Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Monestir de Poblet: Història, Arquitectura i el Jardí de les Delícies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,71 KB

Monestir de Poblet

Té tres recintes emmurallats, el més interior és de l'àmbit monàstic. Aquest espai té com a eix principal el claustre, que es constitueix en el centre de la vida monacal. Les quatre crugies són cobertes amb voltes de creueria apuntada, i els arcs apuntats que delimiten el pati interior presenten una sòbria traceria gòtica, d'acord amb l'austera decoració geomètrica i floral dels capitells. Davant del refectori hi ha un templet hexagonal romànic que cobreix la font on els monjos es rentaven les mans abans de menjar. Aquesta font és un element característic dels monestirs cistercencs. La sala capitular és un espai quadrat amb quatre pilars octogonals al centre, coronats amb capitells lleugerament decorats, des
... Continuar leyendo "Monestir de Poblet: Història, Arquitectura i el Jardí de les Delícies" »

Art Romànic i Gòtic: Anàlisi d'Obres Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB

Frescos de l'absis de Sant Climent de Taüll

Descripció formal:

El conjunt es divideix en tres parts o registres superposats: el superior està format per la volta de l'absis i representa el cel, amb la Dextera Domini dintre de la màndorla mística i l'Agnus Dei; l'intermedi remet a l'església i la part inferior, perduda pràcticament tota, simbolitza el món terrenal. Hi ha simetria en la composició i una estructuració geomètrica dels cossos dels diversos personatges. La simetria només es trenca en la posició de les mans de Crist. Aporta un clar antinaturalisme, reforçat pel hieratisme, la frontalitat, el respecte i l'autoritat. Un altre aspecte de la perspectiva del període romànic és la utilització de la perspectiva jeràrquica.... Continuar leyendo "Art Romànic i Gòtic: Anàlisi d'Obres Clau" »

El Renacimiento: El Resurgir del Arte Clásico

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,48 KB

El Renacimiento

Es un movimiento artístico que se extendió a toda Europa excepto Rusia a partir del siglo XV - XVI, que repercutió en la cultura, dentro de la literatura, música y artes plásticas. Se denominó Renacimiento porque se entendía como una recuperación del arte clásico.

Debido a la gran expansión de lenguajes esta época se caracterizó por la lengua y la literatura, representada en idiomas como francés, español, portugués, inglés, alemán y otros que anteriormente no existían. A principios del Renacimiento se inventó la imprenta, lo que favoreció a la literatura. Surgió en Italia donde se destacaron las ciudades de Florencia, logrando el esplendor y se desarrolló también en otras ciudades como Venecia, Roma y Milán.... Continuar leyendo "El Renacimiento: El Resurgir del Arte Clásico" »

Art Romànic i Gòtic: Arquitectura, Context Històric

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB

Arquitectura Romànica: Característiques

L'arquitectura romànica es distingeix per l'ús de diversos elements clau:

  1. Elements arquitectònics: Utilitza la pedra com a element constructiu principal.
  2. Sistema de suports i cobertes: S'empra l'arc de mig punt sobre columnes o pilars.
  3. Problemes estructurals: Es resolen amb voltes de pedra, d'aresta a les naus laterals i de quart d'esfera als absis.
  4. Arcs faixons: Permeten la divisió en trams de la nau central.
  5. Sistema de suports: Es completa amb murs i contraforts exteriors.
  6. Il·luminació: La diferència d'alçada entre la nau central i les laterals permet il·luminar la central mitjançant el trifori (si n'hi ha).
  7. Articulació de murs i contraforts: Els contraforts trenquen la monotonia del mur continu.
... Continuar leyendo "Art Romànic i Gòtic: Arquitectura, Context Històric" »

El Coliseo Romano: Símbolo del Imperio

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,62 KB

Introducción

NOMBRE: El Coliseo

ARQUITECTO: Anónimo (Comitente: el emperador Vespasiano) inaugurado por su hijo Tito

CRONOLOGÍA: 72-80 d.C.

LOCALIZACIÓN: Roma (Italia)

ESTILO: Romano imperial

MATERIALES: Bloques de mármol travertino, hormigón, ladrillo, piedra y estuco.

TIPOLOGÍA: Anfiteatro

Historia y Construcción

Construido durante el mandato del emperador Vespasiano e inaugurado por su hijo Tito en el año 80 d.C., el Coliseo Romano (originalmente llamado Anfiteatro Flavio) es una de las obras arquitectónicas más impresionantes de la antigüedad. Su inauguración se convirtió en una fiesta que duró unos 100 días. El nombre de “Coliseo”, hace referencia al “coloso” de Nerón, una estatua de 20 metros que se alzaba en sus inmediaciones.... Continuar leyendo "El Coliseo Romano: Símbolo del Imperio" »

Arquitectura cisterciense en Galicia: austeridad y funcionalidad

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,12 KB

Arquitectura cisterciense en Galicia

Los monjes cistercienses, provenientes de la orden benedictina, se distinguían por su estricto apego a la regla de San Benito. Además de su vestimenta blanca (en contraste con la negra de los benedictinos), la elección de lugares aislados para sus monasterios reflejaba su búsqueda de pureza espiritual. Su vida se centraba en el campo, la instrucción y la oración, buscando la autosuficiencia a través del trabajo agrícola.

Características de la arquitectura cisterciense

La construcción de un monasterio cisterciense solía tomar alrededor de 30 años. El diseño arquitectónico se basaba en la iglesia como edificio principal, con el claustro adyacente y las dependencias monásticas alrededor. Aunque... Continuar leyendo "Arquitectura cisterciense en Galicia: austeridad y funcionalidad" »

Maman: Una aranya monumental amb simbolisme matern

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,75 KB

CATALOGACIÓ

·Títol: Maman

·Autor: Louise Bourgeois (Paris, 1911-Nova York, 2010)

·Cronologia: 1999

·Estil: expressionista

·Tipologia: escultura exempta

·Localització: Museu Guggenheim (Bilbao)

ANÀLISI MATERIAL

·Dimensions: 8,95 x 9,80 x 11,60 m.

·Materials: bronze, acer inoxidable i marbre. Aquesta barreja de materials és un tret característic de la producció de Bourgeois.

De la mateixa obra se n'ha fet més d'una fosa, que trobem a diferents parts del món com al Samsung Museum of Art de Seül, al Jardí de les Tulleries de París o a la National Gallery de Canadà, per citar-ne alguns exemples.

·Tècnica: fosa.

CONTEXT HISTÒRIC

IGUAL QUE GUENHEIM

ESTIL

L'obra pertany al corrent expressionista però amb molts matisos personals, ja que Bourgeois... Continuar leyendo "Maman: Una aranya monumental amb simbolisme matern" »

Arquitectura i Context del Renaixement: Guia Essencial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,02 KB

Arquitectura Renaixentista: Característiques i Evolució

El Quattrocento: Orígens i Elements Clau

El Quattrocento va experimentar una atracció especial per la Toscana, i en especial la seva capital, Florència. El Renaixement trenca amb l'estil gòtic. Habitualment s'utilitzen els tres ordres grecs (dòric, jònic i corinti), als quals s'afegeixen els dos romans (toscà i compost). Com a elements de cobriment, destaquen l'arc de mig punt, la volta de canó i la cúpula de mitja taronja.

El Cinquecento i el Manierisme: Innovació i Ruptura

Durant el Cinquecento, per decorar les edificacions, els artistes creen mostres que combinen elements animals i humans. Els arquitectes del segle XVI també tenen un interès per la normativa clàssica. El... Continuar leyendo "Arquitectura i Context del Renaixement: Guia Essencial" »

Anàlisi de 'El dinar campestre' d'Édouard Manet i el seu Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,41 KB

Context Històric del Segon Imperi Francès

Després de la Revolució burgesa de 1848 es proclamà la Segona República Francesa, presidida per Lluís Napoleó Bonaparte. El desembre de 1852, Lluís Napoleó restaurà l’Imperi i adoptà el nom de Napoleó III. La major part dels francesos van ratificar el nou règim en un plebiscit, per por de nous moviments revolucionaris. L’Església i la gran burgesia esdevingueren els principals pilars del règim imperial. S’inicià una etapa caracteritzada per:

  • L’obsessió de Napoleó III per les obres públiques, que va comportar la creació de molts llocs de treball i el suport de la classe obrera al règim. Es van construir ferrocarrils i carreteres, es van introduir el telègraf i la navegació
... Continuar leyendo "Anàlisi de 'El dinar campestre' d'Édouard Manet i el seu Context" »

Art a Florència: Cúpula de Brunelleschi, David de Donatello i La Trinitat de Masaccio

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,33 KB

La Cúpula de Santa Maria de Fiore

La cúpula de Santa Maria de Fiore va ser construïda entre els anys 1418 i 1446 a la catedral de Florència. Aquesta catedral la va construir Arnolfo di Cambio l'any 1292 i és de tradició gòtica italiana. El problema de com construir una cúpula de dimensions tan grans es va solucionar amb un concurs l'any 1418. Aquest va ser guanyat per Filippo Brunelleschi, que va construir la cúpula.

El seu projecte va ser el guanyador ja que no comptava amb cintres, però sí amb una cúpula doble. L'interior de la cúpula tenia com a suport un sistema de nervis creuats en horitzontal i vertical, un aparell de taulell amb forma d'"espina de peix" i diverses semicúpules de descàrrega al voltant. Pel que fa a l'exterior,... Continuar leyendo "Art a Florència: Cúpula de Brunelleschi, David de Donatello i La Trinitat de Masaccio" »