Vocabulari de la Crisi del 1929 i l'Ascens del Feixisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Historia
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,45 KB
Vocabulari
La Crisi del 1929 i l'Ascens dels Totalitarismes
Conceptes econòmics
Prosperitat (1919-1939): Època d'inversions, disminució de l'atur i augment del creixement econòmic.
Borsa: Mercat on es compren i es venen sobretot accions (documents que acrediten al qui els té com a propietari d'una part d'una empresa equivalent al valor de l'acció).
Especular: Comprar i vendre qualsevol producte en funció únicament de l'evolució dels preus.
La Gran Depressió: Temps en què un país o un conjunt de països disminueixen la producció industrial, els intercanvis comercials i les inversions, alhora que baixen moderadament els preus i augmenta l'atur.
Conceptes polítics
El Feixisme: Fenomen històric aparegut a Europa entre les dues guerres mundials (1919-1939). És un moviment polític i social d'ideologia totalitària, agressiva i anticomunista dirigit per un capdill carismàtic que sedueix les masses i arriba al poder instaurant una dictadura.
La Meva Lluita (Mein Kampf): Llibre autobiogràfic de Hitler on exposa les seves idees fonamentals, l'odi al socialisme i l'antisemitisme. El va fer a la presó quan va intentar un cop d'estat.
SS: Brigades del partit nazi, tenien la finalitat de protegir Hitler. Es van convertir en forces repressives i d'informació (camps de concentració).
L'autarquia: Sistema econòmic en què un país intenta ser autosuficient, reduint al màxim les importacions.
Els Aliats: Aliança entre França, Gran Bretanya i EUA.
L'Eix: Aliança entre Alemanya i Itàlia de 1936 a 1943, a la qual s'afegí el Japó l'any 1940.
L'espai vital: Territoris que segons els nazis, Alemanya tenia dret d'envair per tal de satisfer les seves necessitats bàsiques i garantir la seva seguretat.
L'Holocaust: Durant la guerra, el nombre de camps va augmentar. Destacaven els camps d'extermini. Allí van ser tancats i eliminats gairebé 6 milions de jueus, marxistes, demòcrates, soldats presoners evadits d'altres camps i aquelles persones que eren considerades com "inadaptades".
Milícies obreres: Forces republicanes compostes per elements civils armats. Dirigides per sindicats i partits d'esquerres, van tenir un paper molt important en els primers mesos de la guerra, perquè van fer front a la revel·lió militar. L'any 1937 van ser incorporades a l'exèrcit de la República.
Falangistes: Militants de Falange Española, partit d'inspiració feixista fundat el 1933 per José Antonio Primo de Rivera.
Pacte de no-intervenció: Acord pres per 27 estats que va fracassar perquè no va ser respectat per part dels signants. Només França i el Regne Unit es van mantenir neutrals, la qual cosa va perjudicar la República Espanyola.
Brigades Internacionals: Unitats militars integrades per voluntaris estrangers que lluitaren a favor dels republicans. Hi participaren combatents de 50 països, amb un total de 40.000 homes, 10.000 dels quals eren francesos. Una tercera part d'aquestes brigadistes van morir en combat.
F. Franco: Fou un militar i dictador espanyol, cap de l'Estat d'Espanya des de 1936 fins el 1975.
La repressió: Objectiu militar de Mola, incontrolada i sistemàtica.
Dictadura Franquista: Període històric d'Espanya que s'inicia l'1 d'abril de 1939 amb la fi de la guerra civil, i acaba el 20 de novembre de 1975 amb la mort del dictador. Es va caracteritzar pel pensament únic (feixista) i la repressió de tota oposició al règim. Va passar per varies etapes fins a acabar amb la forma de govern actual.
Oligarquia: Paraula que procedeix del mot grec "oligai", que vol dir pocs. L'oligarquia franquista era un grup de persones molt reduït en nombre però amb molt poder econòmic i molta capacitat d'influència.
Preguntes i respostes
1. En què consisteix el American way of life i el New Deal?
És un nou estil de vida que pren com a model els Estats Units, consisteix en una època on augmenten les inversions, disminueix l'atur i hi ha un important creixement econòmic. El New Deal és la política econòmica del president F.D. Roosevelt i consisteix a injectar diners en el sistema econòmic.
2. Quines mesures per tal de superar la crisi proposen la conferència de Ginebra (1922) i el Pla Dawes?
La conferència de Ginebra fixa dos tipus de monedes: les convertibles en or (poden servir de reserva) i la resta que depèn de les indústries primàries i secundàries. I el Pla Dawes redueix la càrrega de guerra a Alemanya. Permet la recuperació d'Alemanya.
3. Quin és el context històric en el qual sorgeixen els feixismes?
Entre les dues guerres mundials. Període d'entreguerres.
4. Indica els aspectes ideològics comuns del feixisme italià i del nazisme alemany.
- La subordinació total de l'Estat.
- Odi al socialisme, el comunisme i liberalisme democràtic.
- Antisocialisme, antisindicalistes, antiigualitarisme.
- Nacionalisme amb extermini de les minories i política exterior imperialista.
- Fe nacionalista en un líder, que té tot el poder de l'únic partit permès.
- Justificació de la violència per assolir els fins decidits pels líders.
- Militarització de la societat sobretot dels joves, que assegura l'ordre per la repressió.
- Vocabulari aparentment revolucionari i anticapitalista basat en la propaganda.
5. Assenyala els fets polítics fonamentals del feixisme italià al període d'entreguerres.
- El partit nacionalista feixista liderat per Mussolini es mostra de portes enfora com una força legal i democràtica.
- Desenvolupa la seva tàctica: 1) impedeix el retorn dels diputats de parlament 2) crea les lleis de defensa de l'estat per les quals el partit feixista esdevé partit únic. 3) Crea tribunals especials i policia política.
- Mussolini esdevé "il duce", el cabdill. 1) Imposició d'un estat totalitari 2) control de l'economia. Autarquia. 3) les organitzacions juvenils i sindicats controlen tot. 4) Imperialisme.