Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Otros cursos

Ordenar por
Materia
Nivel

Art Romànic i Gòtic: Arquitectura, Escultura i Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 33,93 KB

Arquitectura Romànica

Materials: Pedra

Concepte i funció:

  • Religiosa: L’església era el centre de la vida espiritual i els monestirs, aïllats i autosuficients, buscaven el contacte amb Déu i l’autosuficiència.
  • Evangelització: L’Església es va ruralitzar per estar més a prop de les comunitats camperoles

Esglésies romàniques:

  • Planta de creu llatina: Formada per una nau longitudinal i un transsepte que genera la forma de creu.
  • Capçalera amb absis: Solen tenir absis semicirculars a la capçalera i absidioles.
  • Voltes:
    • Volta de canó (arcs de mig punt) a les naus principals.
    • Volta d’aresta o cúpules sobre el creuer.
  • Murs gruixuts i robustos: Amb poques finestres petites que generaven un ambient fosc i recollit.
  • Arcs de mig punt: Tant en portes,
... Continuar leyendo "Art Romànic i Gòtic: Arquitectura, Escultura i Pintura" »

Virgen kiriotissa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,14 KB

Definiciones Iconostasio es una pared que va desde la parte septentrional a la meridional en un templo ortodoxo, y en la cual, en un orden específico, se colocan los iconos.
Sebka decorativo de origen islámicoy de tipo geométrico consistente en una red de rombos superpuestos con sus lados curvos.

Ataurique

Decoración a base de elementos vegetales estilizados. Muy utilizado en paramentos en el arte hispano-musulmán.
Arabesco se refiere a el adorno de formas geométricas y patrones extravagantes que imita formas de hojas, flores, frutos, cintas, animales, y aparecen casi siempre en las paredes de ciertas construcciones árabes, como las mezquitas.
Catacumba galerías subterráneas que algunas civilizaciones mediterráneas antiguas construyeron... Continuar leyendo "Virgen kiriotissa" »

Avantguardes Artístiques: Abstracció, Suprematisme, Constructivisme, Dadaisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,22 KB

Art Abstracte: Origen i Característiques

L'art abstracte és un estil artístic que va sorgir el 1910. Aquest art va trencar amb la necessitat de la representació figurativa, substituint-la per un llenguatge visual autònom amb significats propis. Aquest llenguatge es va elaborar a partir de les experiències fauvistes i expressionistes, on destaca la força del color, desembocant en l'abstracció lírica o informalisme. També es va desenvolupar a partir de l'estructuració cubista, que va donar lloc a abstraccions geomètriques i constructives.

Principis Clau de l'Art Abstracte

  • Renúncia al Figurativisme o Naturalisme: Renúncia completa al figurativisme, prescindint de representar objectes recognoscibles i rebutjant la imitació de la natura.
... Continuar leyendo "Avantguardes Artístiques: Abstracció, Suprematisme, Constructivisme, Dadaisme" »

Anàlisi d'Obres Clau del Renaixement i Barroc

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB

Anàlisi d'Escultura Clàssica

  • Contrapposto: el cos en postura relaxada, creant dinamisme.
  • Cos modelat amb precisió, anatomia realista i elegant.
  • Rostre que transmet calma i serenitat, faccions equilibrades.
  • Bronze: treballat amb cura, simulant suavitat de la pell i creant clarobscur.

El Naixement de Venus de Botticelli

  • Venus: representada amb bellesa serena i harmònica, seguint cànons clàssics.
  • Ús de contorns suaus i corbes delicades per un aspecte eteri.
  • Paleta de tons clars i pastels: crea delicadesa i irrealitat.
  • Composició: Venus al centre, Zèfir i Cloris a l'esquerra, una Hora a la dreta; esquema harmònic i simètric.

El Tempietto de Bramante

  • Planta circular: simbolitza perfecció i eternitat.
  • Petita cúpula: representa connexió amb Déu.
... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres Clau del Renaixement i Barroc" »

Arquitectura i escultura del segle XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,66 KB

LacasaMilàIAtr:AntoniGaudíCro:1907.1910

Estil:

Modernisme

Materials:

Pedra, maó, ceràmica i ferro

Localització:

Barcelona

Context Històric:

A la Catalunya del XIX apareix una nova societat: industrial, burgesa i liberal, gràcies als canvis propiciats per la 1a i 2a Revolució Industrial. A finals del segle, aquesta burgesia catalana comença a posar-se en contra dels interessos del Govern d’Espanya. Intenten crear una Catalunya nova que fos autònoma, liberal, culta i cosmopolita. Aquests moviments es nomenen com “la Renaixença”, ja que són de després del llarg període que havia passat Catalunya. Aquest ressorgir català va sembrar un nacionalisme que acabà estenent-se en tots els àmbits (polítics, econòmics, artístics...)... Continuar leyendo "Arquitectura i escultura del segle XX" »

August de Prima Porta: Anàlisi Completa de l'Escultura Imperial Romana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,6 KB

Cronologia de l'August de Prima Porta

Data de Creació i Còpia

L'original data del 19 a. C. (la còpia de marbre és del 14 a. C.).

Estil i Característiques Artístiques

Context i Atribució

L'estàtua és d’estil romà imperial. L’autor és desconegut, però el comitent fou el Senat romà.

Tècnica i Materials

  • Tècnica original: Fosa (bronze).
  • Tècnica de la còpia: Talla (marbre).
  • Material original: Bronze.
  • Material de la còpia: Marbre de Luni o Carrara.

Formes Escultòriques

Es tracta d'una escultura exempta.

Composició i Contrapposto

L’estàtua, amb el peu dret avançat que en suporta tot el pes i el peu esquerre endarrerit, sembla basar-se en el cèlebre Dorífor de Policlet. De fet, l’artista juga amb el contrapposto per donar vida i força... Continuar leyendo "August de Prima Porta: Anàlisi Completa de l'Escultura Imperial Romana" »

Art Clàssic: Conceptes i Obres de Grècia i Roma

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 20,98 KB

Conceptes d'Art Grec

Mètopa: Espai generalment quadrat i llis que hi ha al fris de l’entaulament dòric entre dos tríglifs. De vegades estan esculpides.

Temple perípter: Edifici envoltat completament per columnes.

Contrapposto o contraposat: Manera de disposar el cos humà en una cultura, que consisteix a equilibrar la massa corporal al voltant d’un eix vertical per evitar la simetria i la llei de la frontalitat. És característic de l’escultura clàssica grega i del Renaixement.

Temple amfipròstil: Temple que té un pòrtic amb columnes a cadascuna de les façanes més estretes.

Opistòdom: Part posterior d’un temple grec de l'antiguitat sense comunicació amb el naos. Era on es guardava el tresor de la divinitat o del temple.

Tambor:

... Continuar leyendo "Art Clàssic: Conceptes i Obres de Grècia i Roma" »

Evolución y Maestros de la Pintura Gótica: De Italia a Flandes

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,03 KB

Características Fundamentales de la Pintura Gótica

  • La progresiva disminución de los muros en la arquitectura gótica provocará la consiguiente disminución de la pintura mural. Donde antes había frescos, ahora se colocarán grandes cristaleras policromadas. Así, la pintura ha de buscar otros soportes (la madera), dando lugar a un crecimiento de la pintura sobre tabla.
  • También cambiará la técnica, predominando el temple (pigmentos de colores y huevo).
  • Localización: Estas tablas, al desaparecer los muros, se concentran en los altares conformando los retablos, que se convierten en el lugar más utilizado para dar cabida a la pintura.
  • La temática seguirá siendo fundamentalmente religiosa, aunque los ejemplos profanos irán ganando terreno.
... Continuar leyendo "Evolución y Maestros de la Pintura Gótica: De Italia a Flandes" »

Arte en la Prehistoria y Mesopotamia: Pintura Rupestre, Megalitos y Primeras Civilizaciones

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,68 KB

El Arte en la Prehistoria: Un Legado Milenario

El arte prehistórico es un fenómeno artístico global que abarca diversas épocas. Se trata de una manifestación artística, por lo general, de pueblos primitivos. En estas culturas se refleja un simbolismo, abstracción y esquematismo en lugar de realismo. Abarca principalmente pintura, escultura y arquitectura. Cabe destacar que no hay evidencia de arquitectura en el Paleolítico.

El arte prehistórico se clasifica en dos tipos:

  • Arte rupestre (o parietal): Incluye pinturas, grabados y relieves en grandes bloques de piedra, como las paredes y techos de cuevas, que no son transportables.
  • Arte mueble (o mobiliar): De pequeño tamaño y portabilidad, abarcando utensilios decorados, adornos personales
... Continuar leyendo "Arte en la Prehistoria y Mesopotamia: Pintura Rupestre, Megalitos y Primeras Civilizaciones" »

L'Art a Través dels Temps: Del Neoclassicisme al Romanticisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 19,08 KB

Què és l'art?

  • Etimologia: art, del llatí ars, habilitat o artesania.
  • Art: procés o producte deliberat de l'organització dels elements en una forma que apel·la els sentits i les emocions.
  • Artefacte: coses fetes per l’habilitat humana.
  • Artesà: persona experta en fer determinades coses.
  • Artista: persona que fa obres d’art.

Segles XVIII, XIX i XX:

  • Focus principal: qualitat estètica i percepció de la bellesa.

Finals del segle XIX - actualitat:

  • Canvi d'enfocament: de l'anàlisi formal de la bellesa a la interpretació del significat.
  • Nous punts de vista: ideològic, cultural, econòmic, sociològic, etc.
  • Allunyament de la tradició clàssica grecoromana.

Concepte modern de bellesa en l'art:

  • La bellesa es considera subjectiva i cultural, variant en
... Continuar leyendo "L'Art a Través dels Temps: Del Neoclassicisme al Romanticisme" »