Terciarització i Turisme a Espanya: Causes, Característiques i Impacte

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,63 KB

Causes de la Terciarització

  • Augment del nivell de vida (major consum).
  • Mecanització de les tasques agràries.
  • Evolució de la indústria (desenvolupament industrial, indústria moderna terciaritzada).
  • Desenvolupament d'activitats terciàries (turisme, hoteleria, increment serveis públics).
  • Creixent incorporació de la dona al treball (ajuda domèstica).

Característiques del Sector Terciari

  • Classificació: Serveis privats (beneficis econòmics) i serveis públics (finançats per impostos).
  • Subsectors: Serveis a l'empresa (I+D), serveis de distribució (transports, comerç), serveis socials (sanitat), serveis al consumidor (hoteleria).
  • Empreses de serveis (80% del total i 99% PIMES).
  • Mà d'obra en creixement (serveis no mecanitzables).
  • Aportació dels serveis al PIB (60%, desenvolupament econòmic i nivell de vida alt).
  • Encariment dels serveis (substitució de serveis per béns).
  • Incorporació de noves tecnologies (creació de serveis nous).

Desequilibris Territorials

Factors: volum de població, grau d'urbanització, nivells de desenvolupament i renda.

Grau de Terciarització

  • Major a comunitats amb turisme (Canàries, Balears) o serveis estatals (Madrid).
  • Menor a comunitats agràries (La Rioja, Castella-La Manxa).

Aportació dels Serveis al PIB

  • Més gran en serveis més qualificats (grans ciutats: Madrid, Barcelona).
  • Serveis al consumidor (hoteleria).
  • Menor terciarització si els serveis són menys qualificats.

Futur: Les desigualtats augmenten.

Espais Turístics

Definició de Turisme

Conjunt d'activitats exercides per les persones en els viatges i les estades realitzades fora del seu entorn habitual per motius d'oci o altres motius sense remuneració, durant un període inferior a un any.

Recursos Turístics

  • Naturals: Varietat de relleus, formacions geològiques, platges...
  • Culturals: Monuments, ciutats històriques...

Característiques de l'Oferta Turística

  • Institucions que promocionen el turisme en fires internacionals i oficines de turisme (agències de viatges).
  • Instal·lacions turístiques que cobreixen necessitats d'allotjament, manutenció i esplai.
  • Oferta de restauració.
  • Oferta de recreació amb instal·lacions esportives i parcs recreatius.

Demanda Turística

  • Estrangera: Europa occidental i del nord (estival en zones de sol i platja).
  • Nacional: Madrid i Catalunya, repartida al llarg de l'any.
  • Excessiva estacionalitat de la demanda (problema a l'estiu).

Tipus de Turisme

  • De vora d'aigua (costaner, sol i platja, rius, embassaments).
  • Termal.
  • De muntanya (neu, esquí).
  • Ecològic (espais naturals, parcs nacionals).
  • Rural (tranquil i qualitat mediambiental).
  • Urbà (cultural, ciutats patrimoni històric).

Àrees Turístiques

Alta Densitat

  • Sol i platja (Balears, Canàries, costa mediterrània).
  • Madrid (capital administrativa i financera, turisme cultural i de negocis).

Densitat Mitjana i Baixa

  • Trams del litoral mediterrani i sud-atlàntic.
  • Litoral gallec i atlàntic.
  • Punts turístics (estacions d'esquí, turisme rural, ciutats històriques).

Repercussions del Turisme

  • Demogràfiques: Increment de població a les àrees litorals, frenada del despoblament en zones rurals.
  • Poblament: Expansió urbana al litoral, rehabilitació del patrimoni en zones rurals.
  • Econòmiques: Genera ocupació, efecte multiplicador, aporta riquesa al PIB, compensa la balança comercial.
  • Polítiques, Culturals i Sociològiques: Fomenta l'acostament entre pobles, modernització social.
  • Ordenació del Territori: Alteracions en el medi, conflictes per l'ús del sòl i recursos.
  • Mediambientals: Impacte de les construccions.

Problemes del Turisme

  • Predomini del model tradicional.
  • Noves exigències.
  • Creixent competència internacional.

Política Turística a Espanya

  • Increment de la qualitat de l'oferta.
  • Diversificació de l'oferta.
  • Ús de noves tecnologies per als clients.
  • Innovació i coneixement.
  • Promoció turística.
  • Millora de la comercialització.
  • Turisme sostenible.

Entradas relacionadas: