Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Les Tres Gràcies de Rubens: Fitxa tècnica, context històric i descripció formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,71 KB

Les Tres Gràcies

1.- Fitxa tècnica

Títol: Les Tres Gràcies.

Autor: Peter Paulus Rubens (Siegen, 1577 – Anvers, 1640).

Cronologia: 1639.

Tècnica: oli sobre fusta.

Mides: 2,21 x 1,81 m.

Estil: barroc.

Tema: mitològic.

Localització: Museo del Prado (Madrid).

2.- Context històric:

  • Holanda al segle XVII
  • Els mercaders, burgesos, artesans i altres grups socials comerciaven i entenien d'obres d'art.
  • A Holanda ni l'Església, ja que era país protestant, ni la monarquia eren mecenes de l'art.
  • El 1632 els Països Baixos encara pertanyien a la corona espanyola.
  • Europa està immersa en la Guerra dels Trenta Anys.

3.- Descripció formal:

Descripció formal Inspirat en els models de l'antiguitat clàssica, Rubens, seguint una composició tradicional, situa les... Continuar leyendo "Les Tres Gràcies de Rubens: Fitxa tècnica, context històric i descripció formal" »

Escultura renacentista: características, materiales y temas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,29 KB

Escultura renacentista

La escultura exenta, a diferencia de la escultura medieval, no depende de una iconografía preestablecida.

Características generales

Los relieves siguen los modelos de Grecia y Roma, con composiciones sencillas, armoniosas y serenas. Se intenta recrear la perspectiva, dando profundidad a las escenas.

Los artistas se inspiran en los descubrimientos arqueológicos de Roma y Grecia, buscando recuperar el esplendor de la Antigüedad clásica.

Se observa un naturalismo realista por la influencia gótica, a diferencia del naturalismo idealizado del cinquecento.

Materiales

Se usa mármol, bronce, madera y barro. La madera se utiliza mucho en España.

Belleza y temas

Se busca la belleza formal, la armonía y el equilibrio en las composiciones.... Continuar leyendo "Escultura renacentista: características, materiales y temas" »

Art Romà: Panteó i August de Prima Porta

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,44 KB

Panteó

Fitxa Tècnica

Títol: Panteó

Autor: Desconegut

Cronologia: 27 aC. Reconstruït del 118 al 125 dC

Tècnica: Arquitravat i voltat

Mides: 42 m (alçada) x 58 m (diàmetre) x 35 m (ample) x 18 m (alt)

Estil: Romà Imperial

Tipologia: Temple

Localització: Roma

Context Històric

El Panteó va ser construït durant el període Imperial, durant la Pax Romana. Època durant la qual es van aturar les campanyes militars i disposaven de diners per fer obres públiques i romanitzar els territoris conquerits. Aquest és el temps en què l'imperi va arribar a la seva màxima expansió territorial i prosperitat.

La construcció inicial del Panteó va ser el 27 aC, encarregat per Agripa, la mà dreta d'August. Anys després hi va haver un incendi que va cremar... Continuar leyendo "Art Romà: Panteó i August de Prima Porta" »

Arquitectura i escultura modernista: Gaudí, Sullivan, Montaner i altres

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 22,12 KB

Torre Eiffel

Gustave Eiffel, Nougier, Koechlin i Sauvestre (enginyers) 1887 - 1889, París. Sist. constr.: reticular (xarxa). Elem. sup.: Pilars. Sust.: bigues. AF: construcció on interior i ext. no estan ben definits (buit). 4 costelles de ferro que arrenquen i es van ajuntant. Proces de convergència es van creant 3 pisos. A baix: estructura 4 arcs que connecten 4 costelles. Arcs que Eiffel utilitza en altres ponts. Aquests arcs arriben fins a 1 pis i continuen costelles fins al 2n. A partir del 2n, 4 costelles s'ajunten formant una agulla estilitzada metàl·lica. Estructura: calada (forats). Més lleugera, segura i resistents al vent. Espais interns reduïts poc funcionals. Elements no constr.: inexistents, perquè per a ells la decoració... Continuar leyendo "Arquitectura i escultura modernista: Gaudí, Sullivan, Montaner i altres" »

El Arte del Renacimiento: Un Renacer de la Creatividad

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,4 KB

El Arte del Renacimiento

Es el arte principal de este periodo, se le da importancia al artista, se les considera genios.

Características

Se retomó el lenguaje clásico como el naturalismo, basado en el estudio del cuerpo humano y de la naturaleza, es una representación idealizada, tiene proporciones, armonía y equilibrio.

Expresividad serena

Composiciones simétricas, equilibradas. Suelen corresponderse con la forma de un triángulo equilátero.

Se añade una nueva forma de entender la perspectiva, la perspectiva científica, se busca representar las tres dimensiones de la naturaleza. La perspectiva lineal consistía en la representación geométrica de la profundidad de un espacio partiendo de un punto de fuga.

Se desarrolla el paisaje al contrario... Continuar leyendo "El Arte del Renacimiento: Un Renacer de la Creatividad" »

Palau de la Música: Símbol del Modernisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB

El Palau de la Música Catalana

Context Històric

El Palau de la Música Catalana va ser edificat entre el 1905 i el 1908 per Lluís Domènech i Montaner. La nova societat industrial, burgesa i liberal que s'estava configurant a Europa al llarg del segle XIX, té a l'Estat Espanyol el seu principal exponent a Catalunya. A finals del segle XIX, la burgesia industrial catalana, pròspera, culta i nacionalista, encapçala un moviment polític que s'enfronta als interessos centralistes, conservadors i rurals del govern central d'Espanya, intentant crear una Catalunya autònoma, liberal, culta i cosmopolita (catalanisme). Som al moment de la Renaixença, un moviment cultural de caràcter nacionalista que fomenta el redescobriment dels valors històrics... Continuar leyendo "Palau de la Música: Símbol del Modernisme" »

Ara Pacis Augustae: Anàlisi i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,72 KB

Ara Pacis Augustae

Context històric i cultural

L’Ara Pacis va ser construït per ordre del Senat romà l’any 13 a.C., amb motiu del retorn victoriós de l'emperador August de les terres d’Hispània i de la Gàl·lia. Es va acabar l’any 9 a.C. i es va consagrar al numen de la pau; la pau que l’emperador acabava d’imposar en tot el seu imperi.

  • Amb August es va concloure la conquesta de les costes mediterrànies, el que va permetre celebrar la Pax Romana, que portà amb ella una època d’esplendor en el comerç, que es va convertir en l’activitat econòmica més florent.
  • Roma es va convertir en la capital d’un immens imperi en el qual les províncies tenien un paper econòmic molt important. A totes les províncies de l’imperi
... Continuar leyendo "Ara Pacis Augustae: Anàlisi i Significat" »

Magatzems Carson Pirie Scott: L'Arquitectura de Sullivan

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,27 KB

Els magatzems Carson, Pirie, Scott s’aixequen al xamfrà dels carrers Franklin i Adam, al districte històric i comercial de la ciutat de Chicago.

Anàlisi Arquitectònica: Carson Pirie Scott

La Façana i les Finestres de Chicago

En el pla horitzontal, SULLIVAN aixeca a la cantonada un pavelló circular que continua l’estructura del cos inferior de l’edifici, tot i que la decoració és molt més abundant a la part baixa. A les vidrieres, que segueixen la línia dels aparadors dels murs laterals de l’edifici, s’hi poden veure els noms dels magatzems.

En conjunt, la façana està concebuda de manera funcional, especialment perquè permeti el pas de la llum a l’interior. Els seus elements fonamentals són les anomenades finestres de Chicago,... Continuar leyendo "Magatzems Carson Pirie Scott: L'Arquitectura de Sullivan" »

Eros i Psique de Canova: Anàlisi i Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,48 KB

Eros i Psique d'Antonio Canova: Anàlisi

Elements Formals

La textura és llisa i polida. Lluny de la fredor neoclàssica, l'autor aconsegueix una obra plena de tendresa, aspecte potenciat per l'elecció del moment i pel tractament acurat del material. Canova va transformar la duresa del marbre en una textura suau i delicada (sfumatto, non finito) polint amb pedra volcànica l'obra i banyant-la en calç i àcid. Així, aconseguí una intensa sensació de realisme anatòmic. Cal destacar el contrast entre el caràcter massís de la base i la lleugeresa de les figures, intensificat pel tractament de les superfícies: rugós a la base i suau a les figures. Això incrementa el dinamisme de la composició. Va ser concebuda per a una vista frontal,... Continuar leyendo "Eros i Psique de Canova: Anàlisi i Context" »

Obras Maestras del Arte Renacentista: Del Quattrocento al Cinquecento

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,24 KB

La Trinidad

(Quattrocento)

Realizada por Masaccio entre 1426 y 1428. La técnica empleada es el fresco. Se ubica en la ciudad de Florencia, en la Iglesia Santa María Novella.

Predominan el ocre, anaranjado y el azul. Se encuentran dos planos: en uno se representa la vida y en el otro la muerte. El autor representó al Padre, al Hijo y al Espíritu Santo, que aparece representado por una paloma.

Se utilizó la perspectiva en el espacio y entre los personajes, representada en el arco. La perspectiva fue tal que los cuerpos están pintados como si fueran esculturas. Hay presencia de luz, la cual se distribuye en las partes laterales, los personajes centrales e incluso en el techo pintado donde se ve más clara la perspectiva. Hay armonía entre la... Continuar leyendo "Obras Maestras del Arte Renacentista: Del Quattrocento al Cinquecento" »