Tipus comunicació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,63 KB

LA COMUNICACIÓ:

EL PROCÉS COMUNICATIU: format per una seqüència d’actes a través dels quals es fa efectiva la comunicació entre dos o més individus.

La comunicació té lloc en un espai i en un temps determinats i requereix la presència de diversos elements. Una part que parla (l’emissora), i l’altra que escolta (la receptora) amb un missatge, degudament codificat que transcorre per un canal i s’engloba en un context.

EMISSOR: emet el missatge o la informació, té una intenció determinada.

RECEPTOR: rep el missatge, disposat a fer-ho i conegui les intencions amb les quals l’ha enviat l’emissor.

CODI: sistema de signes i de regles que permet formar i comprendre missatges.

CODIFICACIÓ: acció que fa l’emissor que consisteix en elaborar / crear els missatges.

DESCODIFICACIÓ: sistema de signes i de regles que permet formular i comprendre missatges.

TIPUS DE CODIS:

  • CODI LINGÜÍSTIC: oral o escrit, es concreta en els diferents idiomes.

  • CODI NO LIGÜÍSTIC: no estan subjectes a la complexitat del llenguatge i poden ser visuals, gestuals o acústics.

SIGNES I TIPUS DE SIGNES:

SIGNES: representació perceptible pels sentits.

Per comunicar idees fem servir signes (significant), als quals donen un significat. Fa comprensible la realitat que volem comunicar.

  • ÍNDEX: signe que dedueix la presència d’un fenomen, a causa de la relació.

  • ICONA: semblança que té com a finalitat de representar l’objecte o concepte.

  • SÍMBOL: convenció, costum o desició social.

EL MISSATGE: contingut de la informació que l’emissor transmet al receptor.

Combinació dels signes que maneja la part emisora perquè sigui desxifrada sense problemes per la part receptora.

Es pot emetre verbalment o sobre un suport físic, el missatge verbal va acompanyada d’un altre missatge format per diversos senyals, s’emet de forma voluntària o involuntària però que donen lloc a una interpretació.

EL CANAL: medi físic a través del qual circula el missatge.

Cada vegada és més freqüent l’ús de canals visuals a distància. Forma part del canal que incideix decisivament en la qualitat de la comunicació.

SOROLL: interferència o pertorbació en el canal que dificulta o altera la qualitat del missatge.

El soroll apareix en gairebé tots els canals comunicatius. Afecta a la comunicació escrita.

EL CONTEXT: engloba tot un conjunt de factors i circumstàncies en el qual es desenvolupa la comunicació.

L’ambient físic, emocional o situacional, estarà condicionada per la situació del moment i els agents comunicatius actuaran de manera diferents.

INTENCIONALITAT COMUNICATIVA I RETROALIMENTACIÓ:

La comunicació sempre compleix un aspecte fonamental: intencionalitat. Hi ha comunicació pròpiament dita si el missatge que emet l’emissor causa algun afecte en el receptor i provoca una resposta. 

Perquè la comunicació sigui efectiva és necessària la retroalimentació.

RETROALIMENTACIÓ: significa comunicació en dues direccions o bilateral, comporta que el missatge que envia l’emissor sigui interpretat i respost pel receptor, i així successivament.

ELABORACIÓ I EMISSIÓ DE MISSATGES: missatges parlats emesos durant una conversa són el resultat d’una combinació inseparable de components verbals i no verbals.

COMPONENTS VERBALS DE LA COMUNICACIÓ: utilitzen les paraules com a element de comunicació.

Es poden articular a través del llenguatge verbal parlat i del llenguatge escrit. Aprendre a parlar i a escoltar també és aprendre a comportar-se, subjecte a un sèrie de regles no solament gramaticals sinó també psicològiques, socioculturals i pragmàtiques. 

En parlar, s’elaboren missatges codificats, intencionalitat comunicativa. L’emissor elabora un missatge i té la intenció de transmetre’l i ho codifica segons les regles del codi que utilitza. 

Com més gran sigui la riquesa del lèxic i la capacitat morfosintàctica més precisió hi haurà comunicació.

COMPONENTS NO VERBALS DE LA COMUNICACIÓ: inclouen tots aquells signes o senyals amb capacitat comunicativa, que no són paraules.

El llenguatge no verbal té un component subconscient, és una espècie de codi que utilitzem, sense a penes adonar-nos-en, tant per emetre com per interpretar missatges.

Contribueix a ampliar, matisar o alterar el significat del missatge.

COMPONENTS NO VERBALS VOCALS:

  • PARALLENGUATGE: inclou elements com el volum de la veu, el to, la velocitat, les pauses i el silencis, la fluïdesa, la claretat, l’entonació, l’accent, certes vocalitzacions, etc.

COMPONENTS NO VERBALS NO VOCALS: la cinèsia i la proxèmia. L’aparença personal, com vesteix la persona, la higiene i la cura de la imatge,etc.

CINÈSIA: inlou tots els gestos o moviments del cos.

  • L’expressió facial.

  • El somriure.

  • La mirada.

  • La postura.

PROXÈMICA: espai personal o la distància d’ascostament en la qual la comunicació amb una persona és més eficaç.

Cada persona té les seves pròpies necessitats territorials i l’ús que es fa d’aquests espais i distàncies és important a l’hora d’establir un context.

LA COMUNICACIÓ AMB PERSONES AMB DIFICULTATS EN EL LLENGUATGE: les persones amb dificultats en el llenguatge tenen reduïda la seva capacitat per comunicar-se.

  • ESTRATÈGIES COMUNICATIVES CONVENCIONALS: adequant-les a les necessitats de percepció de la persona usuària.

  • SISTEMES AUGMENTATIUS O ALTERNATIUS DE COMUNICACIÓ: suports complementaris o substitutoris del llenguatge parlat.

ESTRATÈGIES COMUNICATIVES CONVENCIONALS:

  • Les habilitats convencionals (saber començar, mantenir i acabar converses).

  • L’escolta activa i l’empatia, faciliten la interacció amb la persona usuària i millora la comprensió del que ens vol transmetre.

EL MANEIG DEL LLENGUATGE VERBAL: serà fonamental adaptar el missatge a la realitat i a les condicions de la persona. Hi ha altres aspectes en l’ús del llenguatge verbal que són comuns:


Entradas relacionadas: