Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

El Jurament dels Horacis: Anàlisi de l'Obra de David al Louvre

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,45 KB

Introducció a l'obra

El Jurament dels Horacis és una obra pictòrica feta per Jacques-Louis David l’any 1784. És una pintura feta amb la tècnica de l’oli; i la podem trobar al Museu del Louvre, a París.

Anàlisi formal i compositiva

L’artista utilitzà les línies rectes per traçar els personatges masculins i les línies suaus i rodones per als femenins. El cromatisme se subordina al dibuix. Els colors són brillants i clars, i predominen les tonalitats vermelles, grises i ocres. El roig de la túnica del pare al centre de la tela és un símbol de la passió inherent al jurament, però també de la sang que es vessarà. La llum, de clara inspiració caravaggiesca, entra per l’esquerra i projecta les ombres dels germans. L’enrajolat... Continuar leyendo "El Jurament dels Horacis: Anàlisi de l'Obra de David al Louvre" »

Ara Pacis Augustae: Context, Estil i Funció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB

ARA PACIS AUGUSTAE

ARA PACIS AUGUSTAE

Context

  • L’Ara Pacis, conegut també com l’altar de la pau, és un monument que va ser construït amb la finalitat de commemorar les victorioses campanyes de l’emperador August per la Galia i Hispània, imposant la pau per totes les regions que conquistava i fent una mica més gran el gloriós imperi romà.

  • August va arribar al tron l’any 27 abans de Crist, i el monumental altar va ser construït durant els anys 13 i 9 abans de Crist. Com que August imposava la Pau als territoris per on passava, el temple va ser dedicat a la deessa de la pau.

Estil i Composició:

L’Ara Pacis és una combinació de Grec Hel·lenístic com l’altar, els alts i baixos relleus... amb el realisme dels retrats romans. És

... Continuar leyendo "Ara Pacis Augustae: Context, Estil i Funció" »

Dorífor de Policlet i Hermes amb Dionís: Anàlisi i Comparació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,93 KB

Dorífor de Policlet

Títol: Dorífor
Autor: Policlet
Cronologia: 430 a.C.
Tipologia: Escultura exempta
Materials: Original en bronze, còpia romana en marbre
Mides: 2,12 m
Estil: Grec clàssic
Tema: Esportiu
Localització: Museu Arqueològic Nacional (Nàpols)

Policlet esculpeix la figura d'un jove atleta dempeus, totalment nu. Amb la mà esquerra sosté una llança (perduda) sobre l'espatlla. L'escultura es complementa amb un petit suport, degut al pes, que enganxa el braç dret a la cama, i amb una soca a l'altura de la cuixa de l'atleta, que sosté tot el pes. La composició ha estat executada mitjançant un càlcul precís de proporcions, utilitzant un cànon anatòmic perfecte, segons el qual l'alçada total ha de ser equivalent a set... Continuar leyendo "Dorífor de Policlet i Hermes amb Dionís: Anàlisi i Comparació" »

Escultura eqüestre de Marc Aureli: Context històric i descripció formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,52 KB

Context històric

Marc Aureli fou emperador des de l’any 161 fins al 180. Era un home culte i amant de la filosofia. No tenia vocació per a les armes, ans al contrari, el seu caràcter era pacífic, melancòlic i humanitari. Era un home partidari de la pau.

Les escultures eqüestres

Les escultures eqüestres simbolitzen el poder polític i el caràcter dirigent dels personatges que es representaven.

Descripció formal

El tema central de l’estàtua és el poder i la grandesa divina. L’emperador té una mida més gran que la real. Tendeix la mà en un gest característic dels retrats d’August. Segons alguns historiadors també podria voler significar un gest de clemència cap a un enemic caigut als peus del cavall.

Aquesta imatge tenia com... Continuar leyendo "Escultura eqüestre de Marc Aureli: Context històric i descripció formal" »

Colosseu i Panteó de Roma: Arquitectura i Història

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,28 KB

Colosseu o Amfiteatre Flavi: Autor desconegut, però encarregat per Flavi Vespasià (inaugurat l’any 80 pel seu successor Tit). Cronologia: s.I, Tipologia: amfiteatre, Materials: blocs de marbre, travertí, formigó, maó, pedra i estuc, Estil: romà imperial, Localització: Roma.

La part de la façana conservada està aixecada sobre un podi o estilòbat i té 4 nivells. Els 3 primers nivells estan formats per una successió de 80 arcs de mig punt, acompanyats per columnates adosades que suporten un entaulament purament decoratiu. El 4t nivell està format per un mur amb pilastres adossades i petites finestres rectangulars. Ordre de baix a dalt: dòric-toscà, jònic i corinti. L’últim pis està decorat amb lesenes d’estil corinti i 24... Continuar leyendo "Colosseu i Panteó de Roma: Arquitectura i Història" »

Anàlisi Arquitectònica del Guggenheim de Bilbao

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,73 KB

El Museu Guggenheim Bilbao: Anàlisi Arquitectònica

Autor:
Frank O. Gehry (Toronto, 1929)
Cronologia:
1991-1997
Estil:
Deconstructivisme
Tipologia:
Museu
Materials:
Pedra calcària, vidre i titani
Localització:
Bilbao

Context Històric i Urbà

Després de la gran crisi econòmica dels anys 80, la dècada dels 90 va suposar un període d'expansió, millora econòmica i, un fet important, el començament de la bombolla immobiliària. El Museu Guggenheim s'erigeix en aquest context de recuperació i creixement. La Fundació Guggenheim va seleccionar Bilbao com la ubicació ideal per a la seva seu europea, contribuint significativament a la regeneració urbana de la ciutat.

Anàlisi Formal de l'Edifici

Espai Exterior: Volums i Materials

L'edifici està format... Continuar leyendo "Anàlisi Arquitectònica del Guggenheim de Bilbao" »

Anàlisi de l'August de Prima Porta

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,98 KB

August de Prima Porta

Fitxa Tècnica

  • Autor: Desconegut
  • Tècnica: Fosa (còpia)
  • Cronologia: Original 19 aC (còpia 14 dC)
  • Material: Bronze (original), marbre (còpia)
  • Estil: Romà Imperial
  • Forma: Exempta
  • Dimensions: 2,04 m alt
  • Tipologia: Dempeus
  • Localització original: Vil·la Ad Gallinas Albas (propietat de Lívia), Prima Porta (Roma)
  • Cromatisme: Policromat
  • Localització actual: Museus Vaticans

Context Històric

Octavi August, primer emperador de Roma (27 aC - 14 dC), va posar fi a les guerres de conquesta, iniciant un període de pau (Pax Romana) que, amb excepció de guerres frontereres, va durar dos segles. L'art, especialment l'escultura, va experimentar canvis significatius. Mentre que en l'època republicana predominava el realisme extrem, durant l'... Continuar leyendo "Anàlisi de l'August de Prima Porta" »

La Pintura Barroca Española: Características, Temas y Artistas Destacados

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,01 KB

La Pintura Barroca Española

Características

  • Influencia italiana: Principalmente del tenebrismo de Caravaggio, presente en pintores como Ribera y Velázquez.
  • Naturalismo y realismo: Fidelidad en la representación de la realidad.
  • Sencillez y equilibrio: Composiciones y formas sin movimientos violentos, organizadas mediante líneas diagonales y escorzos.
  • Color: Mayor importancia que el dibujo, utilización más natural.
  • Profundidad: Dominio de la perspectiva aérea.
  • Luz: Elemento organizador de ambientes y creador de atmósferas.

Temática

  • Religiosa: Santos, martirios, Inmaculadas.
  • Profana: Mitológica (influencia de Rubens), bodegones, escenas de género, retratos, desnudos, paisajes.

Agotamiento y Cambio

  • Finales del siglo XVII: Agotamiento de la capacidad
... Continuar leyendo "La Pintura Barroca Española: Características, Temas y Artistas Destacados" »

Maravillas de la Arquitectura Romana: El Panteón y su Legado

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,23 KB

El Panteón de Roma: Arquitectura, Historia y Simbolismo

Materiales y Estructura del Panteón

El material fundamental del Panteón es el hormigón de cal, con cascotes más pesados en el muro que en la cubierta, y ladrillo utilizado en los arcos. El Panteón tiene dos partes muy diferenciadas: en primer lugar, a modo de pronaos, un pórtico octástilo de columnas corintias con frontón triangular sin relieves. El pórtico se divide en tres naves separadas por columnas. A continuación, un enorme espacio circular, la naos o cella del templo, cubierta por una gran cúpula de media naranja.

Función y Simbolismo del Panteón

El año 27 a.C. marca un momento trascendental en la historia de la Antigua Roma. Es entonces cuando Octavio Augusto es proclamado... Continuar leyendo "Maravillas de la Arquitectura Romana: El Panteón y su Legado" »

Escultura Barroca: Características, Artistas y Escuelas Españolas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,05 KB

ESCULTURA BARROCA

Al igual que la arquitectura, la escultura experimentó evidentes cambios durante el siglo XVII. Surge del sustrato renacentista pero potencia la línea establecida por Miguel Ángel y los manieristas en aras a procurar la ruptura total del equilibrio clásico.

Dejaremos atrás el realismo idealizado a favor de un naturalismo que huye del prototipo y del canon y que representa la realidad particular. Aunque las manifestaciones son diversas trataremos en el siguiente apartado de buscar las generalidades.

Características generales

La estética barroca expresa a través de la escultura las pasiones del alma. Las características de la escultura barroca son:

  • Uso de técnicas muy diversas para conseguir las mejores calidades y texturas
  • El
... Continuar leyendo "Escultura Barroca: Características, Artistas y Escuelas Españolas" »