Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Secundaria

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Historia del Arte: Desde el Gótico hasta el Postimpresionismo

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Arquitectura Gótica

San Denis XII

Templo de estructura románica normanda, con bóvedas nervadas, típicas del gótico. Las naves continúan en la girola envolviendo al ábside. El crucero se desplazó al centro de la nave, para albergar el coro en el presbiterio. Girola permeable y luminosa.

Notre Dame (Jean Charles y Pierre Montreuil)

Templo de estructura románica normanda, con bóvedas nervadas, típicas del gótico. Las naves continúan en la girola envolviendo al ábside. El crucero se desplazó al centro de la nave, para albergar el coro en el presbiterio. Girola permeable y luminosa.

Catedral de Reims (XIII, Jean d'Orbais)

El muro tiende a desaparecer frente a la vidriera con la altura de la nave central se pasa a dobles arbotantes como... Continuar leyendo "Historia del Arte: Desde el Gótico hasta el Postimpresionismo" »

Característiques de l'art barroc i obres destacades

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Característiques més importants de l'arquitectura barroca:

Ornamentació exuberant: l'arquitectura barroca es caracteritza per la seva ornamentació exuberant, amb l'ús d'elements decoratius com ara columnes torsades, escultures i frescos.

Detalls intricats: els arquitectes barrocs van utilitzar detalls intricats i elaborats per crear una sensació de grandesa i exageració.

Il·lusionisme: els arquitectes barrocs van utilitzar tècniques il·lusionistes, com ara la perspectiva i la manipulació de la llum, per crear una sensació de profunditat i moviment.

Plantificació el·líptica: molts edificis barrocs tenen una planta el·líptica, que els dóna una forma ovalada o circular.

Esglésies i edificis públics: els edificis religiosos i públics... Continuar leyendo "Característiques de l'art barroc i obres destacades" »

Tipos de Tumbas en el Mundo Romano: Una Guía Completa

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Tipos de Tumbas

En el Imperio Romano, la prohibición de enterrar dentro de los límites de la ciudad se imponía en todas las urbes. Esta norma, junto con razones higiénicas y de seguridad, justificaba la ubicación extramuros de las necrópolis.

Las necrópolis podían ser ocupadas temporalmente y trasladadas con el tiempo, como se observa en Ostia, donde las áreas funerarias republicanas y altoimperiales están separadas de la necrópolis de la Isola Sacra, datada en los siglos II y III d. C.

Aunque la función principal de los enterramientos era albergar a los difuntos, para las clases altas representaban lugares de ostentación y autorrepresentación, reflejados en la grandiosidad de los edificios, la decoración y la elección del lugar.... Continuar leyendo "Tipos de Tumbas en el Mundo Romano: Una Guía Completa" »

Elementos Clave de la Arquitectura Gótica: Luz, Verticalidad y Geometría

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La Estructura del Edificio Gótico

Considerado en su conjunto, el edificio gótico presenta una serie de elementos —nervios, pilares, arbotantes y contrafuertes— que forman el esqueleto del edificio y son los responsables de su estabilidad. El resto —plementos de la bóveda y muros— son básicamente elementos de cerramiento, que pueden abrirse y ser sustituidos en parte por vidrieras que inundan de luz el interior. Se dará, pues, un predominio del vano sobre el muro. Vanos que serán ocupados por ventanales apuntados que, con el avance del estilo, irán complicando las tracerías internas que albergan las vidrieras.

La Luz como Elemento Esencial

Pero los elementos técnicos no son suficientes para definir el estilo; se ha de insistir... Continuar leyendo "Elementos Clave de la Arquitectura Gótica: Luz, Verticalidad y Geometría" »

Estilos artísticos de la Edad Media

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PR: estilo artístico de la Edad Media que se da en la península del s.V al s.X

Estilos:

Mozárabe San Miguel de la Escalada, asturiano iglesia de Santullano y visigótico San Juan de Baños de Cerrato

Arquitectura:

Pequeñas dimensiones, interior muy oscuro, piedras perfectamente cortadas, arco de herradura y medio punto, decoración geométrica y floral.

R: estilo artístico que se da en occidente entre los s. XI y XII.

Estilo rural

San Isidoro de León

Arquitectura:

Iglesias y castillos, templos pequeños, planta de cruz latina, bóvedas de cañón, arcos de medio punto, t campanarios, horizontalidad.

Escultura:

Al servicio de la arquitectura, arte didáctico, temas religiosos, la virgen y el cristo aparecen en la zona central, localizada en los capiteles

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Anàlisi d'Obres Clau del Barroc: Gentileschi i Bernini

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Judit i Holofernes, d'Artemisia Gentileschi

Cronologia

  • c. 1612 (principis del segle XVII)

Context Històric i Cultural

  • El segle XVII es caracteritza pels problemes derivats de l'oposició entre l'Europa catòlica –seguidora de la Contrareforma– i l'Europa protestant. La separació de part dels Països Baixos de la Monarquia Hispànica i la seva aproximació a la Gran Bretanya van produir una Europa enfrontada políticament entre les monarquies catòliques –que es van adequar en gran mesura a les directrius del papat– i les protestants. Va ser un segle d'enfrontaments constants amb la Guerra dels Trenta Anys i les seves seqüeles.
  • Amb els Àustries, a la Monarquia Hispànica, va començar un període de decadència política, social i econòmica
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Anàlisi de les Obres Mestres de Goya, Delacroix i Manet

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El 3 de Maig de Francisco Goya (1814)

Anàlisi Formal

Descripció: El quadre es divideix en dues parts. A la dreta, un grup de soldats d'esquena. A l'esquerra, patriotes afusellats o a punt de ser-ho. Al fons, un paisatge.

Iconografia: Crit universal contra el horror de la guerra. Ressalta el patiment de les víctimes. La figura central, amb els braços en creu, representa la figura de Crist, l'heroi. Els colors groc i blanc simbolitzen l'església per a alguns autors. El fanal, atribut reforçat pels estigmes a les mans i la camisa blanca (innocència).

Línia i color: Predomini del color sobre la línia. Colors càlids, negres i ocres foscos. Destaquen el blanc de la camisa i el vermell de la sang. Pinzellades llargues i soltes. Llum provinent... Continuar leyendo "Anàlisi de les Obres Mestres de Goya, Delacroix i Manet" »

Arte Románico: Pórtico de la Gloria y La Duda de Santo Tomás

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Identificación de la obra: Pórtico de la Gloria de la catedral de Santiago de Compostela

Autor: Maestro Mateo

Localización: Fachada principal de la catedral de Santiago. Forma parte del nártex. Galicia.

Cronología: 1188

Identificación

Este pórtico, localizado en la fachada principal de la catedral de Santiago de Compostela consta de tres vanos, siendo el más amplio el que corresponde a la nave central y los dos de los lados con las laterales.

Cumple dos objetivos: embellecer el edificio y una función didáctica (enseñar la doctrina de la Iglesia). La portada simboliza la puerta del cielo por lo que en ella se va a representar la iconografía más importante. Transmite grandeza y majestad. En este pórtico diferenciamos tres partes cuyo... Continuar leyendo "Arte Románico: Pórtico de la Gloria y La Duda de Santo Tomás" »

Tipus de plànols urbanístics i elements arquitectònics

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Tipus de plànols urbanístics:

  • Mohenjo-daro
  • Irregular (Jueu)
  • Regular
  • Radial
  • Ortogonal
  • Lineal

Un edifici ha de ser firmitas (ferm), venustes (decoració estètica), utilitas (útil).

Cases Romanes:

  • Insulae: Edifici civil per viure els Romans en època Romana.
  • Domus: Xalet. Construcció arquitectònica civil a les afores de la ciutat.
  • Vila: Xalet al mig del camp (Romans + Rics).
  • Hotel: "Ajuntament", casa de la vila, lloc de reunió.

Mur: Element que fa la funció de separar.

  • Mur corregut: Paret sense obertures.
  • Mur obert: Amb obertures: portes/finestres.
  • Mur de carrega: No es pot tocar, aguanta el pes, element sostenidor o de suport.

Muntant: Element arquitectònic vertical de suport que marca els laterals d’una porta o d’una finestra.

Ampit: Element arquitectònic... Continuar leyendo "Tipus de plànols urbanístics i elements arquitectònics" »

El jurament dels Horacis i els afusellaments del 3 de maig

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El jurament dels Horacis

Context històric: 1784. Regnat de Lluís XVI. Període convuls i d’agitació social, cinc anys abans de la Revolució Francesa (1789). Consolidació de la classe burgesa. Procés d’industrialització. A Espanya: Carles IV. Context cultural: Il·lustració. L’enciclopèdia: D’Alambert i Diderot.
Estil: Neoclassicisme. Característiques formals: Equilibri compositiu. Perfecta integració de les figures dins de l’espai arquitectònic. Claredat expositiva. Subordinació del color al dibuix. Perfecte modelat anatòmic, que recorda a la puresa acadèmica de l’escultura clàssica. Predomini de la línia recta en els personatges masculins, i la línia ondulada en els femenins: actitud activa versus sentiment. Cromatisme:
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