoritària.
-Utilitzen el càstig físic com a mètode de disciplina.
-No manifesten afecte cap el menor i no es preocupen de la seva educació ni atenen les seves necessitats.
-Manifesten que el fill és propietat seva.
-Priven el menor de relacions social.
-Sovint són fora de casa i deixen l’infant sense supervisió a cura de persones estranyes.
-Tenen la casa en males condicions de seguretat i higiene.
-No acudeixen al centre quan són citats.
-No van a buscar a l’infant a la sortida de classe.
-Abusen de l’alcohol o altres drogues.
-utilitzen el fill en els processos de separació.
-Manifesten que el volen integrar.
Problemàtica davant la protecció del maltractament:
La detecció de situacions de maltractament no sol ser fàcil i, a vegades, tot i que se’n tenen indicis més o menys clars, hi ha una certa reticència a considerar-los com a tals. No són els educadors els que han de diagnosticar aquestes situacions; la seva funció és posar-les en coneixement dels serveis especialitzats quan tinguin indicis raonables de sospita.
* sempre notificar al director de l’escola que és el que ho ha de notificar als serveis socials.
*els ciutadans tenen el deure i l’obligació legal de notificar qualsevol situació de maltractament.
Notificació del maltractament:
La notificació a les estàncies pertinents: Anomenem notificació la comunicació de la situació observada a la institució pertinent. En l’àmbity educatiu la persona responsable de la notificació és el director del centre, generalment es segueixen els passos següents:
* En casos que no són ni greus ni urgents: es notifiques als serveis socials bàsics perquè en facin una valoració més a fons.
* En situacions greus i urgents: s’ha de notificar als serveis socials especialitzats en atenció a la infància, es pot avisar directament la policia o els cossos o forces de seguretat o bé presentar una denúncia al jutjat de la zona. Si el menor presenta danys físics, els professionals educatius l’han de traslladar a un centre sanitari.
El procediment de notificació: al notificació s’efectua mitjançant un formulari normalitzat o full de notificació de risc i maltractament infantil en l’àmbit escolar. Finalment, el full de notificació incorpora un apartat amb les dades de l’infant susceptible de maltractament i un altre amb les dades de la persona que ho notifica.
Notificació a la família.
Valoració i diagnòstic:
El procés de valoració: els equips especialitzats en l’atenció a al infància recullen tota la informació necessària per verificar els fets i establir el grua de desprotecció de l’infant, s’efectuen les valoracions següents:
-La veracitat de la notificació.
-El risc de maltractament i, si s’ha infligit dany, la gravetat del dany.
-Les causes o els factors de rics que van originar la situació de risc o maltractament.
-El grau en que estan cobertes les necessitats bàsiques i els recursos familiars i socials de què disposa per atendre-les.
*En funció del diagnòstic, s’estableixen les actuacions, si es pot reconduir la situació intervenint en l’entorn familiar i social i es determina la separació del nucli familiar encara que sigui transitòria.
Actuacions:
Un cop analitzada la realitat i l’entorn del menor i la seva família, es determinen les actuacions i es dissenya i s’executa un pla d’intervenció que ha de resoldre la problemàtica observada i prevenir futurs conflictes. La primera opció és intentar aconseguir que les solucions es produeixin en el mateix entorn del menor, qualsevol actuació ha de complir els requisits mínims següents:
-Partir del principi de l’interès superior del menor.
-Considerar el menor globalment; és a dir, com una persona amb un conjunt de circumstàncies individuals (físiques i psicològiques), familiars i socials.
-La intervenció ha de ser coordinada per un equip de professionals amb formació i coneixements específics sobre temes relacionats amb la infància i la família.
Actuacions en el nucli familiar.
Actuacions fora del nucli familiar: algunes de les modalitats d’atenció al menor són les següents:
-Atenció familiar simple en família extensa: guarda del menor a familiars
-Acolliment familiar simple o indefinit en família aliena.
-Acolliment preadoptiu.
-Atenció en un centre d’acollida o residencial. (projecte educatiu individual).
-S’estableix la periocitat i el sistema de les avaluacions. S’ha de comprovar si s’han assolit els objectius previstos; si és així, es reforcen i es continua progressant amb altres de nous; si no s’han assolit, s’analitzen les raons i es programen objectius menys ambiciosos. L’avaluació permet valorar la reducció dels problemes inicials de la família.
El seguiment: tant en el transcurs de la crisi com en el període posterior, s’ha d’efectuar un seguiment del menor i de la seva família per prevenir l’aparició de noves situacions lesives. En casos molt complexos aquest procés pot necessitar molt temps.