El 3 de maig de 1808 context històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,54 KB

FITXA 25: EL 3 DE MAIG DE 1808


 

FITXA TÈCNICA


Obra : El 3 de maig de 1808 Autor : Francisco de Goya (Fuendetodos, 1746- Bordeus 1828) Cronologia:  1814 Material: oli sobre tela Estil: neoclàssic - ROMàntic Tema: històric – al·legòric Localització:  Museu del
Prado (Madrid)

CONTEXT CULTURAL:

L’obra de Goya, en les Seves diferents etapes, representa la societat cortesana i burgesa del segle XVIII, amb la qual el pintor entra en contacte gràcies a la seva posició rellevant Com a pintor de cambra del rei Carles IV. En els ambients artístics predomina El gust per les formes neoclàssiques i academicistes.//Enfrontament Entre les idees de la Il·lustració i la forta influència de l’Església. Goya Optà sempre per les idees progressistes i il·lustrades. 

CONTEXT HISTÒRIC:

Constitució de Cadis L’any 1812. Arribada de Ferran VII l’any 1813, un cop acabada la Guerra del Francès. Retorn de les polítiques absolutistes per part del rei Ferran VII. Abolició De la Constitució l’any 1814.//El rei Carles IV va governar Espanya entre 1788 i 1808. Contemporani de la revolució francesa, va mantenir una política Contradictòria amb aquest país, i va deixar el govern en mans de Godoy. Amb la Seva abdicació va facilitar l’ocupació del país per les tropes napoleòniques, Fet que portaria a la guerra de la Independència(1808-1814).//Ferran VII, el desitjat, es va enfrontar amb el Seu pare i es va posar en contra de Godoy. La rivalitat entre pare i fill va Ser aprofitada per Napoleó, que va posar el seu germà Josep Bonaparte al tron D’Espanya.// La Guerra de la Independència Espanyola o Guerra del Francès, va ser un conflicte Bèl·lic entre Espanya i el Primer Imperi Francès ques’inicià el 1808 amb l’entrada de les tropes Napoleòniques,i que va acabar el 1814 Amb el retorn de Ferran VII al poder.//No va ser un enfrontament clar entre dos Exèrcits, sinó que hi va haver una important presència de la guerra de Guerrilles, en una dimensió desconeguda fins al moment.//Ferran VII va governar de 1814 a 1833 de manera Absoluta. 

ESTIL:

Neoclàssic – ROMàntic// Goya és considerat L’iniciador de la pintura moderna. Malgrat ser considerat neoclàssic per L'època que li tocà viure, la seva pintura fou tan original que és inclassificable En un moviment concret. La seva obra implica un trencament amb la tradició; els Impressionistes el van reconèixer com un precedent dels seus contrastos Cromàtics i les seves pinzellades soltes; amb la deformació de la realitat les Seves obres s’avancen als expressionistes.

DESCRIPCIÓ FORMAL:

Realitzat en oli sobre tela.// A la part esquerra el quadre mostra 3 grups de persones amb gran Realisme i expressivitat: unes mortes, d’altres just abans de L’execució i un tercer grup que espera el seu moment amb por i Desesperació (present, passat i futur en un mateix moment, introdueix un Element visual temporal de l’acció). A la dreta hi ha un escamot de soldats i al Fons, un paisatge de cases.//Hi ha predomini del color sobre la línea. Defuig l’academicisme, Cares i cossos estan deformats.// La gamma cromàtica és reduïda: ocre, negre, blanc, groc, vermell (càlids A l’esquerra i freds a la dreta). La paleta és, doncs, de colors foscos, Però introdueix contrastos lumínics accentuats pel color blanc i groc tant de la camisa i el Pantaló de l’home que aixeca els braços com del fanal.//La pinzellada és solta, ràpida, llarga i en grans taques, independent del dibuix i crea una mena D’atmosfera.//La llum és en un element clau del quadre: l’únic focus lumínic, al terra, separa el dos grups (víctimes, Il·luminats, i soldats, a les fosques) iil·lumina la figura amb els braços oberts de l’esquerra, Convertint-la en el centre d’atenció. El contrast entre llums I ombres incrementen el dramatisme de l’escena.//És una composició profunda, amb la combinació de la perspectiva geomètrica I aèria. Hi ha diversos elements que contribueixen a crear profunditat:

La perspectiva aèria (dissolució de les formes).

El fanal amb les arestes molt Marcades.

L’aplicació del clarobscur per Donar profunditat a les formes.

La gradació de mides (filera de Condemnats i cases del fons).

Els escorços de les víctimes Que estan en primer pla.// També contribueix a accentuar la sensació d’espai profund que Presenta el quadrela inclusió de dues Diagonals, trencant l’horitzontalitat dels fusells i l’horitzó, donant Dinamisme i incrementant la sensació de profunditat. Dóna Gran força i dramatisme a l’escena representada.//La línia de l’horitzó situada Alta converteix a l’espectador en un protagonista més de L’escena potenciant el Realisme del tema representat.//L’estructura compositiva emmarca els personatges dins un triangle invertit Format pel grup de soldats en diagonal i el grup d' afusellats de la part Esquerra del quadre.//Destaca l’expressivitat dels personatges, en actituds i escorços Violents, amb un conjunt d’actituds molt ben descrites per l’artista: por, Horror, resignació, heroisme… Contrasten amb els soldats francesos, Que estan d’esquena iapareixen rígids I encarcarats, sense mostrar els seus rostres, com si fossin autòmats. Representen No només un grup d’homes, sinó la repressió.// Els terrats de les cases donen Realisme a l’escena i la situen en un lloc Concret, Madrid, a la muntanya del Príncipe Pío.  

Entradas relacionadas: