Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Mordobre exemplo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en gallego con un tamaño de 19,35 KB

ARTE BARROCA. ARQUITECTURA


- • Planta e fachada da igrexa de San Carlos das Catro Fontes, en Roma (1664-1667), de Borromini. • Columnata de San Pedro do Vaticano (1656-57), de Bernini. • Praza Navona, en Roma. • Pazo de Versalles (1680), de Hardouin-Mansart. • Fachada do Hospicio de Madrid (1725-26), de Pedro Ribera. • Praza Maior de Salamanca (1756), de Alberto Churiguera. • Fachada do Obradoiro da Catedral de Santiago (1738-50), de Fernando de Casas Novoa. • Pórtico Real e Torre do Reloxo da Catedral de Santiago (1678-80), de Domingo de Andrade. • Escaleira de caracol de San Domingos de Bonaval (1700), de Domingo de Andrade. • Casa do Cabido, en Santiago (1758), de Fernández Sarela. [Barroco compostelán ou Barroco de
... Continuar leyendo "Mordobre exemplo" »

Art i Arquitectura de l'Antiga Roma: Història, Característiques i Obres Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,41 KB

Història de Roma: Monarquia, República i Imperi

Roma es funda el 753 aC (Ròmul i Rem). 3 etapes històriques: Monarquia (753-509 aC), etapa fosca governada per reis, amb influència cultural dels etruscs. República (509-31 aC), expulsió dels etruscs, gran expansió i colonitzacions. Imperi (31 aC-476 dC), govern d'emperadors. Organització del territori en províncies. L'imperi es va dividir en l'orient i l'occident; l'occident va caure el 476 dC i l'orient va resistir fins al 1453 dC.

A Roma destaquen dos períodes artístics: el republicà (segles III-I aC), amb influències etrusques i gregues, i l'imperial (segles I aC-V dC), que inclou l'alt imperi, amb el classicisme romà, i el baix imperi, amb l'esquematisme oriental i el simbolisme... Continuar leyendo "Art i Arquitectura de l'Antiga Roma: Història, Característiques i Obres Clau" »

Art Islàmic: Història, Característiques i Arquitectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,82 KB

Art Islàmic

Introducció

Abans de l'aparició de l'Islam, els habitants de la Península Aràbiga practicaven el politeisme. Un dels ritus més populars era l'adoració de la Kaaba a la Meca.

  • El profeta Mahoma (571-632) va tenir una revelació d'Al·là i va fundar una nova religió monoteista. Els seus deixebles van recollir els preceptes de la religió a l'Alcorà.
  • Mahoma era perseguit pels politeistes i va haver de fugir a la ciutat de Medina (Hègira). D'aquesta manera, començà l'extensió de l'Islam, que en menys d'un segle arribaria fins a Pèrsia a l'est i fins a la Península Ibèrica a l'oest. Els musulmans van vèncer Roderic a la Batalla de Guadalete i van ocupar la península sense resistència.
  • La seva permanència s'allargà durant
... Continuar leyendo "Art Islàmic: Història, Característiques i Arquitectura" »

Escultura Gótica: Características, Temas y Evolución Artística

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,19 KB

Escultura Gótica: Características Generales

La escultura gótica inicia un proceso de independencia formal, liberándose del marco arquitectónico. La religiosidad se inspira en la naturaleza y en el hombre.

Características Principales

  • Naturalismo Idealizado: Un incipiente naturalismo idealizado busca la belleza de las formas naturales y las representa con sencillez.
  • Mayor Dominio del Volumen: Se adoptan las proporciones humanas y adquieren un volumen completo. Desaparecen las estilizaciones y deformaciones expresivas. Los ropajes caen formando amplios pliegues que crean efectos plásticos. La decoración vegetal es cada vez más realista y carnosa, aunque idealizada.
  • Mayor Movimiento: Las figuras dialogan entre sí y ocupan un espacio propio.
... Continuar leyendo "Escultura Gótica: Características, Temas y Evolución Artística" »

La Península Ibérica Prehistórica: Eras, Culturas y Primeros Asentamientos

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,74 KB

El Paleolítico en la Península Ibérica

El Paleolítico se inició en la Península Ibérica hace aproximadamente 800.000 años con la presencia del Homo antecessor y se extendió hasta unos 5.000 a.C. Esta etapa se caracterizó por el uso de la piedra tallada y una vida nómada, dedicada principalmente a la recolección y la caza. Se divide en tres etapas principales:

  • Paleolítico Inferior

    Asociado al Homo erectus y definido por la industria lítica achelense. El útil más destacado es el bifaz. Se han encontrado yacimientos importantes como el de Torralba (Soria).

  • Paleolítico Medio

    Asociado al Homo neanderthalensis y a la industria lítica musteriense. Los instrumentos incluyen bifaces y puntas. Los grupos humanos vivían en cuevas. Un yacimiento

... Continuar leyendo "La Península Ibérica Prehistórica: Eras, Culturas y Primeros Asentamientos" »

El Esplendor del Barroco Español: Escultura y Pintura del Siglo XVII

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,87 KB

El arte barroco en España, especialmente durante el siglo XVII, representa uno de los periodos más completos y distintivos de la historia artística nacional. Es un arte puramente nacional, caracterizado por su profunda expresividad y dramatismo, buscando emocionar al creyente y reflejar las inquietudes de la época.

Escultura Barroca Española

La escultura barroca española se centra en la imaginería, realizada en madera policromada, utilizando la técnica del estofado (pintan de dorado y luego se descorcha). Sus características principales incluyen un realismo que alcanza tal intensidad que roza el expresionismo, el uso de postizos (elementos añadidos como ojos de cristal o dientes), y la introducción de un marcado movimiento a través... Continuar leyendo "El Esplendor del Barroco Español: Escultura y Pintura del Siglo XVII" »

Anàlisi d'Obres d'Art: Rodin, Blay, Monet, Fortuny i Van Gogh

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,61 KB

Influències i Estil de Rodin

Pensador: Va tenir una gran influència de les escultures de Miquel Àngel. Aquesta influència es revela en el tractament anatòmic de la musculatura, així com en les parts desmesurades i pel seu non finito. També va rebre influències d'escultors com l'obra Ugolino i els seus fills de l'escultor francès Carpeaux, així com de Delacroix, Daumier i Brancusi. Rodin va ser considerat el gran renovador de l'escultura contemporània.

Els Primers Freds de Blay (1892)

Context Històric i Funció

Primers freds 1892: L'obra està molt relacionada amb el context històric. L’aparició del modernisme a Catalunya es data entre el 1888, amb l’Exposició Universal, i el 1898, amb la pèrdua de les últimes colònies. Aquest... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres d'Art: Rodin, Blay, Monet, Fortuny i Van Gogh" »

Frantziako Arkitektura Zibila eta Erlijiosoa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 2,98 KB

-XII. mendean, Frantzian → Ekonomia eta politika garatu.

-Arkitektura zibila + erlijiosoa landu.

Eraikin zibilak: Nobleen + aberats burgesen dorretxeak, udaletxeak, erietxeak eta merkataritzako lonjak eraiki.

Eraikin erlijiosoak:

-Eraikin adierazgarria → katedrala.

-Hirien boterearen eta aberastasunaren ikurra → fededunen ekarpenekin finantzatzen zen eraikuntza.

ARKITEKTURAREN EZAUGARRIAK:

Katedralek:

-Gurutze latindarreko oinplanoa.

-Gurutzadura laburra.

-Basilika-oinplanoa (gurutzadura gabe).

-3 edo 5 nabe.

-Erdiko nabea alboetakoak baino garaigoak.

-Eraikinak → garaiak eta arinak.

Eraikuntza elementu berriak:

-Arku zorrotza.

-Kanpoan → arbotante eta horma-bularrarren artean banatzen zen gangen pisua.

-Lehiateak→ Handiak eta beitarez apainduta... Continuar leyendo "Frantziako Arkitektura Zibila eta Erlijiosoa" »

O Renacemento e a Expansión Europea

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en gallego con un tamaño de 5,34 KB

O Renacemento Italiano

Xurdiu en Italia e difundíuse por Europa. O novo estilo desenvolveuse no Quattrocento (en Florencia cos Medici) e no Cinquecento (cando a capital da arte trasladouse a Roma).

A Arquitectura

Os arquitectos crearon un espazo harmonioso cos elementos. Aplicaron a simetría. Utilizaron o lintel, o friso e a columna gregos, o arco de medio punto e a cúpula romana.

A Pintura e a Escultura

Os pintores crearon a mitoloxía clásica, escenas relixiosas, o retrato psicolóxico e a natureza das figuras. Utilizaron as leis da perspectiva (estudo da xeometría e avance dos instrumentos ópticos). Os escultores representan o humano con proporcionalidade e harmonía. Realizáronse esculturas exentas, relevos, bustos e estatuas ecuestres.
... Continuar leyendo "O Renacemento e a Expansión Europea" »

La pintura del Renaixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,08 KB

La pintura del Renaixement es va caracteritzar per l'interès en la figura humana, la conquesta de la perspectiva i el domini de l'espai. Els pintors es van inspirar en l'antiguitat clàssica. Per això es prestava una atenció especial a les proporcions de les figures i es buscava la bellesa, idealitzant rostres, cossos i moviments.

1- La pintura del Quattrocento:

Plasmar amb perfecció el dibuix i saber transmetre amb mestria la sensació de moviment de les figures, tot convertint en imatges els símbols creats pels humanistes florentins.

2- La pintura del Cinquecento:

Leonardo de Vinci, Miquel Àngel, Rafael, Ticià.

La pintura del Quattrocento:

  • Masaccio (1401-1428) és considerat el primer pintor plenament renaixentista, especialment pel tractament
... Continuar leyendo "La pintura del Renaixement" »