Chuletas y apuntes de Ciencias sociales de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Descobriments Geogràfics, Imperis Precolombins i Renaixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,15 KB

Descobriments Geogràfics

Una de les causes dels grans descobriments van ser els progressos tècnics de l'època, com la brúixola, l'astrolabi, els portolans, i naus com els vixells i les caravel·les.

Principals Navegants i Descobriments

  • Bartolomeu Dias (portuguès, 1487): Cap de Bona Esperança.
  • Vasco da Gama (portuguès, 1498): Va arribar a Calicut (Índia).
  • Cristòfor Colom (castellà, 1492): Arribà a Amèrica.
  • Magalhaes (castellà, 1519): Va sortir per fer la volta al món.
  • Elcano (castellà, 1522): Va acabar la volta al món.
  • Vasco Núñez de Balboa (castellà, 1513): Istme de Panamà.

Primer Viatge de Cristòfor Colom

Va sortir de la Península el 3 d'agost de 1492 amb dos caravel·les i una nau, i va arribar a l'illa de Guanahani el 12 d'octubre... Continuar leyendo "Descobriments Geogràfics, Imperis Precolombins i Renaixement" »

L'Estat, Desenvolupament i Organització Territorial: Conceptes Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,48 KB

L'Estat i les seves Funcions

1. Quin paper fan les fronteres als Estats?

L'Estat es caracteritza per la seva sobirania en els àmbits econòmic, polític i cultural, la qual pot exercir de manera democràtica o no democràtica. Les fronteres, en aquest context, serveixen principalment per a delimitar el territori i la sobirania dels països.

2. Quines funcions té l'Estat?

L'Estat exerceix diverses funcions, incloent-hi la gestió de la sobirania. En l'actualitat, els Estats moderns sovint cedeixen part de la seva sobirania a organismes supranacionals (com ara l'ONU o la Unió Europea) i transfereixen competències a ens subestatals, com les comunitats autònomes i els municipis.

3. Què és una Constitució? Quina importància té en un Estat democràtic?

... Continuar leyendo "L'Estat, Desenvolupament i Organització Territorial: Conceptes Clau" »

Dignidad Humana y Desafíos Sociales: Un Recorrido por Conceptos y Conflictos Históricos

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,95 KB

Conceptos Fundamentales de la Condición Humana

La Persona: Singularidad, Trascendencia y Libertad

  • La Singularidad: Es lo que hace a la persona única, irrepetible y diferente a los demás.
  • La Trascendencia: Es la capacidad de relacionarse con otros seres humanos y con el entorno.
  • La Libertad: Es el poder de las personas de obrar o no obrar, de hacer esto o aquello.

El Ser Social y la Cultura

El ser humano es, por naturaleza, un ser social; posee un instinto que lo lleva a convivir con otras personas. Es el único ser que ha creado una cultura, producto de su creatividad.

Igualdad y Dignidad Humana

Todos los seres humanos somos iguales en nuestra naturaleza humana: somos seres libres, capaces de amar, de pensar, de razonar, etc. Estos elementos conforman... Continuar leyendo "Dignidad Humana y Desafíos Sociales: Un Recorrido por Conceptos y Conflictos Históricos" »

Evolución histórica de la escuela pública en España: de la Ley Moyano a la actualidad

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 8,89 KB

Escuela Primaria Pública en España

Modalidades de escuelas públicas

- Escuelas superiores, elementales completas, incompletas y de temporada.

A principios del siglo XIX no existía un único tipo de escuela pública. Debía haber una escuela superior en cada capital de provincia y en ciudades de más de 10.000 habitantes. Estaban pensadas para niños que previamente asistían a las escuelas elementales.

Las escuelas elementales completas, las incompletas y las de temporada, tenían diferentes tipos de currículum. Se iban incrementando las materias según ascendían (pasaban de curso).

- Diferencias:

  • La infraestructura: aunque ninguna escuela pública tuviese un edificio específico, las elementales completas estaban en edificios de mejores condiciones
... Continuar leyendo "Evolución histórica de la escuela pública en España: de la Ley Moyano a la actualidad" »

Cibernética y Teoría de la Información

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 9,98 KB

WIENER

Para Wiener, la cibernética es el control y comunicación en máquinas y animales. Con comunicación se refiere a la transmisión de información controlada por un feedback. Esta palabra viene de la palabra kibernetes, timón, tiene que ver con la idea de control.

Esto luego lleva a la creación de las computadoras, que es un dispositivo que procesa y hace cálculos con la información. Aquí aparece con VB el concepto de auto reproducción, la computadora aumenta constantemente su capacidad de cálculo. Esta tiene un límite, el hardware, cuando se procesa más información de la que se puede, aparece una “paradoja matemática”, un problema en el pensamiento paradojal es algo que pertenece en el ámbito de la pregunta. Esto se soluciona... Continuar leyendo "Cibernética y Teoría de la Información" »

Igualdad, Discriminación y Convivencia: Claves para una Sociedad Inclusiva

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 4,59 KB

Hacia una sociedad más igualitaria: la igualdad de derechos y oportunidades

Los derechos y oportunidades se agrupan en dos grandes categorías:

  • Igualdad económica y social: Todos los miembros de la sociedad deben tener las mismas oportunidades para su desarrollo personal. Es importante contar con una red de servicios públicos de ayuda social y de educación.

  • Igualdad política y jurídica: Todos los miembros de la sociedad deben tener garantizado el cumplimiento íntegro de los derechos reconocidos. Todas las personas son iguales ante la ley, han de contar con protección jurídica y no pueden ser objeto de maltrato. En las sociedades de bienestar, los estados son solidarios y tienen el compromiso de preocuparse por el bien común compensando

... Continuar leyendo "Igualdad, Discriminación y Convivencia: Claves para una Sociedad Inclusiva" »

Transformacions Econòmiques al Segle XIX a Espanya i Catalunya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,06 KB

5. Les transformacions econòmiques

5.1. Espanya: la pervivència d'una economia agrària

L'economia espanyola del segle XIX tenia un endarreriment que ha portat alguns historiadors a pensar que al conjunt de l'Estat espanyol no hi va haver una autèntica revolució industrial.

L'agricultura espanyola, molt endarrerida, tenia rendiments molt baixos, excepte en alguns llocs on s'havia estès el regadiu. Els productes agraris fonamentals eren els cereals (a l'interior i al sud), el blat de moro i la patata (al nord), i la vinya i l'olivera (al litoral mediterrani). La propietat de la terra era la riquesa principal.

De la indústria, al marge de Catalunya, cal destacar la importància de la mineria i de la siderúrgia al nord (Astúries i Biscaia)... Continuar leyendo "Transformacions Econòmiques al Segle XIX a Espanya i Catalunya" »

Fundamentos del Desarrollo Cognitivo: Vygotsky, ZDP y Razonamiento Hipotético

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en español con un tamaño de 3,75 KB

Conceptos Clave del Desarrollo Cognitivo: De la Racionalidad a la Interacción Social

El Desarrollo del Pensamiento Racional y Sistemático

Se empieza a pensar de una manera más racional y sistemática sobre conceptos abstractos y situaciones hipotéticas.

Definiciones de Razonamiento

  • Razonamiento Hipotético-Deductivo: Capacidad de las operaciones formales para pensar partiendo de hipótesis.
  • Razonamiento Inductivo: Tipo de pensamiento propio de los científicos, en el cual se generan hipótesis que luego se prueban en experimentos.

Vygotsky: Teoría Sociocultural del Desarrollo

La Teoría Sociocultural, propuesta por Vygotsky, es una perspectiva del desarrollo cultural en la cual los niños adquieren los valores, creencias y métodos de resolución... Continuar leyendo "Fundamentos del Desarrollo Cognitivo: Vygotsky, ZDP y Razonamiento Hipotético" »

Imperialisme: Causes i Conseqüències al Segle XIX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB

L'Imperialisme: Causes Econòmiques i Socials

L'Imperialisme va tenir motivacions econòmiques. Els països industrialitzats d'Europa necessitaven trobar nous mercats per vendre l'excedent de la seva producció industrial. També volien comprar matèries primeres i productes colonials al millor preu. Finalment, volien invertir els seus excedents de capital a llocs fora d'Europa on la mà d'obra, més barata, els permetés obtenir beneficis més grans.

Les transformacions econòmiques al segle XIX van provocar un augment de la població europea. Això va generar un volum de població excedent, sobretot en l'agricultura, que va estimular l'emigració a altres continents. Al segle XIX, 40 milions de persones van abandonar el vell continent per establir-... Continuar leyendo "Imperialisme: Causes i Conseqüències al Segle XIX" »

Revolució Industrial i els seus impactes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,02 KB

Revolució Industrial

És el procés de transformació econòmica, social i tecnològica que es va iniciar a la segona meitat del segle XVIII al Regne de Gran Bretanya. On es passava d'activitats rurals a activitats industrials. L'home abandonava el camp per anar-se a les ciutats.


Factors de la revolució industrial:

  • Revolució Agrària: Va augmentar en grans quantitats la producció i l'excés de mà d'obra al camp.

  • Revolució Demogràfica: Gran creixement de la població. On les persones tenen una millor alimentació, una millora en la higiene i avenços en la medicina, llavors la taxa de mortalitat era molt baixa.

  • Revolució dels Transports: Va suposar una manera més ràpida, econòmica i amb més capacitat de càrrega.

  • Sistema Financer: Va establir

... Continuar leyendo "Revolució Industrial i els seus impactes" »