TEORIA SISTÈMICA:
Defensa al sistema.
Funcionalisme
(Basat en estrucutres)
Accions a persones determinades x lleis exteriors. -Idees de la biologia a la societat. - Societat=Sistema de diferències. - Tot en la societat te la seva funció i el seu sistema. Límits: -Dificultat de canvi - Tot es dona x fet. Efecto Mateo: (Sociologia de la ciència) Estudia la presència de components socials en la ciència.
Estructuralisme:(Basat en gir linguïstic)
Nosaltres som elq ue som per el lloc de la societt on ens trobem. - Concepte HABITUS: -Pierre Bordieu: -No contempla el subjecte. - Es determinant (no varia). Estructura estructurant: Organitza practiques i la percepció de les pràctiques. EX: Diferencia entre un home clase alta que va a la opera o clase baixa q mai ha anat. Estructura estructurada: Producte de la incorporació de la divisió de clases socials. (S'acaba adquirint el gust per la opera a base d'ecoltar-la.
-La identitat social es defineix i s'afirma en la diferència. -La classe social en la que vivi es la que ens marca com som, els nostres gustos, les nostres possibilitats, etc.
TEORIA SUBJECTIVISTA:
Defensa al subjecte (Persona).
SUHTZ
-La realitat s'ha creat socialment. -Tipificacions: Coneixement que tenim de la societat. -Fets socials són generats per persones i grups de persones amb el sentit que cada un dona les seves accions.
BERGER
-Tipificacions: Idees prèvies en base a les que contruim la realitat. -Corrent contructivista.
MEAD:
Interaccionisme: Teoria self: (Persona) JO + MI. -MI: influènciea dels altres (assumpció dels altres en mi) -JO: Interacció de mi mateix. SELF: Interacció/diàleg entre el MI i el JO. -
Socialització:
Procès en el que els individus d'una societat interioritzen i aprenen les normes i valors de la societat i les diverses maneres de percebre la realitat. -Primària: Fins a arribar a la adultesa. Formació bàsica. -Secundària: El que quan som adults continuem aprenen. Decidir entre varies opcions socialment disponibles. -Ruptura amb l'edisme: -Generat per la cultura i la Societat. -Creencia que hi ha una activitat adequada per a cada edat.·La realitat existeix més enllà de kes construccions socials. ·Diferenciació entre el que ja esta contruït i el que construim: Fets bruts: No depen de l'acord humà (Montserrat) Fets institucionals: Depen de l'acord humà (el sentit que li donem a Montserrat)
TEORIA DUAL:
(Defensa al sistema i al subjecte) -
Concepció dual
-Anys 70-80. -Aparició moviments amb força en contre del poder. - El sistema ja no es val per si sol (Crisi sistemàtica) i es comença a veure que la població pot aportar idees i solucions. - El subjecte és capaç de complementar les mancances del sistema. -
HABERMAS
-Teoria de l'acció contructiva: -Teoria explicativa del món actual. -Pretencions: El poder: arguments per la força, voler imposar algo. De validesa: La força dels arguments. -Racionalitat: instrumental: es proposen una fins i volem aconseguir-los. Comunicativa: Capacitat universal de llenguatge i acció. -
Funcionalisme estructural
-S'apliquen idees de la biologia a l'estudi de la societat. -Estudi de les funcions d'una pràctica social significa l'analisis de que fa per mantenir el sistema. - Som les persones les que tenim la capacitat x generar canvis en els sistemes.-
Claus de les teories duals
- En la societat ha de tenir veu tothom. -Protagonisme als subjectes pk son els que canvien la societat i el sistema. -Per canviar el sistema s'ha de parlar i arribar al consens a través del diàleg. (OTORGA EL PROTAGONISME AL SUBJECTE SENSE MENYPREAR AL SISTEMA.)
ANTISOCIOLOGICA
(Es carrega el sistema i el subjecte). -
Postmodernisme
-Finals anys 60-70.- Aparició moviments a favor de la democràcia, la llibertat i la igualtat. -Es va en contra de la racionalitat (ciència) -Negació de l'existència d'una realitat social objectiva i d'una veritat. -Es posen en dubte afirmacions universals. -
Jacques Derrida:
No hi ha veritat literal. Els textos es poden interpretar de diferents maneres. -La ciència no existeix. -Deconstrucció: Destruir enlloc de criticar. -Tot es vàlid i mentida alhora. -
Foucault
-Geneologia de poder: -Tot es poder. -No te sentit la recerca de la veritat. -Relacions ded poder únic mitjà de regulació de les relacions entre individus.