Chuletas y apuntes de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

Educación para la Convivencia: Ética, Relativismo y Desafíos de la Sociedad Posmoderna

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en español con un tamaño de 3,18 KB

Relativismo, ética y educación para la convivencia

La escuela obligatoria nace como una institución primordialmente moderna, y cuya función inicial es la transmisión y universalización de una serie de conocimientos. Sin embargo, parece que pierde una de sus grandes razones de ser en la sociedad de la información. De igual manera, en la heterogénea y fragmentada sociedad posmoderna en la que no es posible un único referente conceptual, ético o epistemológico, parece que la escuela ha perdido el norte y por ello vive en unos momentos de desconcierto.

La Ética de Procedimientos frente a la Diversidad

La heterogeneidad y multiculturalidad que caracterizan nuestras sociedades industrializadas, y que cada vez más lo harán en una sociedad... Continuar leyendo "Educación para la Convivencia: Ética, Relativismo y Desafíos de la Sociedad Posmoderna" »

Otto von Bismarck: Canciller de Hierro y fundador del Estado alemán moderno

Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia

Escrito el en español con un tamaño de 2,51 KB

Otto Eduard Leopold von Bismarck-Schönhausen, príncipe de Bismarck y duque de Lauenburg

más conocido como Otto von Bismarck (Schönhausen, 1 de abril de 1815 - Friedrichsruh, 30 de julio de 1898), fue un estadista, burócrata, político y prosista alemán, considerado el fundador del Estado alemán moderno. Durante sus últimos años de vida se le apodó el «Canciller de Hierro» por su determinación y mano dura en la gestión de todo lo relacionado con su país, que incluía la creación de un sistema de alianzas internacionales que aseguraran la supremacía de Alemania, conocido como el Reich.

Estudios y carrera política

Estudió Derecho y, a partir de 1835, trabajó en los tribunales de Berlín y Aquisgrán, actividad que abandonó tres... Continuar leyendo "Otto von Bismarck: Canciller de Hierro y fundador del Estado alemán moderno" »

Antoni Tàpies: Creu i R

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,46 KB

Creu i R

Aquesta obra pictòrica s’anomena Creu i R, i és del pintor Antoni Tàpies. Cronològicament la situem l’any 1975 per la qual cosa és d’estil Informalista. Està feta a partir de tècnica mixta: sorra, tela, pedres i llapis grafit; el suport és de fusta de contraplacat. Actualment es troba al museu MACBA de Barcelona.

Arran de la Segona Guerra Mundial i el llançament de la bomba atòmica, molts artistes europeus i americans es van sensibilitzar per aquests fets. Antoni Tàpies expressa ben aviat un interès per la terra que plasmà formalment en l’ús de materials nous i en l’experimentació de noves tècniques. Les pintures matèriques formen una part substancial de l’obra de Tàpies. Aquest creu que la noció de matèria... Continuar leyendo "Antoni Tàpies: Creu i R" »

Revolucions a Rússia: Bolxevics, Menxevics i més

Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,06 KB

Bolxevics

Eren un grup polític radicalitzat dins del Partit Obrer Socialdemòcrata Rus, dirigit per Vladímir Ílitx Uliànov «Lenin», contraposat als menxevics, dirigits per Julius Martov.

Menxevics

Eren la facció moderada del Partit Socialdemòcrata Obrer Rus, que es va escindir l'any 1903 arran de disputes ideològiques amb la facció liderada per Vladímir Ilitx Uliànov (Lenin), que al seu torn prendria el nom de bolxevic.

Duma

És qualsevol de les diferents assemblees representatives de la Rússia moderna i al llarg de la història russa.

La Duma Estatal a l'imperi Rus i la Federació Russa correspon a la cambra baixa del parlament. És també el terme emprat per a designar un consell de legisladors russos (Duma dels Boiars), així com... Continuar leyendo "Revolucions a Rússia: Bolxevics, Menxevics i més" »

Organització de l'Espai i el Temps a l'Educació Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,83 KB

La importància de l'espai i el temps

L'ambient i l'organització de la llar d'infants reflecteixen la concepció educativa del docent. Cal definir els valors educatius i el paper dels adults. L'espai i el temps convergeixen i orienten l'infant i les famílies en les activitats. La planificació acurada d'aquests elements esdevé l'eix central de la vida al centre.

L'espai estructura les relacions personals i ajuda a tothom a trobar el seu lloc. Les trobades espontànies són importants, i els espais de trobada han de facilitar la comunicació entre adults, creant un ambient familiar que doni suport a la comunicació educador-famílies. Aquests espais permeten compartir moments entre infants i famílies.

L'organització temporal

L'equip educatiu... Continuar leyendo "Organització de l'Espai i el Temps a l'Educació Infantil" »

Evolución Urbana en España: Tendencias y Transformaciones Post-1975

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en español con un tamaño de 3,58 KB

Transformación Urbana Post-1975: Dinámicas y Tendencias

Cambios Demográficos y Económicos en las Ciudades

El crecimiento de las grandes ciudades se ralentiza a partir de 1975. La crisis económica produjo su estancamiento, pero no así el de las medianas y pequeñas, en especial las que se encuentran próximas a aquellas. El retroceso demográfico de las áreas metropolitanas se debe al descenso de la natalidad y al estancamiento de las migraciones. Esta situación afectó sobre todo a la ciudad central, que además difundió parte de su población y actividad económica hacia espacios más baratos.

Por su parte, los municipios del área diversificaron su población con la llegada de clases medias desde el centro, recibieron nuevas actividades... Continuar leyendo "Evolución Urbana en España: Tendencias y Transformaciones Post-1975" »

Kolkhozos, Sovkhozos i Estalinisme: Breu Història de l'URSS

Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,55 KB

Kolkhozos

El kolkhoz fou un model de cooperativa agrària basada en la propietat col·lectiva dels béns produïts, característica de l'URSS.

Sovkhozos

És el terme utilitzat per denominar les explotacions agrícoles que a la Unió Soviètica no tenien caràcter cooperatiu (kolkhoz), sinó que depenien directament de l'Estat.

Plans Quinquennals

Van ser una sèrie de projectes nacionals centralitzats en el ràpid desenvolupament econòmic de la Unió Soviètica.

Processo de Moscou

Van ser una sèrie de judicis contra els adversaris polítics de Ióssif Stalin durant la Gran Purga.

Gulag

Era una institució penal de la Unió Soviètica.

Rebel·lió de Kronsdtat (1921)

Va ser un alçament fracassat dels mariners soviètics contra el govern de la primitiva... Continuar leyendo "Kolkhozos, Sovkhozos i Estalinisme: Breu Història de l'URSS" »

Metodologies d'Organització de l'Espai d'Aprenentatge a l'Escola

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB

Les escoles actuals implementen diverses metodologies per organitzar l'espai d'aprenentatge. Aquestes estratègies, creades en moments i contextos específics, s'han anat actualitzant i integrant amb els coneixements pedagògics actuals. A continuació, explorem les més comunes:

Centres d'Interès de Decroly: Aprenentatge Motivador

Una de les metodologies clau són els centres d'interès de Decroly. Aquests parteixen d'un nucli temàtic motivador per a l'alumnat, seguint un procés d'observació, associació i expressió. A més, integren les diferents àrees de coneixement. L'infant ha de ser el punt de partida del mètode, i cal presentar nuclis d'activitats que siguin propers als seus interessos i que els motivin.

L'objectiu principal dels... Continuar leyendo "Metodologies d'Organització de l'Espai d'Aprenentatge a l'Escola" »

Corrents d'educació ambiental: una visió global

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB

Corrent naturalista:

Medi à Natura- Finalitat à reconstruir un lligam amb la natura-Estratègies à immersió, interpretació, jocs sensorials, activitats de descoberta- Enfocament à sensorial, experiencial, afectiu, cognitiu, artístic

Corrent conservacionista:

Medi à Natura-recurs- Finalitat à adoptar comportaments de conservació i desenvolupar l’habilitat per a la gestió ambiental i l’eco-civisme.- Estratègies à guia o codi de comportaments, auditoria ambiental, projectes de gestió i/o conservació.- Enfocament à cognitiu i pragmàtic

Corrent resolutiva:

Medi: Conjunt de problemes- Finalitat à desenvolupar habilitats de resolució de problemes: diagnòstic de l’acció, modificació de comportaments.- Estratègies à estudi de... Continuar leyendo "Corrents d'educació ambiental: una visió global" »

Sistema Urinario y Homeostasis en Vertebrados e Invertebrados

Enviado por Chuletator online y clasificado en Biología

Escrito el en español con un tamaño de 4,76 KB

Sistema Urinario

Excreción de Desechos Celulares

Los sistemas urinarios excretan desechos celulares, sobre todo desechos nitrogenados como urea, amoniaco y ácido úrico. El estilo de vida del animal determina el tipo de desecho nitrogenado. Estos desechos se forman principalmente por la degradación de aminoácidos en exceso. Dicha degradación comienza con la remoción del grupo amino (-NH2).

  • Amoniaco: Principal desecho nitrogenado de organismos acuáticos como peces óseos, renacuajos y anfibios, que lo eliminan a través de la piel o branquias.
  • Urea: Los vertebrados terrestres convierten el amoniaco en urea, menos tóxica, en el hígado.
  • Ácido úrico: Producido por aves y algunos reptiles. Es insoluble en agua y se excreta en forma de cristales
... Continuar leyendo "Sistema Urinario y Homeostasis en Vertebrados e Invertebrados" »