Teories de la Psicologia: Psicoanàlisi, Conductisme, Cognitiva, Humanista i Evolutiva
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,05 KB
Teories de la Psicologia
Psicoanàlisi
Sigmund Freud (1856-1939), Jacques Lacan
- Teoria de la personalitat i mecanismes de defensa.
- Les relacions entre el jo, l’allò i el superjò (principi de realitat i de plaer).
- Teoria dels instints.
- La nova teoria dels instints: eros i thànatos.
- Teoria de la sexualitat.
- Fase oral, anal, fàl·lica (complex d’Èdip), de latència, pubertat.
- Els somnis.
- Teoria de la cultura.
Conductisme
John Broadus Watson (1878-1958), un dels psicòlegs americans més importants del segle XX. Ivan Petrovich Pavlov (1849-1936): condicionament clàssic.
- Treballs sobre fisiologia.
- Reflex condicionat.
- Adquisició del reflex condicionat, extinció del RC, generalització i discriminació d’estímuls.
J.B. Watson (1878-1958): Fundador del conductisme
- La psicologia només pot tractar del que és observable: ciència de la conducta.
- Cal establir les lleis de funcionament d’un organisme a partir de la seva conducta.
Edward Lee Thorndike (1874-1949)
- Llei de l’efecte.
- Els animals i les persones actuen per mitjà de l’assaig i l’error. C-R
Burrhus Frederic Skinner (1904-1990): Condicionament operant
- Descobrir les lleis que regeixen l’aprenentatge.
- Tipus de condicionament instrumental: reforçament positiu, càstig, omissió, reforçament negatiu.
- Càstig i proporcionalitat.
- Programes parcials de reforç: els de raó, els d’interval.
Albert Bandura: aprenentatge per observació. Wilhelm Wundt: 1r laboratori científic de psicologia.
Psicologia Evolutiva
Jean Piaget (1896-1980), Lev Semenovich Vigotski: Intel·ligència i psicologia infantil.
- Les etapes del desenvolupament:
- Primer període (intel·ligència sensorio-motriu) (2 primers anys de vida).
- 2n període: Les operacions preoperatives (2-7 anys).
- 3r període: Les operacions concretes (7-12 anys).
- 4t període: Les operacions formals (12-16 anys).
Psicologia Cognitiva
EUA, 1956. J. Bruner, G. Miller i Aleksandr Lúriya.
- Crítica al pensament conductista: no explica el funcionament de la ment humana.
- Influència de la revolució informàtica i dels estudis de neurofisiologia.
- Definició: estudi dels processos intel·lectuals, des dels més simples als més complexos: percepció, atenció, memòria, llenguatge, raonament.
- Com pensem? La metàfora de l’ordinador:
- Hardware (cervell i circuits neuronals).
- Software (estructures mentals que organitzen la informació).
- Memòria RAM.
- Memòria ROM, memòria sensitiva, memòria a curt termini i a llarg termini.
Psicologia Humanista
EUA, anys 50 i 60, com a alternativa a la psicologia conductista i a la psicoanàlisi ortodoxa (tercera via).
Autors: Abraham Maslow (1908-1970) i Carl Rogers (1902-1987). Teoria de les motivacions segons Maslow.
- Per què les persones fan el que fan?
- Quins són els motius que provoquen la conducta de les persones?
- Humans: naturalesa bona, marcada per necessitats que cal satisfer.
- Necessitats deficitàries:
- Fisiològiques: menjar, beure, dormir, sexe, etc.
- De protecció i seguretat: sentir-se segur, fora de perills.
- D’estimació i acceptació: ser estimats pels altres i pertànyer a un grup.
- De valoració: recerca de l’autoestima i un autoconcepte positiu.
- Necessitats de creixement.
- Necessitats de viure en plenitud.
- Les experiències-cim.
- El procés de convertir-se en persona segons Rogers.
- Quines són les conductes de les persones que són realment elles mateixes?:
- Deixar d’utilitzar màscares.
- Deixar de sentir els “has de”.
- Deixar de satisfer expectatives imposades.
- Deixar d’esforçar-se per agradar als altres.