Teories de la Psicologia: Psicoanàlisi, Conductisme, Cognitiva, Humanista i Evolutiva

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,05 KB

Teories de la Psicologia

Psicoanàlisi

Sigmund Freud (1856-1939), Jacques Lacan

  • Teoria de la personalitat i mecanismes de defensa.
  • Les relacions entre el jo, l’allò i el superjò (principi de realitat i de plaer).
  • Teoria dels instints.
  • La nova teoria dels instints: eros i thànatos.
  • Teoria de la sexualitat.
  • Fase oral, anal, fàl·lica (complex d’Èdip), de latència, pubertat.
  • Els somnis.
  • Teoria de la cultura.

Conductisme

John Broadus Watson (1878-1958), un dels psicòlegs americans més importants del segle XX. Ivan Petrovich Pavlov (1849-1936): condicionament clàssic.

  • Treballs sobre fisiologia.
  • Reflex condicionat.
  • Adquisició del reflex condicionat, extinció del RC, generalització i discriminació d’estímuls.

J.B. Watson (1878-1958): Fundador del conductisme

  • La psicologia només pot tractar del que és observable: ciència de la conducta.
  • Cal establir les lleis de funcionament d’un organisme a partir de la seva conducta.

Edward Lee Thorndike (1874-1949)

  • Llei de l’efecte.
  • Els animals i les persones actuen per mitjà de l’assaig i l’error. C-R

Burrhus Frederic Skinner (1904-1990): Condicionament operant

  • Descobrir les lleis que regeixen l’aprenentatge.
  • Tipus de condicionament instrumental: reforçament positiu, càstig, omissió, reforçament negatiu.
  • Càstig i proporcionalitat.
  • Programes parcials de reforç: els de raó, els d’interval.

Albert Bandura: aprenentatge per observació. Wilhelm Wundt: 1r laboratori científic de psicologia.

Psicologia Evolutiva

Jean Piaget (1896-1980), Lev Semenovich Vigotski: Intel·ligència i psicologia infantil.

  • Les etapes del desenvolupament:
  • Primer període (intel·ligència sensorio-motriu) (2 primers anys de vida).
  • 2n període: Les operacions preoperatives (2-7 anys).
  • 3r període: Les operacions concretes (7-12 anys).
  • 4t període: Les operacions formals (12-16 anys).

Psicologia Cognitiva

EUA, 1956. J. Bruner, G. Miller i Aleksandr Lúriya.

  • Crítica al pensament conductista: no explica el funcionament de la ment humana.
  • Influència de la revolució informàtica i dels estudis de neurofisiologia.
  • Definició: estudi dels processos intel·lectuals, des dels més simples als més complexos: percepció, atenció, memòria, llenguatge, raonament.
  • Com pensem? La metàfora de l’ordinador:
  • Hardware (cervell i circuits neuronals).
  • Software (estructures mentals que organitzen la informació).
  • Memòria RAM.
  • Memòria ROM, memòria sensitiva, memòria a curt termini i a llarg termini.

Psicologia Humanista

EUA, anys 50 i 60, com a alternativa a la psicologia conductista i a la psicoanàlisi ortodoxa (tercera via).

Autors: Abraham Maslow (1908-1970) i Carl Rogers (1902-1987). Teoria de les motivacions segons Maslow.

  • Per què les persones fan el que fan?
  • Quins són els motius que provoquen la conducta de les persones?
  • Humans: naturalesa bona, marcada per necessitats que cal satisfer.
  • Necessitats deficitàries:
  • Fisiològiques: menjar, beure, dormir, sexe, etc.
  • De protecció i seguretat: sentir-se segur, fora de perills.
  • D’estimació i acceptació: ser estimats pels altres i pertànyer a un grup.
  • De valoració: recerca de l’autoestima i un autoconcepte positiu.
  • Necessitats de creixement.
  • Necessitats de viure en plenitud.
  • Les experiències-cim.
  • El procés de convertir-se en persona segons Rogers.
  • Quines són les conductes de les persones que són realment elles mateixes?:
  • Deixar d’utilitzar màscares.
  • Deixar de sentir els “has de”.
  • Deixar de satisfer expectatives imposades.
  • Deixar d’esforçar-se per agradar als altres.

Entradas relacionadas: