Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Guia de Sintaxi i Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB

Funcions Sintàctiques Essencials

  • Subjecte

    Fa l'acció del verb i hi concorda. Pot ser un substantiu, un pronom o un infinitiu.

  • Predicat

    El nucli del qual és el verb.

  • Complement Directe (CD)

    Element sobre qui recau l'acció del verb (persona o cosa). Es pot substituir per el, la, els, les.

  • Complement Indirecte (CI)

    Destinatari de l'acció del verb. Sempre porta a o per a. Es pot substituir per li.

  • Complement de Règim Verbal (CRV)

    Es pot substituir per allò.

  • Atribut

    Acompanya verbs copulatius: ser, estar o semblar.

  • Complement Predicatiu (C. Pred.)

    Complementa el subjecte i el verb, o complementa el verb i el CD. Sol ser un adjectiu.

  • Complement Circumstancial de Manera (CCM)

    Sol ser un adverbi.

Combinacions Pronominals

  • Li + el = l'hi
  • Li + la = la hi
  • Li + els
... Continuar leyendo "Guia de Sintaxi i Literatura Catalana: Barroc i Il·lustració" »

Poesia Catalana Medieval: Consistoris, Trobadors i Evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Els Consistoris de la Gaia Ciència i les Leys d'Amors

En el segle XIV, un grup de ciutadans de Tolosa va crear el Consistori de la Gaia Ciència per tal que s’encarregués de l’organització d’un certamen poètic anual, amb l’objectiu de fer ressuscitar l’art de trobar. El Consistori va redactar un tractat de poètica, retòrica i gramàtica: Leys d’amors. Aquest tractat va limitar significativament la llibertat del poeta:

  • Imposava una reducció temàtica important: calia evitar el poema amorós i promoure el religiós.
  • Fixava una estructura formal: estrofes de decasíl·labs amb cesura darrere la quarta síl·laba.
  • Imposava una variant lingüística rígida i arbitrària.

El Consistori de Barcelona i la Desvirtuació Trobadoresca

Seguint... Continuar leyendo "Poesia Catalana Medieval: Consistoris, Trobadors i Evolució" »

Situación lingua séculos escuros

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en gallego con un tamaño de 2,62 KB

5ª ETAPA: PRIMEIRO TERZO DO SÉCULO XX.

(Ata 1936)

1.- Contexto histórico-social.
* Importantes cambios sociais:
- Desaparición da fidalguía (eliminación dos foros, acceso do
campesiñado á propiedade das terras).
- Consolidación da burguesía industrial e financeira (industria
conserveira, construcción naval e comercio do gando).
- Éxodo rural (aumento da poboación urbana) e emigración cara
América.
* Agrarismo: movemento de masas no que participa o campesiñado a través de
sociedades agrarias e sindicatos agrícolas (Solidaridad Gallega e a Liga Agraria
de Acción Gallega fundada por Basilio Álvarez. Logros:
- a abolición dos foros en 1926.
- derrubamento definitivo da fidalguía que deixou de percibir as rendas
agrarias.
- melloras agrícolas.
... Continuar leyendo "Situación lingua séculos escuros" »

Avantguardes artístiques i literàries

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 23,98 KB

Avantguardes artístiques i literàries

Les avantguardes són un conjunt heterogeni de moviments artístis que es caracteritzen pel trencament amb les formes d’expressió tradicionals i per l’actitudde protesta, d’inconformisme social i de subversió contral a societat capitalista i la cultura burgesa. La defensa dels seusprincipis es va fer a partir de manifestos i les seues idees es difongueren a través de revistes i diaris.

Poesia

En poesia, elsmovimentsd’avantguarda busquen l’originalitat i la innovació, i ho fan a través de l’experimentació creativa i fent servir recursos comelssegüents:

1. L’alteració del significat habitual de les paraules.

2. La incorporació al llenguatge poètic de recursos visuals.

3. La vulneració

... Continuar leyendo "Avantguardes artístiques i literàries" »

Derechos de Primera y Segunda Generación

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 5,07 KB

Derechos de Primera Generación o Derechos Civiles y Políticos

  • Toda persona tiene los derechos y libertades fundamentales sin distinción de raza, sexo, color, idioma, posición social o económica
  • Todo individuo tiene derecho a la vida, a la libertad y a la seguridad jurídica
  • Nadie estará sometido a esclavitud o servidumbre
  • Nadie será sometido a torturas ni a penas o tratos crueles, inhumanos o degradantes, ni se le podrá ocasionar daño físico, psíquico o moral
  • Nadie puede ser molestado arbitrariamente en su vida privada, familiar, domicilio o correspondencia, ni sufrir ataques a su honra o reputación
  • Toda persona tiene derecho a circular libremente y a elegir su residencia
  • Toda persona tiene derecho a una nacionalidad
  • En caso de persecución
... Continuar leyendo "Derechos de Primera y Segunda Generación" »

La Poesia Trobadoresca: Veu, Forma i Amor Cortès Medieval

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,65 KB

La Veu Poètica: Essència i Misteri

  • Text breu que es pot copsar d'un cop d'ull.
  • No s'expliquen històries, no hi ha una narració, pocs personatges.
  • El poema és una anècdota: un fet puntual, una imatge, una foto. El lector es replanteja la seva experiència.
  • La poesia és un discurs vertical, on allò que passa és ambigu, estrany, profund i complex.
  • Màxima complicitat entre la veu poètica i el lector.

Veu Poètica o Jo Poètic

  1. Apareix de sobte, no és presentada com en la narrativa.
  2. No en sabem res: com es troba, a qui parla, si parla o pensa, on és.
  3. No informa. El lector ha d'imaginar-s'ho tot.

L'Anècdota en Poesia: Participació del Lector

El poema és un text el·líptic, comença sobtadament.

Com que la informació és el·líptica, el lector... Continuar leyendo "La Poesia Trobadoresca: Veu, Forma i Amor Cortès Medieval" »

Historia del Balonmano: Origen y Evolución

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 835 bytes

En varios países se atribuye la invención del balonmano. Uno de ellos es Dinamarca, donde el profesor de gimnasia H. Nielsen parece ser que introdujo un nuevo juego con balón pequeño en un instituto de enseñanza media en 1898.

Fue evolucionando de forma paulatina hasta ser incluido en la Olimpiada de 1936 (Berlín), en su modalidad a once.

El primer campeonato del mundo (en la modalidad de a once) se celebró en Alemania 1938. La modalidad de 7 jugadores internacionalizó en 1954 (hombres) y 1971 (mujeres).

El balonmano llegó a España en la década de los años 30. El nivel técnico fue modesto hasta los años 60.

Durante los últimos años ha surgido la variante del balonmano playa, con una dinámica un poco diferente.

Literatura Catalana del Segle XIX: Autors, Obres i Corrents Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,68 KB

Jacint Verdaguer: Característiques de la Poesia

  • El paisatge és un símbol.
  • Connexió profunda amb els sentiments.
  • Reinterpretació mística de llegendes i episodis històrics.
  • Combinació de formes mètriques i recursos cultes i populars.

Canigó

Està ambientat a l'edat mitjana, al cim dels Pirineus. El protagonista és Gentil, un cavaller que es veu obligat a renunciar a l'amor de Griselda per defensar el territori de la invasió musulmana. Això li genera un conflicte moral entre el desig personal i la responsabilitat.

L'Atlàntida

Narra el mite clàssic de l'enfonsament del continent dels atlants a partir del personatge de Colom, que descobreix el Nou Món per dur-hi el cristianisme.

Àngel Guimerà: Teatre i Poesia

Va destacar tant en el teatre... Continuar leyendo "Literatura Catalana del Segle XIX: Autors, Obres i Corrents Clau" »

Autors Catalans Clave: De la Postguerra al Segle XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,03 KB

Quim Monzó

Els contes de Quim Monzó parteixen d'una idea inicial singular, amb un toc de sorpresa final que crea una situació còmica i absurda, especialment en els seus primers llibres. Aquesta tendència evoluciona cap a un realisme més marcat en les seves obres posteriors. Després del seu primer recull de contes, Uf, va dir ell, s'observa una clara evolució cap a l'eliminació d'elements superflus. Els temes centrals de la seva narrativa abasten des de la solitud existencial fins a la reflexió irònica sobre l'escriptura. Així, a L'illa de Maians, preval la reflexió sobre el llenguatge i la denúncia de les vanitats del món literari. Els personatges, les seves relacions i l'ambient que habiten reflecteixen l'estil de vida urbà... Continuar leyendo "Autors Catalans Clave: De la Postguerra al Segle XX" »

Literatura Catalana: Autors i Tendències Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 14,65 KB

Enric Valor: Narrativa i Costumisme

Enric Valor conrea la prosa narrativa, els contes populars valencians, com ara Rondalles Valencianes, i la novel·la realista i rural, on destaca la forma de vida dura als pobles. Durant l'inici del franquisme no es va dedicar a la literatura, però més tard va escriure l'obra narrativa. Un tema recurrent és la comparació entre la vida a la ruralia i a la ciutat, de vegades idealitzant la vida al camp i a vegades valorant-la de forma negativa. Aquest estil és propi d'èpoques anteriors. Fa una anàlisi psicològica dels personatges. A la seua obra, Cassana fa un retrat de la societat valenciana del moment, el que és natural a les seues obres. Destaquen les següents característiques:

  • La localització
... Continuar leyendo "Literatura Catalana: Autors i Tendències Clau" »