Variables estranyes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,54 KB

Mòdul 1


Procés inv. Social, etapes, lògica...: El disseny de la recerca ha de trobar l'equilibri entre les constriccions pràctiques De temps, diners, localització i disponibilitat de dades i entre els Requeriments teòrics, lògics, els objectius i les preguntes de la recerca. Les Etapes s'engloben dins de dos processos genèrics: primer, la construcció del Març Teòric de la recerca, i segon, el disseny empíric de la recerca, que inclou L'anàlisi de les dades. Els resultats de l'anàlisi ens tornen a remetre a la Teoria i les hipòtesis, que d'aquesta manera queden confirmades, refutades, Matisades o modificades. King, Keohane i Verba (2000) i també Goldthorpe (2000) Argumenten que la lògica inferencial científica s'ha d'aplicar tant als mètodes Quantitatius com als qualitatius i que la diferència entre tots dos es troba en La manera de seleccionar i recollir les dades. Les dues metodologies han de Seguir bàsicament les mateixes etapes de la recerca i aplicar la mateixa lògica En la mesura possible.

Març teòric: Manheim i Rich defineixen les teories com a conjunts de conceptes lògicament Relacionats que representen el que pensem que succeeix al món. Les teories Proporcionen les raons que expliquen per què els fets estan connectats de Manera determinada; ens ofereixen una estructura per a observar-los i Interpretar-los. Amb la formulació teòrica iniciem el procés de la recerca, Després passem al disseny empíric que és el pla o l'estratègia que fem servir Per a recollir i analitzar les dades que responen als criteris teòrics Establerts anteriorment.

Tema i preguntes Recerca: Però per a dur a terme la recerca, Necessitem concretar el tema o problema,  és a dir, cal formular el tema com a preguntes de recerca. En la recerca Empírica les preguntes es remeten a descripcions o explicacions de la realitat Sociopolítica. Les preguntes descriptives fan referència a com és un fenomen, On es dóna, quan, en quin grau, en quina quantitat, etc. Les preguntes Explicatives fan referència al perquè, a quin efecte i com es produeix, per Mitjà de quin procés, en quines condicions i de quina manera, etc. Les preguntes descriptives miren de caracteritzar Un fenomen i determinar-lo. Les preguntes Explicatives tracten del perquè es dóna un fenomen, de l'efecte o Influència d'un factor sobre un altre o de com es produeix o succeeix un fenomen.

Hipòtesis: Les hipòtesis són proposicions que o bé descriuen una situació, o bé donen una Explicació sobre diferents fenòmens, els quals posa en relació. Les primeres Són hipòtesis descriptives i les segones són hipòtesis explicatives. Les hipòtesis descriptives simplement "declaren" o "afirmen" com és un fenomen. Les hipòtesis explicatives relacionen la Variació entre dos elements, fenòmens o propietats. Han de seguir 4 normes: 1) Cal que siguin extretes o deduïdes lògicament d'una teoria o del Març teòric establert A la recerca. 2) Cal que siguin verificables empíricament. 3) Cal que siguin Refutables empíricament. Les hipòtesis centrals han d’anar acompanyades D’hipòtesis alternatives. 4) Cal concretar tant com sigui possible les hipòtesis, és a dir, convé explicitar la direcció de la relació(negativa o positiva) entre Els elements o variables i el tipus o forma de relació.

Conceptes o Definicions: Ens ajuden a precisar i delimitar L'objecte d'estudi i també a concretar la cerca de les dades. Així, les Definicions o conceptes han de ser el menys abstractes possible i han de Possibilitar l'observació empírica o, el que és el mateix, l'obtenció de dades. Requeriments: precisió; suficients elements o propietats caracteritzadores; Referent empíric i Realisme; viabilitat tècnica; generalitat; coherència lògica Amb la teoria en l’operacionalització; utilitat per als objectius de la Recerca. Per tant, sempre cal trobar l'equilibri entre els diferents Requeriments i valorar les diferents opcions de definicions. En realitat, els Conceptes o definicions en les ciències socials són, com qualsevol element de La recerca, una cruïlla entre la teoria i la realitat i, per tant, cal no Perdre mai la dimensió teòrica i mirar sempre de prop les dades que tenim, o podem Obtenir, sobre la realitat.

Definicions Operacionals: inclouen els indicadors empírics Dels elements o variables continguts en un concepte. Les hipòtesis de treball Estableixen les relacions entre els valors o mesures dels indicadors. Aquest Procés de transformació dels conceptes i hipòtesis abstractes en conceptes i hipòtesis Mesurables i observables s'anomena operacionalització.

Caract. Variables: Una var. Té 2 característiques: 1) Variabilitat: l’element, fenomen o propietat Assumeix diferents valors o estadis. 2) Observabilitat: La var. Es pot detectar En la realitat empírica i per això és recomanable que les variables apareguin En les definicions i les hipòtesis. Per a contrastar empíricament conceptes i Hipòtesis abstractes, els hem de transformar en variables.

Tipus variables: 1) Dependents: són les que volem explicar i, per tant, el seu valor “depèn” del Valor d’altres variables. 2) Independents: són les que expliquen, els canvis en Els seus valors influeixen en els valors de la variable dependent. Tipus D’independents: 1) intervinents o intermèdies: condicionen les relacions entre La variable dep. I la indep. 2) antecedent: influencia i intervé abans de la Var. Explicativa. 3) control: influeixen en la var. Explicativa i la var. Dep. Per tant, cal controlar l’efecte que produeix per a determinar la veritable Influència de la variable explicativa sobre la dependent.

Relacions causals: Les hipòtesis explicatives poden reflectir relacions amb més o menys capacitat D'explicació de la variable dependent. Hi ha dos tipus principals de relacions Que es poden establir entre les variables: les relacions de covariància (estableixen que dues o més var. Varien al mateix temps) i les relacions de Causalitat. Parlem d’una RELACIÓ CAUSAL FORTA forta si es compleixen els 4 Criteris alhora: 1) causa x i efecte y covarien junts; 2) x precedeix a y; 3) es pot establir un mecanisme, vincle o procés causal que expliqui Quins canvis en x ocasionen canvis en y; 4) covariància de x i y No es Déu a una influència sobre les dues variables d’una tercera var.

Problema caixa Negra: es coneixen les relacions entre var. Ind. I Dep. I es poden establir generalitzacions, però no es coneixen els processos Que han generat aquestes relacions.

Tipus relacions Causals: 1) directe: x és causa de y sense Var. Intervinents; 2)  indirecte: Produïda per la interacció de var. Intervinents: x és causa de y en la Mesura que ho és t, que és causa Directa de y; 3) múltiple: les causes Dels fenòmens sociopolítics són variades i nombroses.

Disseny empíric, Operacionalització: Quantificació i especificació dels Conceptes i hipòtesis del Març teòric, per a poder contrastar-los empíricament. Necessitem instruments de mesurament, Que serveixen per a assignar valors d’alguna característica o propietat del Fenomen investigat en els casos analitzats. Són eines de treball amb les quals Podem mesurar característiques o propietats dels fenòmens investigats.

Indicadors

Representació observable D’un fenomen o variable. Mai no analitzem o comparem conceptes o variables sinó Indicadors de conceptes o variables.

Valors

De l’indicador, són en última instància les observacions que farem servir per a Avaluar les nostres hipòtesis. Amb el mesurament, s’assignen valors a la var. En un cas determinat. Això vol dir que podem parlar amb precisió del grau en Què un cas determinat manifesta la propietat que caracteritza una variable.

Nivell mesurament: 1) Nominal: indica la qualitat de pertinença o de diferència. Permeten la Classificació i les tipologies (gènere, religió, nacionalitat, idioma); 2) Ordinal: a part de pertinença, indica si està per sobre o per sota de les altres Categories (escales de resposta: de malament a bé); 3) Numèric interval: a més De pertinença i ordre, indica la diferència exacta entre diferents categories o Valors, basada en una unitat normalitzada de la propietat que es mesura (temperatura); 4) Numèric raó: Té totes les característiques dels altres Nivells de mesurament, però comença des del 0 absolut (nivell renda, edat).

Tipus: 1) Qualitatives: nominals o ordinals; 2) Quantitatives: discretes (var. Numèrica que no admet decimals, com el nº fills) o contínues (si admeten Decimals).

Mètodes Investigació: són els mètodes d'ínferència Científica a disposició de l'investigador que varien segons la manera de Contrastar les hipòtesis. 1) Experiment: Control molt alt. Variable indep. Aplicada només al grup experimental; var. Dep. Mesurada abans i després de L’aplicació de la var. Ind. Al grup exp. I comparada amb el mesurament de la Var. Dep. Del grup de control. 2) Mètode estadístic: Mitjà. Tècniques Estadístiques que aconsegueixen mantenir constants els valors de la tercera Variable independent (taula contingència per var. Quali; regressió per var. Quanti). 3) Mètode comparat: Alt. Selecció curosa dels asos de manera que els Valors de la var. Indep. Es puguin mantenir constants. 4) Estudi casos: Baix. No es pot establir cap tipus de control sobre terceres variables, però quan S’estudien diversos casos s’acostuma a fer una selecció mostrals segons var. Diferents que poden actuar de control explicatiu.

Els 3 primers quantitatius. L’últim Qualitatiu.

Tècniques Investigació: procediments per a recollir dades i No mètodes d'ínferència. Dins d'un mètode es poden fer servir diferents tipus de Tècniques per a extreure'n dades.

Recollida dades: 1) selecció aleatòria: es pot fer servir quan hi ha molts casos i l’univers és Gran. 2) selecció a partir de la var. Indep. O explicativa (mètode diferència). 3) selecció a partir de la var. Dep. (mètode concordança).

Entradas relacionadas: