Aminoàcids, proteïnes i àcids nucleics: estructura i funcions

Enviado por Comunidad Xuletas y clasificado en Biología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,91 KB

Aminoàcid hidrofòbic alanina: NH2-C-COOH-H-CH3

Aminoàcid hidrofílic glicocola: NH2-C-COOH-H-H

Aminoàcid bàsic lisina: NH2-C-COOH-H-R1

Aminoàcid àcid glutàmic: NH2-C-COOH-H-R2

Estructura de les proteïnes:

Primària: seqüència lineal d'aminoàcids.

Secundària: disposició espacial dels aminoàcids, estable en forma d'α-hèlix (espiral estable) o làmina plegada (zig-zag), mantingudes per ponts d'hidrogen.

Terciària: la proteïna plegada en l'espai.

Quaternària: formada per diverses cadenes unides entre si mitjançant enllaços.

Propietats de les proteïnes: solubilitat, desnaturalització, especificitat de funció i d'espècie, capacitat amortidora.

Funcions de les proteïnes: reserva, transport, contràctil, defensiva, traducció de senyals, hormonal, estructural, enzimàtica, homeostàtica i reconeixement de senyals químics.

Holoproteïnes: formades només per aminoàcids. Fibroses (col·lagen, miosina) i globulars (actina, protamines).

Heteroproteïnes: aminoàcids i un grup no proteic: cromoproteïnes (hemoglobina), nucleoproteïnes, glicoproteïnes (fibrinogen), fosfoproteïnes (caseïna) i lipoproteïnes (LDL, HDL, etc.).

ADN i ARN formats per: pentosa (desoxiribosa o ribosa), base nitrogenada (adenina i guanina, púriques; citosina, timina i uracil, pirimidíniques) i àcid fosfòric.

Nucleòtids no nucleics: ATP, ADP, AMPc, FMN, FAD, NAD, NADP i coenzim A.

Estructura de l'ADN: doble hèlix formada per dues cadenes de desoxiribonucleòtids, antiparal·leles i complementàries, dextrògira.

Funcions de l'ADN: emmagatzema la informació genètica i és portador d'aquesta informació per a la síntesi de proteïnes.

Estructura de l'ARN: unió de ribonucleòtids.

Tipus d'ARN: ARNt, ARNm, ARNr i ARNn.

Funció de l'ARN: síntesi de proteïnes.


Teoria cel·lular:

La cèl·lula és la unitat anatòmica i funcional dels organismes. Tots els organismes estan formats per una cèl·lula o més. Tota cèl·lula procedeix de la divisió d'una altra ja existent. El material genètic d'una cèl·lula mare passa a la filla.

Origen i evolució cel·lular: procariotes i eucariotes tenen un origen comú. Segons la teoria endosimbiòtica, una cèl·lula primitiva (urcariota) va entrar en simbiosi amb altres organismes procariotes.

Procariotes: no tenen un veritable nucli, orgànuls ni citoesquelet. Tenen paret cel·lular.

Eucariotes: tenen nucli, orgànuls i citoesquelet.

Nucli, components: embolcall nuclear, nucleoplasma, cromatina i nucleol. Nombre: 1, 2 o diversos. Posició: central, lateral o basal. Forma: esfèrica, lobulada o polilobulada. Volum: un 10% de la cèl·lula.

Estructura del cromosoma: construccions secundàries i telòmers.

Tipus de cromosomes: metacèntrics, submetacèntrics, acrocèntrics i telocèntrics.