La Velocitat: Concepte, Classificació i Factors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,14 KB
Concepte de rapidesa, acceleració i velocitat
Definició: Capacitat que té la persona per realitzar un o varis moviments en el menor temps possible (V=E/T) (velocitat = espai/temps)
Rapidesa: Capacitat relacionada amb el temps de reacció en funció dels moviments.
Acceleració: (freqüència en el seu canvi de ritme) capacitat d’accelerar ràpidament i passar d’estar parat a realitzar la seva velocitat màxima en molt poc temps.
“Capacitat del sistema neuromuscular per realitzar moviments aïllats o successius el més ràpid possible”
Classificació
De reacció: Capacitat de resposta davant d’un estímul en el menor temps possible.
- Simple: La resposta és única i es realitza davant d’un estímul conegut en el menor temps possible.
- Discriminativa: Davant diferents estímuls donar una resposta correcta en el menor temps possible (treballa la presa de decisions).
Gestual: Capacitat de realitzar ràpidament un moviment aïllat. Es distingeix entre:
- Acíclica (Ex: cop de boxa).
- Cíclica (Palada de rem o piragüisme).
De desplaçament, cíclica o freqüencial: Capacitat de desplaçar-se el més ràpid possible a través de moviments segmentaris (dels segments del cos, estem parlant de la carrera o de la natació).
Resistència: Velocitat portada al màxim temps en què pot ser mantinguda.
Factors que influeixen
Hereditaris
Factor nerviós
Per a la contracció són necessàries unes fases que van des de la creació de l’impuls nerviós fins a l’escurçament de la fibra. Hi ha un període latent (recorregut pel sector nerviós inconscient) i un temps de reacció (temps real entre l’aplicació de l’estímul i la resposta visible).
TEMPS DE REACCIÓ o LATENT: S’exciten els receptors, es transmet l’estímul al SNC i es forma una senyal eferent = ordre.
TEMPS MOTOR: L’estímul arriba a la placa motora que excita una activació química (no reflexa) primer i una mecànica i conductual després.
Condicionants:
- El tipus de neurona que innerva el múscul.
- Longitud de les palanques i factors antropomètrics.
- La coordinació intramuscular, relacionada amb el reclutament d’unitats motores.
Evolutius i d'aprenentatge
Factor muscular
La longitud i el grau de resistència de les fibres, l’estructura de la fibra, la viscositat del múscul, el to muscular i la massa muscular condicionaran una major o menor velocitat. Podem entrenar:
- Nivell de força
- Freqüència i amplitud de gambada
- Estat psíquic
Musculars:
- Tipus de palanca
- Forma del múscul
- Tipus de fibra muscular
Nervis:
- Coordinació intramuscular
- Velocitat de transmissió
Entrenament:
- Força
- Flexibilitat
- Capacitat alàctica
- Coordinació intermuscular (tècnica)
Hereditaris:
- Sexe
- Constitució
- Capacitat d'anticipació
Psíquics:
- Concentració
- Motivació
Evolució de la velocitat
- És una capacitat susceptible de millora encara que té condicionants genètics.
- Podem millorar-la treballant factors com la força explosiva (potència), la flexibilitat (amplitud), la coordinació (tècnica) i la concentració (capacitat de reacció).
→ Abans de la pubertat els nivells de coordinació són satisfactoris (milloren la freqüència i la velocitat gestual) però hi ha carència de força.
→ Durant la pubertat la força millora però hi ha problemes de coordinació que limitaran la velocitat.
→ Als 17 anys aproximadament, s’arriba al 95% de la velocitat màxima i millora notablement la velocitat cíclica i el sistema anaeròbic.
→ Després s’estabilitza fins als 23-25 anys, on comença a disminuir.
A nivell muscular
Obtindrem un increment amb el creixement hormonal (noies als 11-15 anys i nois als 13-17 anys).
- Hi ha una fase inicial on augmenta la velocitat-força davant de resistències baixes.
- Després millora la força màxima (indispensable pels moviments explosius contra resistències elevades).
- Finalment, els processos metabòlics anaeròbics-làctics i alàctics necessaris per a la resistència a la força explosiva i la resistència màxima a la velocitat.
Sistema nerviós
La seva maduració arriba al seu màxim als 10-12 anys. És llavors quan hi ha major plasticitat del sistema i una alta excitabilitat que ens ajudarà a millorar la coordinació i, en conseqüència, a desenvolupar la velocitat de reacció, la velocitat freqüencial i el procés d’aprenentatge motriu.
Capacitats psíquiques
Entre els 8-9 i els 12 anys els nens/es poden concentrar-se més i durant més temps davant determinades tasques.
Sistemes de desenvolupament (principis metodològics)
- La velocitat s’entrena sempre a màxima intensitat.
- S’utilitza el sistema de repeticions amb pauses complertes.
- Les pauses són importants (quan, a causa de l’esgotament, no es pot seguir amb la intensitat adequada, millor aturar l’entrenament perquè deixarem d’entrenar la velocitat).
- L’escalfament ha de ser llarg i complert (moviments globals amb exercicis de mobilitat articular, exercicis d'estiraments i exercicis tècnics relacionats amb l'activitat de velocitat).
- En el cas de tenir que treballar diverses capacitats físiques en la mateixa sessió o en el mateix microcicle (setmana):
Velocitat → Força → R. anaeròbica → R. aeròbica - Es requereix un mínim de 72 hores de recuperació per a la següent càrrega d’entrenament específic de velocitat.