Les filoses de velazquez

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB

LAS MENINAS

1.- FITXA TÈCNICA

Títol


Las Meninas.

Autor


Diego Velázquez (Sevilla, 1599 – Madrid, 1660).

Cronologia


1656.

Tècnica


Oli sobre tela.

Dimensions


3,18 x 2,76 m.

Estil


Barroc.

Tema


Retrat.

Localització


Museo del Prado (Madrid).

2.- CONTEXT HISTÒRIC

Diego Velázquez va ser el pintor Barroc espanyol més important del grup perquè va tractar amb 

igual excel·lència tots els gèneres: religiosos, mitològics, retrats …

A més de ser un dels millors artistes de tots els temps. 

Neix el 1599 a Sevilla i mor a Madrid el 1660, realitzant les seves obres a la primera meitat del 

Segle XVII. A Espanya encara continua en regnat la Casa dels Àustries. De fet, Velázquez serà  

pintor de cambra de Felip IV.


2.- Descripció formal:

  • Colors terrosos, els ocres i els marrons, tots ells contrastats amb el blanc, el negre i puntualment algun color viu.
  • És una obra pictòrica amb una pinzellada molt solta i lliure i això és una gran innovació en detallisme.
  • Utilitza la tècnica del punt sobre taca, és a dir, primer una pinzellada fina i després una gruixuda .La llum que podem observar en aquest quadre és una llum natural que entra per les finestres de la dreta en direcció cap a l'esquerra, d'aquesta manera queda il·luminat el pla dret i el pla inferior.
  • És un quadre amb una gran profunditat, aconseguida per la combinació de la perspectiva geomètrica, la perspectiva lineal que ens marca un punt de fuga que és la porta del fons, i la perspectiva aèria que arriba a una difuminació a mesura que ens allunyem.

La composició d'aquesta obra és enormement complexa, que a més serveix de disculpa al pintor per fer un autoretrat. Utilitza Velázquez una sèrie de recursos per aconseguir la perspectiva i profunditat d'aquesta escena. Així, les figures se succeeixen en tres plans diferents. Il·lumina a través d'una finestra el primer pla per anar progressivament accentuant la penombra a mesura que s'allunya cap al fons. Tot d'una aquesta penombra es trenca bruscament per un nou focus de llum que, penetrant a través de la porta amplia enormement l'espai i aclareix el fons.


3.- Temàtica:

Velázquez ens mostra un moment fugaç: la visita de la infanta acompanyada del seu seguici al taller del pintor per presenciar com aquest retrata els seus pares, els reis, reflectits en el mirall del fons. Així, l'obra sembla mostrar-nos un instant fotogràfic, un moment fugaç congelat en els gestos com la menina que ofereix la gerreta d’aigua.


4.- FUNCIÓ I SIGNIFICAT

Ens trobem no només davant l'obra més important de Velázquez sinó davant una de les de més transcendència de la pintura espanyola i universal. Aquesta obra mestra de la història de la pintura occidental influirà en molts pintors posteriors, sent reivindicada la figura de Velázquez pels impressionistes com Manet i, posteriorment, per Picassó.


Entradas relacionadas: