Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Arquitectura i Urbanisme: Segles XIX i XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 22,38 KB

Arquitectura de ferro (1850-1900)

Urbanismes

L’evolució arquitectònica començarà amb un corrent historicista que conviurà amb les noves propostes derivades de la utilització del ferro com a material constructiu. L’enderrocament de les antigues murades va portar a moltes capitals europees a promoure nous plantejaments urbanístics. El 1853, Napoleó III va encarregar al baró Eugène Haussmann un pla urbanístic per París, que va anar acompanyat per un seguit de lleis que permetien l’expropiació d’edificis per a fer desaparèixer els carrerons estrets del centre de la ciutat que havien donat recer als aldarulls de 1830 i 1848. Es va afavorir la instal·lació d’infraestructures urbanes com una xarxa d’aigua corrent, de gas... Continuar leyendo "Arquitectura i Urbanisme: Segles XIX i XX" »

Orígenes y Características del Arte Islámico: Elementos Clave y Evolución

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,41 KB

Orígenes del Islam

El Islam tiene su origen en el profeta Mahoma. Comienza a predicar una religión sincrética basada en la religión cristiana y la judía. Esta religión se fundamenta en un único dios, Alá, y en su profeta Mahoma. En el año 622 se produce la Hégira, Mahoma es expulsado de La Meca y se acoge en Medina. A partir de la muerte de Mahoma, la religión islámica sufre un rápido proceso expansivo basado en el concepto de la Guerra Santa. La religión musulmana, basada en el Corán, tiene 5 preceptos fundamentales:

  • Alá es el único dios que existe.
  • Orar 5 veces al día en dirección a La Meca.
  • Dar limosna.
  • Peregrinar al menos una vez en la vida a La Meca.
  • Hay que hacer el Ramadán.

Características del Arte Islámico

Influencias

Es... Continuar leyendo "Orígenes y Características del Arte Islámico: Elementos Clave y Evolución" »

Arquitectura i Art Romà: Temples, Edificis Civils i Urbanisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,63 KB

Arquitectura Romana

Arquitectura: Influenciada pels pobles conquerits, utilitària, pràctica i funcional, amb materials variats i monumentalitat. Dinàmica (ús d'arc i volta). Ordres arquitectònics: Dòric, Jònic, Corinti, Toscà i Compost. Toscà = Simplificació del dòric. Compost = Barreja jònic i corinti (més decorat). Barreja els diferents ordres en un mateix edifici, superposant-los en les façanes. Gran importància a l'arquitectura civil i als interiors.

Temples Romans

Edificis destinats al culte als déus, tenen influència grega i etrusca. 3 tipus (rectangular, circular i panteó). Rectangulars més comuns: Arquitravats i elevats damunt un pòdium. Una única entrada frontal a través d'una escalinata, pseudoperípters (envoltats... Continuar leyendo "Arquitectura i Art Romà: Temples, Edificis Civils i Urbanisme" »

Altar de Zeus a Pèrgam i Erectèon: Anàlisi Arquitectònica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB

Altar de Zeus a Pèrgam

A) Documentació General

Nom de l'edifici: Altar de Zeus o Pèrgam
Lloc: Pergamonmuseum, Berlín (original de Pèrgam, Turquia)
Arquitecte: Escola de Pèrgam (desconegut)
Cronologia: 188 aC (regnat d'Èumenes II)
Material: Marbre
Sistema Constructiu: Arquivoltat
Dimensions: 36,44m (est i oest), 34,29m (nord i sud)
Comitent: Àtal I, rei de Pèrgam

B) Anàlisi Formal

Elements de Suport: Pòdium de 7m, murs de càrrega, columnes jòniques en U, escalinata de 20 graons.
Elements Suportats: Entaulament pla amb figures als extrems.
Espai Exterior: Façana amb escultures, planta quasi quadrada, altar de sacrificis al pati interior. Fris amb la lluita de déus i gegants, i la vida de Tèlef.
Urbanisme: Acròpolis de Pèrgam, al sud del temple... Continuar leyendo "Altar de Zeus a Pèrgam i Erectèon: Anàlisi Arquitectònica" »

Anàlisi Detallada: Volta i Judici Final de la Capella Sixtina per Miquel Àngel

Enviado por Miriam y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,93 KB

a) Situeu l'obra en el context cronològic, històric i cultural corresponent [1 punt]

1. Documentació general

1.1. Catalogació

  • Títol: Volta de la Capella Sixtina i Judici Final
  • Autor: Miquel Àngel
  • Cronologia: 1508-1512 / 1536-1541

1.2. Dades principals

  • Tema (gènere): Religió, escenes bíbliques
  • Tècnica (explicar-la) i suport: Pintura al fresc
  • Estil. Lloc d'origen: Pintura Renaixentista. Itàlia (Roma)
  • Localització actual: Capella Sixtina del Vaticà (Ciutat del Vaticà)

2. Aspectes preliminars

2.1. Context històric (pot incloure aspectes polítics, econòmics, socials o culturals)

En construcció

2.2. Context artístic (tendències artístiques, altres autors)

Al segle XVI, Roma pren el relleu a Florència. El Papa serà el nou mecenes i l'art,... Continuar leyendo "Anàlisi Detallada: Volta i Judici Final de la Capella Sixtina per Miquel Àngel" »

Explorando la Arquitectura Gótica: Catedrales y Edificios Civiles

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,03 KB

Arquitectura Gótica: Un Legado de Altura y Luz

La catedral se erigió como el edificio por excelencia de la arquitectura gótica, siendo el modelo francés su expresión más representativa. La nueva espiritualidad, junto con las innovaciones técnicas y constructivas, hicieron posible la creación de edificios más altos y luminosos, aunque manteniendo la planta de cruz latina. Los elementos clave de esta transformación fueron:

  • El arco apuntado y el arco ojival, más ligeros.
  • La bóveda de crucería, cuya estructura permitía descargar el peso sobre columnas y pilares.

Estos avances permitieron la apertura de grandes ventanales, ricamente decorados con vidrieras de colores. La mayor altura de las naves, junto con el aligeramiento de los muros,... Continuar leyendo "Explorando la Arquitectura Gótica: Catedrales y Edificios Civiles" »

Explorando el Renacimiento: Arte, Arquitectura y Escultura en Italia y España

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,93 KB

El Renacimiento: Italia y España (Siglos XV y XVI)

El Renacimiento: Quattrocento (siglo XV) en Italia, con Florencia como centro cultural, y el Cinquecento (siglo XVI). El Manierismo se desarrolla a partir de 1527. Italia se encuentra dividida en ducados, lo que impulsa el desarrollo del comercio y el humanismo cultural, con el apoyo de los mecenas. Las ideas generales del arte se centran en el estudio de la antigüedad, el hombre, la naturaleza, el artista y los clientes.

Urbanismo y Arquitectura

Urbanismo: Estudio teórico.

Arquitectura: Inspirada en Vitruvio, busca un espacio unitario.

  • Planta: Centralizada o longitudinal.
  • Materiales: Almohadillado.
  • Columnas y Pilastras: Uso de órdenes clásicos.
  • Arcos: De medio punto.
  • Cubierta: Bóveda de cañón
... Continuar leyendo "Explorando el Renacimiento: Arte, Arquitectura y Escultura en Italia y España" »

Palau de la Música Catalana: Anàlisi i Context Històric

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB

Palau de la Música Catalana

Autor: Lluís Domènech i Montaner (1850-1923)

  • Nom de l’edifici: Palau de la Música Catalana
  • Cronologia: 1905-1908
  • Localització: Barcelona
  • Estil: Modernisme
  • Materials: Ferro, vidre, ceràmica i maons
  • Sistema constructiu: Amb materials industrials

Context històric

Catalunya va viure l'últim terç del segle XIX una gran renovació cultural, reflectida sobretot en la literatura, la música, les arts plàstiques i l'arquitectura. Tot plegat formava part de la Renaixença, que va fer ressorgir els valors catalans, juntament amb el creixement de Barcelona per la indústria i el comerç. L'aparició del catalanisme polític fomentà un nacionalisme que s'estengué a tots els àmbits. El 1888 Barcelona organitzà la primera... Continuar leyendo "Palau de la Música Catalana: Anàlisi i Context Històric" »

Anàlisi d'Obres d'Art i Arquitectura Clau del Segle XX

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 14,72 KB

Interior Holandès I

Context històric

Als anys 20 hi havia el període d'entreguerres. Quan Miró va pintar aquest quadre encara no s'havia produït el Crac del 29. A Espanya hi havia la dictadura de Primo de Rivera i a Barcelona es preparava l'Exposició Universal del 1929.

Surrealisme

Moviment d'art i literatura que va sorgir a França. André Breton va ser el principal teòric del surrealisme i es va inspirar en les teories de Freud sobre l'inconscient i en relació amb els somnis. Va ser un moviment estètic molt estès i relacionat amb la Primera i la Segona Guerra Mundial. També es va escampar per tot Europa i els EUA. El surrealisme també va comportar, més tard, el cubisme i l'art abstracte com a moviments alternatius.

Alguns artistes... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres d'Art i Arquitectura Clau del Segle XX" »

El Arte Gótico: De la Austeridad Cisterciense a la Luz de las Catedrales

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,67 KB

A mediados del siglo XII, las construcciones románicas comenzaron a ser sustituidas por grandes y esbeltas iglesias en las ciudades europeas. Son las catedrales góticas, financiadas por los nobles, los grandes abades y los grupos gremiales. Las construcciones góticas estuvieron ligadas al nuevo grupo social, la burguesía.

El gótico, como estilo constructivo, apareció en 1140 unido a la edificación del monasterio debido a la influencia que la vida monástica ejercía en la sociedad y el pensamiento del momento. Pero en este año, el abad Suger y el abad Bernardo de Claraval manifestaron posturas enfrentadas sobre lo que debía ser el espíritu de una construcción edificada al servicio de Dios. Cada representación sobre cómo debía ser... Continuar leyendo "El Arte Gótico: De la Austeridad Cisterciense a la Luz de las Catedrales" »