Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Jacques-Louis David i el Neoclassicisme: El Jurament dels Horacis

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,71 KB

El Jurament dels Horacis: Anàlisi i Context

Jacques-Louis David i el Neoclassicisme

El Jurament dels Horacis, de Jacques-Louis David, fou pintat al 1784, abans de la Revolució Francesa. Pertany a l'escola neoclàssica. Jacques-Louis David (París, 30 d'agost de 1748 – Brussel·les, 29 de desembre de 1825), és l'autor més important del neoclassicisme. A partir de 1780, s'allunya de la frivolitat del rococó per aproximar-se a una austeritat pictòrica més d'acord amb la situació de l'Antic Règim. Més endavant, amb la caiguda de Robespierre, es va unir a la revolució napoleònica, on va crear "l'estil Imperi" d'acord amb l'imperi que va crear Napoleó. Va tenir un gran nombre de seguidors que van fer d'ell el personatge més influent... Continuar leyendo "Jacques-Louis David i el Neoclassicisme: El Jurament dels Horacis" »

Anàlisi de "Impressió, sol ixent" i "Nit estelada"

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6 KB

Impressió, sol ixent

Anàlisi Formal

Paisatge marítim amb tres barques. Les aigües són tranquil·les mentre s'observa el sol que comença a clarejar.

La pinzellada és solta i hi ha taques de color, cosa que dóna un predomini absolut del color sobre la línia. Cromàticament hi ha un clar domini dels colors freds que creen un contrast amb el taronja del sol i el cel. Els colors no es barregen a la tela sinó en la retina de l'espectador.

La llum en aquest quadre és molt important. Mitjançant la pinzellada solta, l'autor mostra un gran interès per captar el reflex de la llum del sol sobre l'aigua. La juxtaposició de les dues tonalitats fa que la intensitat de cada una sigui major. I aconsegueix profunditat amb el paisatge del fons, el reflex... Continuar leyendo "Anàlisi de "Impressió, sol ixent" i "Nit estelada"" »

Diego Velázquez: Evolución Artística y Características de su Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,49 KB

Diego Velázquez: Un Maestro del Realismo Barroco

Velázquez poseyó un elevado concepto de la pintura y aspiró a la perfección absoluta, lo que queda de manifiesto en el gran número de veces que retocó sus cuadros, siempre buscando el dominio completo de la técnica. Aunque a lo largo de su vida el estilo de Velázquez no dejó de evolucionar, como características generales de su pintura podemos citar las siguientes:

  • Realismo: Poco amigo de la fantasía y los idealismos, busca siempre representar la realidad misma.
  • Sentido del equilibrio: Siempre se guía por el buen gusto y la elegancia a la hora de elegir escenas o gestos. Sus composiciones son el fruto de una lenta y profunda meditación, todo lo piensa con minuciosidad y detallismo.
  • Evolución
... Continuar leyendo "Diego Velázquez: Evolución Artística y Características de su Pintura" »

Els primers freds: escultura realista i simbolista de Miquel Blay

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,57 KB

ELS PRIMERS FREDS

FITXA TÈCNICA

Títol: Els primers freds

Autor: Miquel Blay

Cronologia: 1892

Tipologia: escultura exempta

Material: marbre blanc

Estil: realista/simbolista

Tema: anecdòtic i costumista

Localització: MNAC (Barcelona)

BIOGRAFIA DE L’AUTOR

Miquel Blay va començar el seu aprenentatge a l’Escola de Dibuix i Pintura d’Olot. El 1888 va anar a París, ciutat on va viure fins a l’any 1906. Entre el 1890 i el 1894 l’escultor va visitar Roma, període de temps en què va adquirir una sòlida formació artística.

El 1906 es va instal·lar a Madrid, va abandonar l’estil modernista de la seva primera etapa i es va caracteritzar per un academicisme pròxim al realisme. Va rebre nombrosos encàrrecs públics que va compaginar amb la seva... Continuar leyendo "Els primers freds: escultura realista i simbolista de Miquel Blay" »

Fitxa Tècnica de l'Ara Pacis Augustae: Context i Anàlisi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,44 KB

1. Fitxa Tècnica
a) Títol:
Ara Pacis Augustae (Altar de la Pau)
b) Autor: desconegut (comitent: Senat Romà en honor d'August)
c) Cronologia: segle I aC
d) Material: marbre de Carrara
e) Sistema constructiu: arquitravat
f) Tipologia: altar
g) Tema: commemoratiu
h) Estil: romà imperial
i) Localització: original Camp de Mart (Roma), actual Via Ripetta, Museo dell'Ara Pacis (Roma)
2. Context Històric i Cultural
L'Ara Pacis (Altar de la Pau) va ser construït entre el 13 i el 9 aC per decisió del Senat, en acció de gràcies pel retorn de l'emperador August després de les seves victorioses campanyes a Hispània i Gàl·lia.
Aquest període destaca per la divisió de l'Imperi Romà en províncies, la romanització i una sòlida estructura social, jurídica
... Continuar leyendo "Fitxa Tècnica de l'Ara Pacis Augustae: Context i Anàlisi" »

Aqueducte de les Ferreres i Santa Sofia de Constantinoble

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,48 KB

Aqueducte de les Ferreres

Aqueducte de les Ferreres: Nom: aqueducte romà de les Ferreres (o Pont del Diable). Autor: desconegut. Cronologia: probablement segle II (època de Trajà). Localització: Tarragona. Estil: romà imperial. Materials utilitzats: pedra. Dimensions: 813 m (longitud), 27 m (altura), 217 m (amplada).

Elements de suport i suportats

El sistema de suport és bàsic: els pilars sostenen els arcs de mig punt i l'acuració inferior sosté l'acuració superior. Es completa amb una graderia de conducció d'aigua que devia fer uns 2 metres d'alçada. L'aqueducte consta de 11 arcs al pis inferior i 255 al superior.

Espai interior i exterior

L'aqueducte està construït a base de carreus rectangulars lleugerament encoixinats i col·locats... Continuar leyendo "Aqueducte de les Ferreres i Santa Sofia de Constantinoble" »

Monestir de Poblet: Història, Arquitectura i el Jardí de les Delícies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,71 KB

Monestir de Poblet

Té tres recintes emmurallats, el més interior és de l'àmbit monàstic. Aquest espai té com a eix principal el claustre, que es constitueix en el centre de la vida monacal. Les quatre crugies són cobertes amb voltes de creueria apuntada, i els arcs apuntats que delimiten el pati interior presenten una sòbria traceria gòtica, d'acord amb l'austera decoració geomètrica i floral dels capitells. Davant del refectori hi ha un templet hexagonal romànic que cobreix la font on els monjos es rentaven les mans abans de menjar. Aquesta font és un element característic dels monestirs cistercencs. La sala capitular és un espai quadrat amb quatre pilars octogonals al centre, coronats amb capitells lleugerament decorats, des
... Continuar leyendo "Monestir de Poblet: Història, Arquitectura i el Jardí de les Delícies" »

Art Romànic i Gòtic: Anàlisi d'Obres Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB

Frescos de l'absis de Sant Climent de Taüll

Descripció formal:

El conjunt es divideix en tres parts o registres superposats: el superior està format per la volta de l'absis i representa el cel, amb la Dextera Domini dintre de la màndorla mística i l'Agnus Dei; l'intermedi remet a l'església i la part inferior, perduda pràcticament tota, simbolitza el món terrenal. Hi ha simetria en la composició i una estructuració geomètrica dels cossos dels diversos personatges. La simetria només es trenca en la posició de les mans de Crist. Aporta un clar antinaturalisme, reforçat pel hieratisme, la frontalitat, el respecte i l'autoritat. Un altre aspecte de la perspectiva del període romànic és la utilització de la perspectiva jeràrquica.... Continuar leyendo "Art Romànic i Gòtic: Anàlisi d'Obres Clau" »

El Renacimiento: El Resurgir del Arte Clásico

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,48 KB

El Renacimiento

Es un movimiento artístico que se extendió a toda Europa excepto Rusia a partir del siglo XV - XVI, que repercutió en la cultura, dentro de la literatura, música y artes plásticas. Se denominó Renacimiento porque se entendía como una recuperación del arte clásico.

Debido a la gran expansión de lenguajes esta época se caracterizó por la lengua y la literatura, representada en idiomas como francés, español, portugués, inglés, alemán y otros que anteriormente no existían. A principios del Renacimiento se inventó la imprenta, lo que favoreció a la literatura. Surgió en Italia donde se destacaron las ciudades de Florencia, logrando el esplendor y se desarrolló también en otras ciudades como Venecia, Roma y Milán.... Continuar leyendo "El Renacimiento: El Resurgir del Arte Clásico" »

Art Romànic i Gòtic: Arquitectura, Context Històric

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB

Arquitectura Romànica: Característiques

L'arquitectura romànica es distingeix per l'ús de diversos elements clau:

  1. Elements arquitectònics: Utilitza la pedra com a element constructiu principal.
  2. Sistema de suports i cobertes: S'empra l'arc de mig punt sobre columnes o pilars.
  3. Problemes estructurals: Es resolen amb voltes de pedra, d'aresta a les naus laterals i de quart d'esfera als absis.
  4. Arcs faixons: Permeten la divisió en trams de la nau central.
  5. Sistema de suports: Es completa amb murs i contraforts exteriors.
  6. Il·luminació: La diferència d'alçada entre la nau central i les laterals permet il·luminar la central mitjançant el trifori (si n'hi ha).
  7. Articulació de murs i contraforts: Els contraforts trenquen la monotonia del mur continu.
... Continuar leyendo "Art Romànic i Gòtic: Arquitectura, Context Històric" »