Diferents tipus d'intel·ligència i la seva importància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,88 KB

Definició d'intel·ligència

Es va començar a definir a finals del segle XIX. Actualment es pot definir amb aquestes característiques:

  • Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • Capacitat per a resoldre problemes nous.
  • Capacitat per fer servir el raonament lògic i prendre decisions.

El psicòleg Robert Sternberg proposa un model d'intel·ligència humana que es compon per tres dimensions:

  • Intel·ligència analítica: fa referència a la capacitat de la nostra ment per analitzar i evaluar, resoldre problemes i prendre decisions.
  • Intel·ligència pràctica: fa referència a la nostra capacitat per relacionar-nos amb l'entorn.
  • Intel·ligència creativa: capacitat de formular noves propostes, noves solucions als problemes, a partir de les experiències anteriors.

Cada persona destaca en un dels tres àmbits, tot i que hi pot haver persones que destaquen en les tres dimensions de la intel·ligència. El fonament fisiològic de la intel·ligència és la part del cervell coneguda com neocòrtex o escorça cerebral.

Tests d'intel·ligència

El psicòleg Alfred Binet va ser el primer que va aplicar la mesura d'activitats intel·lectuals. L'objectiu de Binet, i del seu col·laborador Simon, era calcular l'edat mental de nens i nenes. Per això van inventar un test amb aquesta finalitat. Aquests tests mesuren la capacitat verbal, el raonament numèric, l'abstracte i visual i la memòria a curt termini. El psicòleg William Stern va formular un càlcul matemàtic conegut com quocient intel·lectual. Consisteix a dividir l'edat mental de la persona per la seva edat cronològica i multiplicar el resultat per cent. El càlcul de l'edat mental s'efectua mitjançant un test d'intel·ligència. Aquest model ja no es fa servir perquè és molt poc precís i genera molts problemes. Actualment, el test d'intel·ligència més conegut és el WAIS. Va ser creat pel psicòleg David Wechsler i consta d'onze subtests diferents que permeten analitzar habilitats verbals i operatives. El mateix psicòleg va crear un test per a infants conegut com a WISC.

Intel·ligències múltiples de Howard Gardner

El psicòleg Howard Gardner defineix la intel·ligència com a capacitats que es desenvolupen a partir de la cultura en la qual viu l'individu. Distingeix vuit capacitats o dimensions de la intel·ligència humana:

  1. Intel·ligència lògicomatemàtica: habilitat per utilitzar el raonament i els nombres.
  2. Intel·ligència lingüística: habilitat per entendre i utilitzar les paraules, i domini de llenguatge oral i escrit.
  3. Intel·ligència visuoespacial: capacitat de reconeixement i reproducció de formes geomètriques i d'orientació en l'espai.
  4. Intel·ligència interpersonal: habilitat per comprendre els estats d'ànim de les persones que ens envolten i la capacitat de modelar-los.
  5. Intel·ligència intrapersonal: habilitat per conèixer i entendre els propis sentiments i emocions, i per utilitzar-los com a guia del nostre comportament.
  6. Intel·ligència fisicocinestèsica: habilitat per executar moviments físics amb el cos amb gràcia i precisió.
  7. Intel·ligència musical: habilitat per reconèixer, reproduir i compondre melodies musicals.
  8. Intel·ligència naturalista: capacitat d'observar, classificar, distingir i utilitzar elements i objectes de la natura, ja siguin minerals, plantes o animals, així com per trobar patrons i models entre ells.

Gardner afirma que cada persona té les vuit intel·ligències. De tota manera, la majoria de persones són més competents en tres o quatre dimensions. Les intel·ligències funcionen habitualment juntes de manera complex, ja que sempre interactuen les unes amb les altres.

Intel·ligència emocional de Daniel Goleman

La intel·ligència emocional consisteix a processar de manera racional les respostes emocionals i crear un diàleg entre la intel·ligència i l'emoció. La intel·ligència emocional és una capacitat que es pot educar, canviar, desenvolupar i millorar. Aquesta intel·ligència comprèn competències personals i socials. Les competències personals equivalen a la intel·ligència intrapersonal de Gardner i són les següents:

  1. Coneixement d'un mateix.
  2. Capacitat de gestionar i regular emocions.
  3. Motivació.
  4. Autoconsciència.

Les competències socials equivalen a la intel·ligència interpersonal de Gardner i són les següents:

  1. Empatia i coneixement de les emocions dels altres i de les seves respostes emocionals per poder actuar de manera adequada.
  2. Resolució de conflictes en les relacions amb els altres.
  3. Habilitats socials en les relacions amb els altres.

Existeixen diversos recursos que ens poden proporcionar intel·ligència emocional:

  1. Entrenar-se en l'autoconeixement emocional, analitzant com reaccionem davant les situacions, quines emocions hi estan implicades i com ens afecten.
  2. Distingir quin tipus d'emocions ens són útils per a la nostra relació amb les persones i amb nosaltres mateixos, i modificar o substituir aquelles emocions que no ens serveixen i no són efectives per emocions útils i adequades a cada situació.

Per poder fer aquests canvis, és de gran utilitat actuar de manera assertiva i pensar sense distorsions cognitives, i tenir una motivació adequada i una bona autoestima. La intel·ligència emocional consisteix a adquirir una connexió sòlida entre el neocòrtex i el sistema límbic, que afavoreix que el neocòrtex mani naturalment. També consulta la memòria emocional i, si l'antiga relació ha estat favorable, reforçarà la resposta positiva d'acostament. Si la persona és un desconegut o algú que en el passat ha fet mal aquell individu, el neocòrtex te donarà ordres el sistema límbic perquè no es relacioni amb aquella persona.

Entradas relacionadas: