Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Casa del Poeta Tràgic i Retrat Eqüestre de Marc Aureli: Anàlisi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,15 KB

Preguntes sobre la Casa del Poeta Tràgic

  1. Quin esdeveniment tràgic va destruir Pompeia l'any 79 dC?

    L'erupció d'un volcà.

  2. Quins tipus d'habitatges hi havia a l'antiga Roma?

    Insulae, Villae, Domus.

  3. Què eren les tabernae i el peristylum?

    Tabernae: Habitació d'una casa que el propietari llogava per posar una botiga.

    Peristylum: Jardí envoltat d'un pòrtic sostingut per columnes.

  4. On es trobava la inscripció Cave canem i què significa?

    A l'entrada d'una casa romana. Significa 'Compte amb el gos'.

  5. Per què aquesta domus rep el nom de Casa del Poeta Tràgic?

    Es deu a un mosaic que representa un preparador decorant una escena d'una obra de teatre.

  6. Què representa la pintura del pòrtic del peristil? Enumera els estils pictòrics romans.

    El sacrifici d'Ifigènia

... Continuar leyendo "Casa del Poeta Tràgic i Retrat Eqüestre de Marc Aureli: Anàlisi" »

Vocabulario Fundamental de Arte Clásico

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,41 KB

Arquitectura Clásica

Términos Generales y Elementos

Metopa: Panel o pieza rectangular de piedra, mármol o terracota que ocupa parte del friso de un entablamento dórico, situado entre dos triglifos. Cada una decorada con bajorrelieve.

Entablamento: Conjunto de piezas que gravitan inmediatamente sobre las columnas en la arquitectura arquitrabada. Se divide en arquitrabe, friso y cornisa.

Acrópolis: Parte más alta de una ciudad con intención de disponer una mejor defensa.

Frontón: Elemento arquitectónico de origen clásico que consiste en una sección triangular o hastial dispuesto sobre el entablamento que descansa sobre las columnas.

Éntasis: Ligera convexidad del fuste de algunas columnas.

Órdenes Arquitectónicos

Órdenes Clásicos:... Continuar leyendo "Vocabulario Fundamental de Arte Clásico" »

Palau de la Música Catalana: Fitxa tècnica, biografia de l'autor i descripció formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,44 KB

PALAU DE LA MÚSICA CATALANA

Fitxa tècnica

Edifici: Palau de la Música Catalana

Autor: Lluís Domènech i Montaner

Cronologia: 1905-1908

Tipologia: auditori

Materials: ferro, vidre, ceràmica i maó

Estil: modernista

Localització: Barcelona

BIOGRAFIA DE L'AUTOR

Lluís Domènech i Montaner va obtenir el títol d'arquitecte l'any 1873, i es va ocupar de la construcció de diversos edificis de l'Eixample barceloní.

Domènech i Montaner també va desenvolupar una important tasca docent i investigadora des de la seva càtedra de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona, va participar activament en la vida sociocultural catalana i va arribar a ser diputat a les Corts de Madrid.

DESCRIPCIÓ FORMAL

El Palau de la Música presenta dues façanes de maó vist vermell,... Continuar leyendo "Palau de la Música Catalana: Fitxa tècnica, biografia de l'autor i descripció formal" »

Arte Medieval: Trecento, Flamenco, Monacato y Santiago Compostelano

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,41 KB

Trecento

En el Trecento, Italia rompió con la dependencia del arte bizantino e introdujo rasgos del Renacimiento.

Características

  • Creación del espacio pictórico
  • Preocupación por la profundidad
  • Valoración de la luz en la matización de colores
  • Humanización (estudio anatómico natural y expresión de estados anímicos)

Escuelas

Florencia:

  • Cimabue: iniciador, formas bizantinas con nuevos sentimientos
  • Giotto: maestro de la pintura moderna, dominio del espacio, figuras monumentales y macizas

Siena:

  • Duccio: introducción del marco arquitectónico
  • Simone Martini: estilo internacional idealizado y formas ondulantes

Flamenco

El arte Flamenco surgió en Flandes en el siglo XV, reflejando la nueva mentalidad e intereses estéticos del Renacimiento.

Características

  • Obras
... Continuar leyendo "Arte Medieval: Trecento, Flamenco, Monacato y Santiago Compostelano" »

Jacques-Louis David i el Neoclassicisme: El Jurament dels Horacis

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,71 KB

El Jurament dels Horacis: Anàlisi i Context

Jacques-Louis David i el Neoclassicisme

El Jurament dels Horacis, de Jacques-Louis David, fou pintat al 1784, abans de la Revolució Francesa. Pertany a l'escola neoclàssica. Jacques-Louis David (París, 30 d'agost de 1748 – Brussel·les, 29 de desembre de 1825), és l'autor més important del neoclassicisme. A partir de 1780, s'allunya de la frivolitat del rococó per aproximar-se a una austeritat pictòrica més d'acord amb la situació de l'Antic Règim. Més endavant, amb la caiguda de Robespierre, es va unir a la revolució napoleònica, on va crear "l'estil Imperi" d'acord amb l'imperi que va crear Napoleó. Va tenir un gran nombre de seguidors que van fer d'ell el personatge més influent... Continuar leyendo "Jacques-Louis David i el Neoclassicisme: El Jurament dels Horacis" »

Anàlisi de "Impressió, sol ixent" i "Nit estelada"

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6 KB

Impressió, sol ixent

Anàlisi Formal

Paisatge marítim amb tres barques. Les aigües són tranquil·les mentre s'observa el sol que comença a clarejar.

La pinzellada és solta i hi ha taques de color, cosa que dóna un predomini absolut del color sobre la línia. Cromàticament hi ha un clar domini dels colors freds que creen un contrast amb el taronja del sol i el cel. Els colors no es barregen a la tela sinó en la retina de l'espectador.

La llum en aquest quadre és molt important. Mitjançant la pinzellada solta, l'autor mostra un gran interès per captar el reflex de la llum del sol sobre l'aigua. La juxtaposició de les dues tonalitats fa que la intensitat de cada una sigui major. I aconsegueix profunditat amb el paisatge del fons, el reflex... Continuar leyendo "Anàlisi de "Impressió, sol ixent" i "Nit estelada"" »

Diego Velázquez: Evolución Artística y Características de su Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,49 KB

Diego Velázquez: Un Maestro del Realismo Barroco

Velázquez poseyó un elevado concepto de la pintura y aspiró a la perfección absoluta, lo que queda de manifiesto en el gran número de veces que retocó sus cuadros, siempre buscando el dominio completo de la técnica. Aunque a lo largo de su vida el estilo de Velázquez no dejó de evolucionar, como características generales de su pintura podemos citar las siguientes:

  • Realismo: Poco amigo de la fantasía y los idealismos, busca siempre representar la realidad misma.
  • Sentido del equilibrio: Siempre se guía por el buen gusto y la elegancia a la hora de elegir escenas o gestos. Sus composiciones son el fruto de una lenta y profunda meditación, todo lo piensa con minuciosidad y detallismo.
  • Evolución
... Continuar leyendo "Diego Velázquez: Evolución Artística y Características de su Pintura" »

Els primers freds: escultura realista i simbolista de Miquel Blay

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,57 KB

ELS PRIMERS FREDS

FITXA TÈCNICA

Títol: Els primers freds

Autor: Miquel Blay

Cronologia: 1892

Tipologia: escultura exempta

Material: marbre blanc

Estil: realista/simbolista

Tema: anecdòtic i costumista

Localització: MNAC (Barcelona)

BIOGRAFIA DE L’AUTOR

Miquel Blay va començar el seu aprenentatge a l’Escola de Dibuix i Pintura d’Olot. El 1888 va anar a París, ciutat on va viure fins a l’any 1906. Entre el 1890 i el 1894 l’escultor va visitar Roma, període de temps en què va adquirir una sòlida formació artística.

El 1906 es va instal·lar a Madrid, va abandonar l’estil modernista de la seva primera etapa i es va caracteritzar per un academicisme pròxim al realisme. Va rebre nombrosos encàrrecs públics que va compaginar amb la seva... Continuar leyendo "Els primers freds: escultura realista i simbolista de Miquel Blay" »

Fitxa Tècnica de l'Ara Pacis Augustae: Context i Anàlisi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,44 KB

1. Fitxa Tècnica
a) Títol:
Ara Pacis Augustae (Altar de la Pau)
b) Autor: desconegut (comitent: Senat Romà en honor d'August)
c) Cronologia: segle I aC
d) Material: marbre de Carrara
e) Sistema constructiu: arquitravat
f) Tipologia: altar
g) Tema: commemoratiu
h) Estil: romà imperial
i) Localització: original Camp de Mart (Roma), actual Via Ripetta, Museo dell'Ara Pacis (Roma)
2. Context Històric i Cultural
L'Ara Pacis (Altar de la Pau) va ser construït entre el 13 i el 9 aC per decisió del Senat, en acció de gràcies pel retorn de l'emperador August després de les seves victorioses campanyes a Hispània i Gàl·lia.
Aquest període destaca per la divisió de l'Imperi Romà en províncies, la romanització i una sòlida estructura social, jurídica
... Continuar leyendo "Fitxa Tècnica de l'Ara Pacis Augustae: Context i Anàlisi" »

Aqueducte de les Ferreres i Santa Sofia de Constantinoble

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,48 KB

Aqueducte de les Ferreres

Aqueducte de les Ferreres: Nom: aqueducte romà de les Ferreres (o Pont del Diable). Autor: desconegut. Cronologia: probablement segle II (època de Trajà). Localització: Tarragona. Estil: romà imperial. Materials utilitzats: pedra. Dimensions: 813 m (longitud), 27 m (altura), 217 m (amplada).

Elements de suport i suportats

El sistema de suport és bàsic: els pilars sostenen els arcs de mig punt i l'acuració inferior sosté l'acuració superior. Es completa amb una graderia de conducció d'aigua que devia fer uns 2 metres d'alçada. L'aqueducte consta de 11 arcs al pis inferior i 255 al superior.

Espai interior i exterior

L'aqueducte està construït a base de carreus rectangulars lleugerament encoixinats i col·locats... Continuar leyendo "Aqueducte de les Ferreres i Santa Sofia de Constantinoble" »