Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Monarques Habsburg i Esdeveniments Clau: Segles XVI-XVII a Espanya

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,09 KB

Carles I (1516-1556)

Fill de Joana de Castella i Felip d'Habsburg, Carles I d'Espanya i V d'Alemanya va regnar del 1516 al 1556.

Herència de Carles I

  • Territoris peninsulars: Castella, Navarra, Aragó i les possessions d'Amèrica.
  • Territoris europeus: Territoris italians, Països Baixos, Luxemburg, Franc Comtat i les possessions d'Àustria.

Problemes Interns de Carles I

  • Revoltes a Castella: Les Comunitats (1520).
  • Revoltes a València i Mallorca: Les Germanies (1519).

Problemes Exteriors de Carles I

  • Conflictes amb França: Derrota a Pavia (1525).
  • Lluita contra els Turcs: Victòria a Tunis.
  • Conflictes amb els prínceps alemanys: Derrota dels protestants a Mühlberg (1555).

Felip II (1556-1598)

Fill de Carles I i Isabel de Portugal, Felip II va establir la... Continuar leyendo "Monarques Habsburg i Esdeveniments Clau: Segles XVI-XVII a Espanya" »

Orígenes de la Filosofía: Aristóteles, Mito, Cultura y Posmodernidad

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,12 KB

Origen de la Filosofía según Aristóteles

No se trata de una ciencia productiva, es evidente ya por los primeros que filosofaron, pues los hombres comienzan y comenzaron siempre a hacerlo movidos por la admiración. Al principio, admirados ante los fenómenos sorprendentes más comunes, luego avanzando poco a poco y planteándose problemas mayores, como los cambios de la Luna y los relativos al Sol y a las estrellas, y la generación del universo.

Paso del Mito al Logos

Es el concepto utilizado por los estudiosos de la filosofía para definir el inicio del pensamiento en Grecia después de una edad oscura anterior de la cual se tiene poca información.

Problema Filosófico

La palabra problema proviene del griego y significa 'lanzar' o 'arrojar... Continuar leyendo "Orígenes de la Filosofía: Aristóteles, Mito, Cultura y Posmodernidad" »

Clergat Secular i Regular a l'Edat Mitjana

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,07 KB

Clergat Secular

Compost per membres de l'Església que vivien integrats en la societat i exercien activitats pastorals. S'organitzava en:

  • Càrrec bàsic:

    Eren els rectors o capellans que estaven en contacte amb els fidels a través de les parròquies.
  • Alt clergat:

    Els bisbes dirigien diòcesis, formades per un conjunt de parròquies, i els arquebisbes governaven una agrupació de diòcesis: les arxidiòcesis.

Clergat Regular

Compost per individus que vivien en una comunitat religiosa. Seguien una regla, que és un conjunt de normes que imposaven disciplina i regulaven la vida quotidiana. El clergat regular es congregava en dos tipus d'ordes:

  • Ordes monàstics:

    Formats per monjos que vivien aïllats en el medi rural. Les més importants van ser:
    • Orde

... Continuar leyendo "Clergat Secular i Regular a l'Edat Mitjana" »

Les bases de l'Antic Règim i les transformacions socials i econòmiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,6 KB

Les bases de l'Antic Règim

La societat de l'Antic Règim estava dividida en tres estaments: clergat, noblesa i el tercer estat o plebeus. Els estaments eren uns grups tancats que es pertanyia per naixement, i no es podia ascendir. Les classes socials es pertanyia segons la situació econòmica, i ascendir era molt difícil. Estaments privilegiats: clergat i noblesa. Estaments NO privilegiats: tercer estat.

Noblesa

S'hi pertanyia per naixement, no pagaven impostos, tenien lleis i tribunals propis, molt poder social, polític i econòmic, i gran diversitat interna.

Clergat

S'hi pertanyia per adscripció, no pagaven impostos, tenien lleis i tribunals propis, molt poder social, polític i econòmic, i gran diversitat interna.

Tercer Estat

No tenien privilegis,... Continuar leyendo "Les bases de l'Antic Règim i les transformacions socials i econòmiques" »

Conceptes Clau del Segle XIX: Economia, Societat i Moviments Socials

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB

Avenços Científics i Tècnics

Idea de progrés: transformació cap a una situació millor.

Liberalisme Econòmic

Bases del Liberalisme Econòmic

Defensa de la propietat privada i el lliure mercat o lliure competència entre les empreses.

Adam Smith: Pare de l'Economia Moderna

Fundador de l'economia moderna i el pare de l'economia de mercat. Va escriure La Riquesa de les Nacions, obra que va establir les bases del capitalisme i va influir en el pensament de la burgesia durant la Revolució Industrial.

Principis del Liberalisme Econòmic

  • Divisió del treball: Augmenta la producció perquè cada obrer es concentra en una tasca, evitant la pèrdua de temps.
  • Lliure competència: Les empreses han de vendre el seu producte al mercat al millor preu possible.
... Continuar leyendo "Conceptes Clau del Segle XIX: Economia, Societat i Moviments Socials" »

Héroe a mi pesar

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 5,19 KB

  1. Ánimus y ánima: El ánimus es la vertiente masculina de la personalidad femenina, y el ánima es el arquetipo de la femenina en la mente del hombre → relacionadas con las ideas que se asocian a los roles de género.

  2. La madre: Arquetipo madre → Nos permite detectar conductas e imágenes relacionadas con la maternidad tal y como la han ido experimentando nuestros ancestros.

  3. El padre: Figura de autoridad que ofrece una guía sobre cómo vivir la vida basándose en su ejemplo.

  4. La persona: Representa la vertiente de nosotros mismos que queremos compartir con los demás, es decir, nuestra imagen pública.

El término persona y personalidad provienen de máscara
. Lo que quiere decir es que la máscara que se pone antes de salir al mundo externo,

... Continuar leyendo "Héroe a mi pesar" »

Revolució Industrial i Primera Guerra Mundial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,61 KB

1 - F.E: 1r - carbó, vapor i e.hidràulica; 2n - electricitat i petroli

  • S.P: 1r - Tèxtil i metal·lúrgica; 2n - química, siderúrgica i automobilística
  • Z.E: 1r - Alemanya, França, Bèlgica, Països Baixos; 2n - Europa Occidental, EEUU i Japó.

2 - bombeta incandescent, telèfon, cinema, motor d’explosió i el primer automòbil

3- en algunes indústries s’implanta el treball en cadena amb l’objectiu de reduir al màxim els costos de producció, llavors per tirar endavant les noves indústries calien grans inversions. Això va afavorir la creació de grans empreses mitjançant l’associació d’empreses i l’absorció de les més potents


4 - econòmiques i polítiques: Eco - excés població, fan falta nous mercats, calen matèries... Continuar leyendo "Revolució Industrial i Primera Guerra Mundial" »

L'Imperialisme al Segle XIX: Causes, Expansió i Conseqüències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Causes de l'Expansió Imperialista

  • Rivalitat entre Potències

    L'expansió imperialista també la va provocar el desig d'ampliar les zones d'influència de cadascuna de les potències industrials, com a forma d'augmentar el seu poder polític i d'obstaculitzar l'expansió de les competidores. Els imperis colonials eren la demostració de la seva capacitat d'influència en el context diplomàtic internacional.

  • Mite de la Raça Superior

    La idea d'una raça blanca superior, amb els atributs d'intel·ligència i laboriositat, es va donar per feta.

Emigració Europea al Segle XIX

Explosió Demogràfica Europea

  • Les reformes en l'agricultura, la industrialització i els avenços mèdics i higiènics havien provocat un enorme descens de la mortalitat a Europa.
... Continuar leyendo "L'Imperialisme al Segle XIX: Causes, Expansió i Conseqüències" »

La Ciencia Política: Relación entre individuos, normas y poder

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 14,51 KB

La Ciencia Política

LA CIENCIA POLÍTICA

El hombre, como ser social, busca relacionarse con sus semejantes, y esta relación está enmarcada y motivada por intereses particulares del individuo, es decir, el individuo busca a sus semejantes para satisfacer las necesidades que le son propias, con lo cual busca su propio bienestar. Estas necesidades, se podrían resumir básicamente en la seguridad, la alimentación, amistad y compañía, entre otros.

Pero en esta relación grupal, también se hace imperante la existencia de normas y leyes que regulen la actividad de la sociedad, evitando el desorden social e impidiendo que el más fuerte (o más rico) abuse del más débil (o más pobre).

Esto evidencia la necesidad del Derecho en la Sociedad, pero,... Continuar leyendo "La Ciencia Política: Relación entre individuos, normas y poder" »

Declaración Universal de los Derechos del Niño: Claves para una Infancia Feliz

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 1,46 KB

Declaración Universal de los Derechos del Niño

Aprobada por las Naciones Unidas en 1959, la Declaración Universal de los Derechos del Niño recoge los derechos fundamentales de la infancia con el objetivo de garantizar una infancia feliz para todos.

Principios Fundamentales

  1. Derecho a la igualdad: Sin distinción de raza, religión o nacionalidad.
  2. Derecho a una protección especial: Para crecer física, mental y socialmente sanos y libres.
  3. Derecho a la identidad: Tener nombre y nacionalidad desde el nacimiento.
  4. Derecho a la salud y bienestar: Alimentación, vivienda y atención médica adecuadas.
  5. Derecho a la educación inclusiva: Educación y atenciones especiales para niños con discapacidades.
  6. Derecho al amor y la comprensión: Por parte de las
... Continuar leyendo "Declaración Universal de los Derechos del Niño: Claves para una Infancia Feliz" »