Chuletas y apuntes de Religión de Secundaria

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Nietzsche: Apol·lo, Dionís, Superhome i Voluntat de Poder

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Apol·lo: en el naixement de la tragèdia, un nucli reconeix la vida com a valor important i la convicció de la cultura occidental que ha rebutjat i temut la vida. A la tragèdia clàssica grega hi ha dos principis: dionisíac i apol·loni. La Grècia presocràtica no ha oblidat aquests déus (passió). La tragèdia grega mostra i manté l'oposició irreconciliable entre els déus. L'art tràgic diu sí a la vida amb el dolor que comporta. L'època de Sòcrates i Plató és una etapa de decadència i l'error imposa Apol·lo per sobre de Dionís. (ex.) Defensa Dionís, la vida tal com és, amb dolor i mort. Critica i renuncia a la vida, creu que és iniciada per Sòcrates i assumida pels cristians. La vida és dolor i destrucció front l'art,... Continuar leyendo "Nietzsche: Apol·lo, Dionís, Superhome i Voluntat de Poder" »

Explorando la Naturaleza de la Iglesia: Fundamentos, Misterio y Atributos Esenciales

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La Iglesia como Objeto de Estudio

La Iglesia puede ser objeto de conocimiento desde diversas perspectivas:

1. Conocimiento Fenomenológico

La Iglesia puede ser objeto de conocimiento fenomenológico, basado en la experiencia de un hecho social que actúa en el tiempo y tiene historia. Descubrimos la Iglesia como comunidad religiosa por las leyes religiosas que afectan al grupo. Cuando se da una fe en la divinidad, los creyentes forman una comunidad viva.

2. Conocimiento Filosófico

La Iglesia puede ser objeto de estudio a un nivel más profundo (nivel filosófico), es decir, estudiar la Iglesia con una actitud que va más allá de los sentidos.

3. Conocimiento desde la Mirada Creyente

El hombre descubre la Iglesia constituida sobre la revelación... Continuar leyendo "Explorando la Naturaleza de la Iglesia: Fundamentos, Misterio y Atributos Esenciales" »

El Derecho en la Alta Edad Media Española: Musulmanes, Mozárabes y Judíos

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La Época Altomedieval (Primera Parte)

La época altomedieval comienza en el siglo VIII con la invasión musulmana de la Península Ibérica y el consecuente derrocamiento del reino visigodo de Toledo. La Península se divide entonces en dos zonas diferenciadas: la zona musulmana y la zona cristiana.

Sistemas Normativos en la España Musulmana

Dentro de la España musulmana existe una pluralidad jurídica, es decir, la coexistencia de varios sistemas normativos:

  • El musulmán: se aplica a la comunidad islámica, a aquellos sometidos a la voluntad de Dios (Islam), llamados árabes.
  • El mozárabe: lo aplican los visigodos en territorio musulmán, pactando con las autoridades musulmanas para permanecer en él. Se transformó en un elemento residual.
  • El
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La Importància de les Llengües i les Cultures en la Humanitat

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Una llengua és:

Una eina de comunicació entre els individus d'una comunitat lingüística.

Un mitjà de transmissió de la cultura d'una generació a la següent.

Al món hi ha unes 6.000 llengües diferents (es poden traduir entre elles).

Es poden agrupar en famílies lingüístiques, segons el seu origen.

La majoria de llengües que es parlen a Europa són de la família indoeuropea, que inclou diversos grups: romàniques, germàniques, eslaves...

Les llengües no sempre es corresponen amb les fronteres dels estats:

N'hi ha que es parlen en molts estats diferents.

Hi ha estats on se'n parla més d'una.

Un 45% de la població mundial parla alguna d'aquestes 5 llengües: xinès mandarí, anglès, hindi, espanyol, rus.

Hi ha més de 5.700 llengües... Continuar leyendo "La Importància de les Llengües i les Cultures en la Humanitat" »

Conferencias Episcopales Latinoamericanas y Magisterio de la Iglesia

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Conferencias Episcopales Latinoamericanas

Río de Janeiro 1956:

  • Es breve y responde a los primeros pasos que se dan hacia una pastoral del conjunto en América Latina.
  • Obispos destacan tres problemáticas: problemática del clero, problemática de los seglares, problemática social.

Medellín 1968:

  • Puso en clave a la situación del continente americano.
  • Pobreza generalizada, pobreza estructural, pueblos empobrecidos.

Puebla 1979:

  • III conferencia episcopal.
  • Establece la opción preferencial.
  • Habla de necesidad de conversión.
  • Reconoce todo atropello a la dignidad del ser humano y es un atropello a Dios.
  • Comprenden la iglesia a partir de comunión y participación.
  • Juan Pablo II defendió la dignidad humana.

Santo Domingo 1992:

  • Orienta la nueva evangelización.
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Humanisme, Renaixement i Reforma: Una Nova Era a Europa

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a França i la d'Enric a Anglaterra.

L'Humanisme: Una Nova Manera de Pensar

Durant el s. XV es va forjar a Itàlia un moviment de renovació cultural que es va escampar per Europa cap a la primera meitat del s. XVI. La mentalitat medieval, que situava Déu al centre del món, va deixar pas a una nova manera de pensar que posava l'home com a centre del món. Per això es va anomenar Humanisme. Els literats i els artistes van començar a interessar-se pels autors i per les obres dels clàssics grecollatins, cosa que va donar origen a un Renaixement, l'expansió cultural i artística del s. XVI.

Característiques Principals de l'Humanisme

  • Rebutja la mentalitat medieval, centrada en la idea de Déu, exalça l'ésser humà i el considera l'únic ésser
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El Redentor Prometido: Profecías y la Encarnación

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El Redentor Prometido

1. Promesa de Dios tras el Pecado Original

Dios prometió enviar un Redentor, alguien que nos salvaría del pecado original y sus consecuencias.

2. Profecías sobre el Redentor

Nacimiento

* Isaías: Nacería de una Virgen.

Pasión

* Isaías y David: Profetizaron los padecimientos de su Pasión con detalle.

Otros

* Miqueas: Nacería en Belén. * Oseas: Resucitaría.

3. Palestina, el País de Jesús

Descripción

Palestina, donde vivió Jesús, estaba dividida en tres regiones:

* Galilea (Norte): Nazareth, Caná, Naín * Samaría (Centro) * Judea (Sur): Belén, Jerusalén, Jericó, Betania, Emaús

El río Jordán atraviesa Palestina y desemboca en el Mar Muerto.

4. La Virgen María

* Madre de Dios y nuestra madre * Cualidades: * Madre de... Continuar leyendo "El Redentor Prometido: Profecías y la Encarnación" »

Roma: Imperi, Filosofia i Cristianisme

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Roma: De la República a l'Imperi

Roma era al segle VIII a.C. una petita ciutat estat, semblant a les polis gregues. Socialment estava organitzada a l'entorn de grans famílies i políticament com una monarquia. L'any 509 a.C., els senadors, que compartien el poder amb el rei, van abolir la monarquia i van instituir la República. La República romana aviat va demostrar un gran afany expansionista i cap al segle I a.C., i després de destruir els cartaginesos, Roma es va convertir en la primera potència de la Mediterrània.

L'expansió cap a l'exterior no va evitar, però, els conflictes socials entre els nobles romans, els patricis, i el poble, els plebeus. Al segle I a.C. alguns generals, com Juli Cèsar, van intentar frenar la violència

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Transformación de Europa y Reforma Religiosa: Lutero, Concilio de Trento e Inquisición

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Nueva Situación en Europa: Economía, Política y Pensamiento

Economía: El dinero se consolida como el motor principal de toda actividad.

Política: Los estados nacionales y las monarquías se fortalecen.

Concepción de la vida: Auge del sentido crítico frente a la autoridad y afirmación de la libertad personal.

La Iglesia Católica ante la Necesidad de Cambio

Se hacía evidente una necesidad urgente de renovación en la vida de la Iglesia. Papas y obispos mostraban mayor preocupación por las artes. El bajo clero llevaba una vida poco ejemplar, y el pueblo vivía una fe muy influenciada por el miedo al juicio final. Erasmo de Rotterdam (1469-1536) propuso la traducción de la Biblia a las lenguas vernáculas.

Martín Lutero y la Reforma Protestante

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Sagraments: Expressions de llibertat i amor en la fe cristiana

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Expressions de llibertat i no pas actes d'obligació

Hi ha cristians que veuen els sagraments com signes de fe que requereixen les cerimònies socials. Però d’altres que són practicans que conceben els sagraments com actes obligatoris. Quan una persona pertany a una associació i no respecta el reglament, se’l fa fora.

Practicar els sagraments equival a complir les obligacions d’un bon cristià.

Els nens fan la comunió per regals i fer la festa. Ha de tenir sentit. Els sagraments són expressions de llibertat, és a dir, no ha de ser un acte obligatori. Els sagraments son símbols gratuïts, no son instruments. Hem d’anar troban el to, la coherencia del perquè. Tenen com a finalitat expressar l’amor que ens uneix a déu i als germans.... Continuar leyendo "Sagraments: Expressions de llibertat i amor en la fe cristiana" »