Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

La Renaixença: Un Viatge a la Literatura Catalana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB

El Programa de la Renaixença

Objectius de la Renaixença:

  • Promoure l’activitat literària per recuperar l’ús de la llengua catalana com a llengua de cultura.
  • Crear una literatura pròpia i apropar-la als moviments literaris europeus.
  • Fomentar el coneixement de la història pròpia per rescatar de l’oblit el passat medieval i la gran tradició cultural.
  • Crear institucions catalanistes favorables per a la recuperació cultural i política de la nació catalana.

Tres Moments Emblemàtics

  • Any 1833: publicació de La Pàtria. La Pàtria és un poema de Bonaventura Carles Aribau que marca l’inici de la Renaixença. En aquest poema, Aribau no exalta només la pàtria i el passat històric, sinó també la llengua i el seu ús literari. Aquest poema
... Continuar leyendo "La Renaixença: Un Viatge a la Literatura Catalana" »

La Renaixença: Poesia, Figures Clau i Lingüística Bàsica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,31 KB

La Poesia de la Renaixença

El Concepte de Renaixença

En el segle XIX, la nostra cultura i la nostra literatura es llançaren a redescobrir i idealitzar els temps passats i gloriosos. El nom Renaixença s'encetà amb la publicació de l'oda La Pàtria de Bonaventura Carles Aribau el 1833. La figura més reeixida d'aquest moviment fou la de Jacint Verdaguer. Les seues obres més importants són L'Atlàntida (1877) i Canigó (1886), quant a la poesia èpica, i Pàtria (1888), pel que fa a la poesia lírica. La seua poesia ha tingut una gran influència sobre tota la nostra literatura contemporània.

La Renaixença a València

Tomàs de Villarroya publicà uns poemes que són considerats com l'inici de la Renaixença valenciana. La Renaixença valenciana... Continuar leyendo "La Renaixença: Poesia, Figures Clau i Lingüística Bàsica" »

Tècniques de comunicació i redacció

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB

L'exposició oral

Una exposició oral és una tècnica comunicativa en què una persona desenvolupa un tema de manera ordenada i precisa davant d'un públic. Podem trobar tres fases: analitzar la situació, recollir i seleccionar la informació i elaborar el guió.

La carta de presentació

Dades personals i dades de l'empresa.

Senyor/Senyora,

En resposta a l'anunci publicat en el qual necessiteu un agent comercial per a la vostra empresa, us envio aquesta carta per ser candidat a ocupar aquest lloc de treball. Em dic Hicham Idrisi i tinc 18 anys. Fa dos anys vaig acabar els estudis d'Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) i vaig acabar un curs de cicles formatius de comerç. L'estiu passat vaig treballar amb un contracte temporal d'agent comercial.... Continuar leyendo "Tècniques de comunicació i redacció" »

Història de la Literatura: Moviments i Gèneres

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,95 KB

La Literatura

L'art s'expressa a través del llenguatge. El text literari estableix una comunicació entre l'emissor i el receptor. El missatge és l'element central, amb una funció poètica i un caràcter subjectiu.

  • Emissor: Autor del text.
  • Receptor: Lector o oient del text, universal i accessible per a tothom.
  • Canal: Pot ser oral o escrit.
  • Codi: Llengua literària.
  • Context: Circumstàncies històriques i socials de la producció del text literari.

Figures literàries: Recursos o tècniques que l'autor utilitza per ampliar la seva llibertat creativa.

Gèneres Literaris

Poesia

Gènere que inclou obres en vers. Els poemes lírics expressen sentiments i subjectivitat.

Narrativa

Un narrador explica uns fets reals o ficticis en un temps i espai determinat.... Continuar leyendo "Història de la Literatura: Moviments i Gèneres" »

Poesia Catalana Segle XX: Corrents i Autors Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,49 KB

Al costat d'alguns corrents preexistents com el simbolisme (Carles Riba, Agustí Bartra, Joan Vinyoli) i l'avantguardisme, representat per Josep Palau i Fabre i Joan Brossa, va aparèixer un corrent realista, amb Joan Oliver (Pere Quart), Salvador Espriu i Gabriel Ferrater, i posteriorment Miquel Martí i Pol, Vicent Andrés Estellés i Blai Bonet.

La poesia de les tres darreres dècades del segle XX es va caracteritzar per la coexistència de diferents corrents estètics, des dels variants del realisme fins a l'avantguardisme o el formalisme.

El realisme es caracteritza per:

  • Interès per la realitat quotidiana. Es tracten temes generals.
  • Utilització d'un llenguatge senzill i entenedor.
  • Llibertat mètrica i omissió de la rima.
  • Poesia de caràcter
... Continuar leyendo "Poesia Catalana Segle XX: Corrents i Autors Clau" »

Literatura Catalana: Decadència (S. XVI-XVIII) i Renaixença (S. XIX)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,82 KB

La Literatura Catalana als Segles XVI, XVII i XVIII

Després del Segle d'Or de la literatura catalana, la producció literària en català va decaure notablement, influïda per factors polítics com la unió dinàstica de Castella i Aragó i, posteriorment, la Guerra de Successió.

Segle XVI: Humanisme i Renaixement

La producció literària del segle XVI està marcada per dos fets bàsics: la influència perdurable d'Ausiàs March en la poesia, i l'arribada de l'Humanisme i el Renaixement. Aquests moviments buscaven un retorn a la visió clàssica, on l'home era la mesura de totes les coses, sense la presència constant de déus o elements meravellosos, promovent formes com el sonet.

Autors destacats:

  • Pere Serafí (1505/10 - Barcelona, 1567): Conegut
... Continuar leyendo "Literatura Catalana: Decadència (S. XVI-XVIII) i Renaixença (S. XIX)" »

Literatura Catalana Medieval: Novel·la Cavalleresca, Tirant lo Blanc i Més

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB

Literatura Catalana Medieval

Novel·la Cavalleresca vs. Llibres de Cavalleries

Novel·la Cavalleresca: No hi ha elements meravellosos, els personatges tenen característiques humanes, els espais són coneguts (reals), el temps és pròxim, episodis històrics i absència de mons paral·lels.

Llibres de cavalleries: Són elements meravellosos, els personatges tenen qualitats sobrehumanes, la situació geogràfica és desconeguda (exòtica), l'època és remota i fantàstica i hi ha presència d'altres mons (somnis).

La Prosa Valenciana al Segle XV

La prosa valenciana es va desenvolupar a València a la segona meitat del segle XV i consistia en ampliar i ornamentar la frase catalana sobre el model de la llatina. El màxim representant és Joan Roís... Continuar leyendo "Literatura Catalana Medieval: Novel·la Cavalleresca, Tirant lo Blanc i Més" »

La Novel·la: Definició, Estructura i Elements Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,28 KB

Com és la novel·la?

Una novel·la és una narració fictícia escrita en prosa, de llargària considerable i de trama complexa, en què es conten fets versemblants o creïbles.

Elements de la novel·la

  • Els personatges

    Són les persones que mantenen l'acció entre elles; se solen establir lligams i reaccions diferents.

  • Els espais

    Són llocs o ambients on es desenvolupa l'acció d'una història. Hi ha 3 tipus:

    • Reals: fan referència a llocs que es poden conèixer.
    • Evocats: creats a partir d'un model existent.
    • Imaginaris: no tenen cap model.
  • El temps

    És el moment o la durada dels fets.

Estructura de la novel·la

Estructura Interna

Presenta aquestes parts: situació inicial, ruptura de l'equilibri, desenvolupament de l'acció, desenllaç i situació final.... Continuar leyendo "La Novel·la: Definició, Estructura i Elements Clau" »

Herramientas de comunicación oral y escrita en la investigación.

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 5,41 KB

¡Escribe tu texto aquí!

7.4.2. PARTES DE MONOGRAFÍAS (CAPÍTULO DE UN LIBRO)

Autor/es Del capítulo (Año). Título del capítulo. En Director/Coordinador/Editor del Libro (Edits.), Título del libro, (pp. Página inicial-final del capítulo). Lugar de publicación: Editorial.

-Ejemplo: Mehta, S.J. (2004). Dolor abdominal. En Friedman, H.H. (Coord.), Manual de Diagnóstico Médico, (5ª ed), (pp. 183-190). Barcelona: Masson..

7.4.3. ARTÍCULOS

Autor/es (Año). Título del artículo.
Título de la Revista, volumen o año (número de la Revista), páginas.           

-Ejemplo: Medrano, M.J., Cerrato, E., Boix, R. Y Delgado-Rodríguez, M. (2005). Factores De riesgo cardiovascular en la población española: metaanálisis de estudios Transversales.

... Continuar leyendo "Herramientas de comunicación oral y escrita en la investigación." »

Gramàtica Catalana: Figures, Verbs, Oracions i Més

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,78 KB

Figures Retòriques

  • Hipèrbole: Substitució del terme propi per un altre que n'augmenta o en redueix el significat d'una manera exagerada.
  • Personificació: Atribució de qualitats humanes a animals o coses.
  • Comparació: Relació de semblança que s'estableix entre dos o més elements per mitjà d'un nexe comparatiu.
  • Metàfora: Substitució d'un terme real per un d'imaginari en virtut de la relació de semblança que s'hi estableix.
  • Hipèrbaton: Alteració de l'ordre habitual dels elements que constitueixen l'oració.
  • Símbol: Mot en clau que s'atorga a una persona (normalment l'estimada) perquè ningú s'adoni de a qui va enviat l'escrit.
  • Hemistiqui: Cada una de les dues parts que formen un vers, que estan separades per una pausa o cesura.
  • Cesura:
... Continuar leyendo "Gramàtica Catalana: Figures, Verbs, Oracions i Més" »